זוהר והסקנדינבים - וגם קר בפיורד....
הוספת תגובה לדף  טבע האדם כתירוץ כושל - הנימוקים הקושרים את הצורך בהפרטת הקיבוץ לאסכולות העוסקות בטבע האדם הם שדופים ועלובים
שם הכותב:  עוזי בן צבי
מקום מגורים:  סין ועמיעד
נושא / כותרת  זוהר והסקנדינבים - וגם קר בפיורד....
תוכן ההודעה:  זוהר אומר ואני מופתע:
"אי אפשר להחזיר את הגלגל, מופרט זה מופרט. זהו"

אני: נפלא זוהר שאתה מכיר שאת הנעשה אין להשיב, לא זה מה שחושבים רבים שיבואו לגעש בתקווה שדווקא כן..

אמרת: אבל מה? בניסיונותיי כאן לדון כאן עם חברים ולשרטט את חזונו, לא את תקנונו (כדברי עוזי, חבר מרכז ואחרים) הייתי מציע ללמוד מהס"ד. למה?

אני: זוהרקה, מי רוצה תקנון, תן לי "אין תקנון" תראה כמה אנשים חיים בעולם ללא תקנון, חוקי מדינה הם טובים לי מספיק, ללא ספק הייתי שמח לחיות כמו הסקנדינבים, אבל רק בקיץ, הייתי שם בחורף, שלא תדע, למזלם הגדול המלחמה האחרונה הייתה שם לפני 60 שנה, אבל יש להם צרות משלהם, שכרות, אוכלוסיה מתדלדלת עקב שיעור גידול שלילי, והבעיה של אירופה, התעצמות המוסלמים, כן גם שם, אבל נעזוב את זה ואת העובדה ששם עכשיו כבר מתחת לאפס.

אתה כותב בשבחם:

1. בגלל החבר הפשוט שיזכה להגנה בגיל 50 ומעלה.
2. לתת ביטוי לבעלי המניות, החברים בהנהלות.
3.בגלל הפנסיה.
4. ועדי עובדים ליישום יחסי עובד-מעביד בריאים.
5. בריאות וחינוך שווים לכל.
6. חסכון השקעה , ושיתופי פעולה עם קואופרטיביים, ובכלל הגברת שיתופי פעולה עם גופים דומים, תעסוקה.

ואני: 100 פעם בעד, מי יכול להיות נגד, רק תזכור שאלו מדינות חופשיות דמוקרטיות (יש מלכים ומלכות) יש הרבה לא מועסקים, אלה שעובדים מרוויחים טוב ומשלמים המון מיסים לטובת הנ"ל' השרים נוסעים ברכבם הפרטי ולפעמים באופניים, ארץ הקודש זה ממש לא.

אתה: נכון, הם בלונדינים, ואנחנו "קיבוץ גלויות", נכון יש להם קצת נפט, ולנו... מלחמות. נכון ונכון ונכון. סיבות למה לא, תמיד יש למכביר. אבל בכל זאת נראה שהעקרונות והחזון עשויים לסייע בחשיבה סוציאליסטית דמוקרטית עבור המתחדשים.
ואני: אבל מה לעשות שאנחנו בארץ ישראל, מזיעים עשרה חודשים בשנה, חוטפים קטיושות על הראש בצפון וקאסמים בדרום, מתאבדים עלינו באוטובוסים ובשווקים, אין לנו נפט רק תקוות לנפט, אין לנו פיורדים, רק מפרץ אחד בדרום ואת ים המוות (אפילו הים שלנו הוא מה? מוות), אז לך תחשוב על סוציאליזם בנוסח הסקנדינבי, הרבה יותר מתאים לי מונדרגון, מזג האוויר דומה, הבאסקים ידם קלה על ההדק, דומים לנו וזה מתאים יותר.

אתה: ובמה הדברים תלויים? רק ברצון הפנימי והכנה של החברים והמובילים בקיבוצים אלה לממש "קיבוץ". לא ירצו, אל תעשו כלום, "כוחות השוק" והסטיכייה ייעשו את העבודה בשבילכם.
אני: אתה צודק, אני לא בטוח שיש חברים מובילים, לעתים אלה חברים מקיבוצים אחרים ובכלל לא חברי קיבוץ, אבל הם יעשו מה שהקהל יאמר להם, ונשאלת השאלה מה העם באמת רוצה.

אתה: ולמה אני השיתופי מתערב בכלל במתחדש? בגלל "אמנון שמוש" (הדוגמה), בגלל הגאווה הקיבוצית שלי, שתפגע מאד מהפיכת קיבוצים לסתם שכונות מעורבבות, מעמדיות, קשות, אנוכיות.
אני: למה אמנון שמוש כול הזמן ולא משפחת קנטור מעין החורש, משפחת בן צבי מעמיעד, ועוד ועוד, אני לא ממש רואה אותנו הופכים לשכונות מעמדיות, אולי כאשר דור המדבר (אנחנו נלך בדרך כול אדם, כול עוד אנו חיים, אנחנו "מוחתמים" לנצח נהיה קיבוצניקים.

אתה: מי שרואה כאן התרסה, או התגרות עדיין לא תפס את הפואנטה ששלילת השיתופי אינו בנייה של מתחדש! (אם בכלל רוצים)
שלילת מעמדות כלכליים חברתיים, מניעת היווצרות מעמד של מנהלים (כמעמד סגור), הוגנות, שקיפות, הגנות, השתתפות, בריאות וחינוך הם התחלה של בנייה של הקיבוץ הדיפרנציאלי.
אני: אני לא רואה כאן התרסה, אני מודה לך על הגישה ההומאנית כלפינו, אולי הרעיון עם משפחת קנטור עשה לך משהו, אבל, כפי שאמרתי ואחזור ואומר, אנחנו הולכים בדרכנו החדשה, התמונה העגומה שמצטיירת כאן מחברים "נפגעי השינוי" איננה התמונה האמיתית, היא חלק מהפאזל שהוא גדול ומורכב, לא זוהר, אינני יכול להבטיח לך שנהיה ואריאציה של הקיבוץ השיתופי, נהיה ישוב מסוג אחר, מה בדיוק? רק ציפוירה אולי יודעת.

אתה:ציפורה, מה את אומרת? ממש מעניין אותי! ובעיקר יזהר, חבר מרכז, גלזר, חכים, בבקשה. ועוזי כמובן.
אני: כבר אמרתי
העתקת קישור