תגובה לציפורה 24
הוספת תגובה לדף  בין האני והאנחנו - צריך שהאנשים שלמדו לומר "אני" ומעוניינים עדיין בשיתוף, והאנשים שעוד אומרים "אנחנו" והם חפצי חיים של תנועה, ייצרו ביניהם איז
שם הכותב:  חבר מהמרכז
נושא / כותרת  תגובה לציפורה 24
תוכן ההודעה:  ציפורה,

א. אני מסכים לכל מילה מאלו שכתבת על ההתחברות למעגלים השונים בחיינו. בעצמי אני מחובר למעגלים כאלו בארץ וגם בעולם.
ב. אני חושב שאת שוגה בענק כשאת כותבת שהדיון הנוקב הוא רק של המתחדשים עם עצמם. הדיון הזה הוא של כולנו ולכך גם התכוון דודו פלמה.

לגופו של עניין, את הדיון או הויכוח הנוקב, אני רואה מתרחש על הדרך ועל האמצעים ולא על המטרות והחזון. אני באמת חושב שהקיבוץ המסורתי הפסיק להיות רלוונטי למשימות שהעמיד לעצמו והקיבוץ המתחדש הוא הזדמנות להצליח בהן מחדש.

הויכוח (כמו כל ויכוח) מתחיל בניתוח המציאות ונגמר במסקנות. בשני הממדים אני חושב שאת שוגה ולהלן התייחסותי לדברים:

בתגובתך האחרונה את כותבת:
"אינני יודעת בכמה קיבוצים שהיו שרויים במשבר כלכלי וחברתי ה"מנהיגות" הציבה את האופציה להיחלצות בדרך קיבוצית-שיתופית. האם היו או לא דיונים נוקבים אמיתיים עם שתי תוכניות הבראה אמיתיות ואלטרנטיביות: האחת שיתופית והשנייה מתחדשת."

ברצוני להגיב לאמירה זו בשתי התייחסויות:
1. המשבר בתנועה הקיבוצית אינו רק משבר כלכלי ולחפש את הפיתרון בתוכנית היחלצות כלכלית זה לחפש את המטבע מתחת לפנס. המשבר בקיבוצים היה משבר של תפיסת עולם ואידאולוגייה שבאחד ממרכיביו המרכזיים נגע דודו פלמה והוא המתח שבין "האני" ל"אנחנו".

2. האופציה להיחלצות בדרך קיבוצית שיתופית הוצגה בפני קיבוצים רבים מאוד, בהם ניתנה אפשרות לאנשי הזרם השיתופי להציג את החלופה שלהם ליציאה מהמשבר. אני מעריך שאמרי רון הופיע ביותר קיבוצים מכל יועץ אחר מאלו המושמצים כאן תדיר. יחד עם זאת העובדה שבכל הקיבוצים שנכנסו לתהליך החליטו ללכת בדרך אחרת מדברת בעד עצמה.

הדוגמאות של קיבוצים שנחלצו ממשבר באופן שיתופי הן דוגמאות יוצאות מהכלל המעידות על הכלל.

בבארי וסאסא מדובר על חבר אחד (כן כן חבר אחד) שעל כישרונו העצום עומדת הצלחת מפעל שלם המפרנס קיבוץ שלם. לא שיטה שכדאי להעתיק ממנה. במעברות ומשמר העמק מדובר על מפעלים מוצלחים המנוהלים בכישרון ועל קהילות בעלות איכות אנושית יוצאת דופן שבמרבית הקיבוצים מה לעשות? לא יצא. האם המוסר השיתופי גורס קיום בתנאי עוני לקיבוץ שחסר את ההיסטוריה והאיכויות האנושיות של משמר העמק?

לגבי קליטה, בקיבוצים המתחדשים כבר לא מדובר על קליטת משפחה שתיים לשנה בדרך המסורתית, או על מסלולי בנים שאינם נגמרים. כדאי להתחיל להתרגל למספרים החדשים, בקיבוצים מתחדשים קולטים אנשים בעשרות וזה רק זרזיף קטן של גל אדיר שישטוף את הקיבוצים בקרוב.

ולגבי ההזדמנות הניתנת למימוש עצמי עד גיל 30 . האם את קולטת מה את אומרת כאן?
להלן הציטוט:
"האנחנו" שלחו הרבה חברים ללימודים "לא פונקציונאליים" (קראו לזה אז) לממש את עצמם, חופש הבחירה של לימודים ומקצועות מאז הוא עצום, כולל מסלוסלי צעירים, שנות חופש, דחיית ההתחייבויות להשתלבות מהירה ו"פרודוקטיבית" בקיבוץ-אנחנו עד לשנות השלושים לחייהם (חופשים, לימודים, סיבובים בעולם"

"האנחנו" עשה טובה ושיחרר לפרק/פסק זמן קצר את צעיריו כדי שיוציאו את ה'גוקים של "האני" שלהם ויחזרו רגועים ל"אנחנו" ריקים מרוחות וחלומות הנעורים.

נו..
הדברים מדברים בעד עצמם אני חושב.

אבל חוזר ומזכיר, התחברתי לרציונאל שהצגת ומציע לך כן להשתתף בדיון המתחדש איך אפשר וצריך להגיע לשם.


העתקת קישור