קץ ההיסטוריה?, אפילו הימין סתר את פוקוימה
הוספת תגובה לדף  טבע האדם כתירוץ כושל - הנימוקים הקושרים את הצורך בהפרטת הקיבוץ לאסכולות העוסקות בטבע האדם הם שדופים ועלובים
שם הכותב:  ציפורה
נושא / כותרת  קץ ההיסטוריה?, אפילו הימין סתר את פוקוימה
תוכן ההודעה:  הקטע הראשון של (מורי) לייבויץ היה מצויין, תודה אבני.
על הניסיון לשנות את טבע, בראיון (העיתונאי) גם אני מסכים איתך, ועם עוז.
אבל יש לך טעות קטנה, כי " ונניח שאכן טבע האדם הוא דטרמיניסטי, הוא אגואיסט, רכושתן ו...תוסיפו מה שתרצו, וגם נניח שלא ניתן לבטל חוקים אלה. תולדות ההיסטוריה האנושית לימדו אותנו שבכל זאת השתנה משהו בהתנהגות בני האדם מאז המערות עד הקיבוץ ומהכשפים למדע. שלל תרבויות, אמנות חברתיות משטרים שונים ומהפכות לרוב נוצרו. "מעבדות לחרות" איננו משפט סתמי...". כותב רפי.

ואני מרחיבה. החברה האנשוית מתמודדת יום יום עם חולשות האדם היחיד (ראה נבחרינו), אבל ככלל, כחברה, כחברה מתפתחת, למדנו ליצור מנגנונים, משטרים, תרבויות, ציביליזציות אשר משכללות את מערכת היחסים בין היחידים. משכללים בהסתמך על מערכות ערכים, על סולם ערכים שאף הוא מתפתח באופן תמידי. מה היו אומרים היום פריקלס, וולטיר*, ז'אן-ז'אק רוסו** על הדמוקרטיות המערביות, על צפון מערב אירופה הסוציאל-דמוקרטיות, על הניסיון של הקומוניזם האוטופי של הקיבוץ, ממש מעניין.

אבל אתה כותב: "יש דבר כזה טבע האדם. יתכן שהוא משתנה אט אט, אבל למעמד הזה של חיים של מאמץ רק כתוצאה של הכרה עוד לא הגענו כחברה. אולי כיחידים - לא כחברה. ועד שנגיע, אם נגיע, ניאלץ לחיות ככל האדם." ובציטוט קודם שלך כתבת על "ערכים שונים ומשונים"... מוזר.
מה זה ככל האדם? וכאן הכשל. רפי לא כותב על "חיים של מאמץ כתוצאה של ההכרה", בדקתי שוב ושוב ויוק, אין. כלומר אתה סוטה בכוונה מהדיון שרפי פתח, או רייכמן בראיון בידיעות, או אחרים, וגולש לנושא אחר. שהוא בהחלט ראוי לדיון, אבל אחר.

הטענה הפשטנית "שטבע האדם" מוביא אותנו אך ורק למשטר קפיטליסטי, וכאן נעצרת ההיסטוריה של המשטרים, ההיסטוריה האנושית, על פי פרנסיס פוקויאמה ו"קץ ההיסטוריה והאדם האחרון"***, מופרכת ביסודה,והעלולה להביא לזרמים קונפורמיסטים ואפילו נהיליסטים, אשר ישלימו ערכית עם עוולות העת הזאת, של עולמנו הקטן, הגלובלי והקפיטליסטי, בה רק 1/6 מהאנושות חייה פחות או יותר בתנאים סבירים. ולקפיטליזם כשיטה, כערך, אין שום עניין לקדם את ה"שארית האדם". אישית, אני מאמינה שהאנושות תדע להתפתח ביחד, לשלבים יותר גבוהים של יחסים בין בני האדם, בין תרבויות וציביליזציות. ושיחסי האנוש בחברה לא יהיו רק על יחסי-ייצור (מארקס), מאמינה, ורוצה להאמין ביכולת המשותפת שלנו, תוך ידיעת טבענו האנושי, ליצור משטרים ופתרונות טובים וראוים יותר למצוקות הקיום של האדם.

לומר שהגיע קץ האוולוציה החברתית (!) המתמודדת עם "טבע האדם" זה כמו לומר שהגיעו קץ המדעים הטכנולוגיה, הספרות והאומנות, ואי הבנה קיימת בין התפתחות החברה לבין אלה יחסי גומלין, המזינים אחד את השני. האם קץ המדעים?

לסיכום
ויכוח עם טיעון שלא ניטען על ידי רפי אשכנזי, הובלת הדיון ע"י תשובה לטיעון שלא קיים, אי הבנת, או התחמקות מהתמודדות עם תוכן המאמר ובמקום זה שוב לתקוף את המחבר או את קיבוצו, היא שיטה שאינה מובילה לשום מקום, וחבל. "המביא את הדברים בשם אומרם מביא גאולה לעולם".


* וולטיר לא האמין שטבע האדם רע מיסודו, אלא שאמונות טפלות ובורות הופכים אותו לכזה. תרבות והשתחררות מאמונות אלו הופכות את האדם למרושע פחות. הוא האמין שישנו מוסר אחד שנכון לגבי כל העמים והתרבויות, ומוסר זה כולל אמיתות אוניברסליות כגון "אסור לרצוח בני-אדם", "רעב וכאב הם דברים רעים", וכדומה. וולטיר האמין שיום יבוא ותהיה תרבות אוניברסלית שתהיה מבוססת על המוסר הכלל-אנושי.

** ז'אן-ז'אק רוסו, ביצירתו הגדולה ביותר, "'האמנה החברתית", מובע הרעיון ש"האדם נולד בן-חורין אך כל חייו כבול לאזיקים". עוד טוען רוסו ביצירה זו, שלממשל יש זכות קיום רק כשהריבונות נשארת בידי העם. חוקים חייבים להתקבל על ידי הצבעה ישירה של כל האזרחים כמו באתונה הקלאסית.


*** דרידה, מורו של פוקוימה קבע שהטענה בדבר קץ ההיסטוריה ולכן קץ האידיאולוגיה אינה אלא אידיאולוגיה בפני עצמה המשרתת את הימין האמריקני. "קץ ההיסטוריה " של פוקויאמה, קבע דרידה, אינו אלא " מעשה תרמית" שנועד "להציל מכליה" את מפעלה הרחוק מאוד מלהיות גמור של הדמוקרטיה הליברלית. ביקורת נוספת על "ככל האדם" (תרגום שלי לפוקוימה) בא דווקא מהחוגים הימניים שאמצו את "התנגשות הציביליזציות" של סמואל הנטינגטון... בינתיים, לאחר 11/9 פוקויאמה פרסם מאמרים חדשים וספר, לתיקון "קץ ההיסטוריה והאדם האחרון" ובהם טען שה-אמון הוא הגורם המביא להתפתחות החברה האנושית.... ועל זה בפעם אחרת

לסיום, משפט חשוב של רוסו: "סדר חברתי אינו נובע מן הטבע; הוא מבוסס על מוסכמות".

ובזה אני נפרדת
ציפורה


לינקים

לו עוזי מזכיר התקצ 7.10.2006
http://w11.webaxy.com/cgi-bin/sal/sal.pl?ID=3&d...

תיאור רך לתופעה עמוקה ומחרידה, 17.10.2006
http://w11.webaxy.com/cgi-bin/sal/sal.pl?ID=3&d...

לו עוזי מזכיר התקם 2 � 20.10.2006
http://w11.webaxy.com/cgi-bin/sal/sal.pl?ID=3&d...

את המושג "קיבוץ-מתחדש" לא שמעתי בכתבה, 28.10.2006
http://w11.webaxy.com/cgi-bin/sal/sal.pl?ID=3&d...

לעוזי, ככה היו נוהגים אמשים הגונים, 29.10.2006
http://w11.webaxy.com/cgi-bin/sal/sal.pl?ID=3&d...

העתקת קישור