ימי הביניים הזוהרים
הוספת תגובה לדף  אף מילה על שיתופי - על מיסוד וספונטאניות * על זכויות וחובות * על משפחה פנימית וחיצונית * ועל תולדות הברבריות
שם הכותב:  יזהר
מקום מגורים:  דרום
נושא / כותרת  ימי הביניים הזוהרים
תוכן ההודעה:  סתם הערה, רפי.לא הייתי מגיב בכלל לולא הקריצה המתחכמת בסוף. אני הברברי, יש גם לי משהו להגיד.
אני אתחיל בטבע האדם, מהפעם הקודמת.
אז ככה: כל ההיסטוריה האנושית היא סיפור המאבק של האדם בטבע שלו. אם נניח שטבע האדם הוא כטבע היונקים ובעיקר הפרימאטים שסביבו - קל להבין על מה אני מדבר. אם זה נראה לך כתומך דווקא בתפיסת השיתופיות שלך - אתה בהחלט צודק. אבל זה תומך גם בתפיסה שלי. ככה זה עם עובדות: הן רק מחזקות דעות, ללא קשר לדעות וללא קשר לעובדות. כי טבע האדם הוא אגואיסטי, כנראה, וגם עצלן. הקיובץ השיתופי במיטבו איננו גוף אגואיסטי, להיפך. מאידך במצבו הרגיל הוא מעודד עצלנות. אבל כל זה שולי. טבע האדם במילא נבלע בעומקם של הררי תרבות, וצריך ים של פסיכולוגים כדי לחלץ אותו.
לגבי ההיסטוריה- תראה: אני לא מומחה. סתם חובב. אבל האמירה שימי הביניים הם תקופת חושך, הדרכים נהרסו, הפסיקו להשתמש בכסף וכו' היא חסרת שחר. לא אכנס פה לפירוט. זה ארוך (כי מדובר בהתפתחות עצומה, וגם בזמן ארוך). בסה"כ אנשי הרנסנס, שרצו להדגיש את עליונותם על התקופה הקודמת, כינו אותה כך. 500 שנה מאוחר יותר אנחנו יכולים להרגע: לא היו ימי ביניים. היתה תקופה של התפרקות מסגרות. המסגרות, אגב, מעולם לא נבנו מחדש. אם תשאל את פרופ' מיכאל הרסגור דומני שהוא יגיד לך שלתקופה הזו, שמקובל לקרוא לה ימי ביניים, צריך לקרוא "תקופת האמונה", בגלל המשקל הגדול של האמונה הדתית באותה תקופה.
מדברי תבין(אם תקרא אותם, בסה"כ אינני נחשב לבר שיח, אני מקיבוץ מתחדש)שאני מתעניין בתקופה, וזה נכון. תקופה מרתקת. אבל גם תבין שאם אתה מתיימר להבין בטבע האדם כפי שאתה מבין, ובהיסטוריה כפי שאתה מבין - אולי אתה מבין באותה מידה גם בקיבוץ?
ואגב, אם מחשכת ימי הביניים שאנו מביאים על הקיבוץ יצא רנסנס חדש - האין זה שכרנו?
העתקת קישור