לציפורה (ת.13) בתודה. וגם על 'פחד ןחשבון'
הוספת תגובה לדף  בין פשרות להסדרים - בוויכוח על גובה חוב, ניתן להגיע לפשרה של "חצי – חצי". בוויכוח על שמירת שבת או אוכל כשר, קשה להגיע לפשרה כזו. אולי עדיף הסד
שם הכותב:  אנונימוס
נושא / כותרת  לציפורה (ת.13) בתודה. וגם על 'פחד ןחשבון'
תוכן ההודעה:  1. תודה ל'ציפורה' על דבריה היחסית נדירים, אבל (ואולי גם לכן) מאירי-העיניים. לרובם אני יכול להצטרף.

2.לגבי הנתונים החסרים: את צודקת (גם בזה), אבל הבעיה היא כפולה ושלובת סיבות: אין כנראה מי שמתמיד לאסוף ולפרסם (!) באופן קבוע ושיטתי את מלוא המידע מ'השטח' (למעט שלמה גץ ואורי לויתן מ'המכון לחקר הקיבוץ' שאחדים מאיתנו אוהבים לשנוא, וגם שני אלה מתמקדים בחלק מתמונת ה'פאזל', ולא בכל מרכיביה).

במקביל - חלק גדול מ'מרכיבי התמונה' נשארים חסויים מסיבות שונות השמורות עם המטילים עליהם חסיון. קחי לדוגמה את נושא שכרם של 'בכירי' הקיבוצים. למרות ש'התנועה' כבר אמרה את דברה - זהו נושא שלמעט שמועות ורכילות, אולי ללא בסיס אמיתי, אין לגביו מידע מוכח ואמיתי ! אין שקיפות בהתנהלותם של מזכירים, מנהלי-קהילה, מרכזי-משק, יושבי-ראש עסקיים, יועצים ושאר 'מומחים לעת מצוא'.

3. ועכשיו לחמור מכל: יותר ויותר אני מתרשם, מבדלי המידע שמדי פעם 'מטופטפים' לאזניי ולעיניי, שבקיבוצים אחדים (אני לא מתיימר לקבוע אם הם רבים) ישנו מה שבעבר כינה משה שרת המנוח "פחד וחשבון". "נרמז" למי שיש לו על מה להתלונן, שכדאי לו "לסתום". ישנם גם כאלה שבלי "רמז" מפורש חוששים 'לפתוח את הפה' פן יבולע להם בקיבוצם. אני מכיר לפחות 2 ספורים מהעת האחרונה בענין זה. באחד מהם בוטלה פגישה של חברים באחד הקיבוצים עם אדם 'מבחוץ', כי באותו הקיבוץ חששו שה'רתיחה' המתרחשת אצלם תקבל ביטוי בשיחת-'החביירים' עם האורח, ואת זה שם לא רוצים. בסיפור השני נשלח מכתב מאחד הקיבוצים למישהו ב'בית התנועה בליאונרדו', ובו מעין הודעה (ללא 'שמות מפורשים), ש"אם תמשיכו להאזין לחברנו X או לשתפו בפעילותכם - נמצא את הדרך למנוע מאנשינו להגיע לכינוסיכם.
מה הפלא שאני, ועוד אחרים, חוסים בצל כינויים-שכפ"צים ? א.
העתקת קישור