השינוי מול השדוף והעלוב בטבע האדם
הוספת תגובה לדף  טבע האדם כתירוץ כושל - הנימוקים הקושרים את הצורך בהפרטת הקיבוץ לאסכולות העוסקות בטבע האדם הם שדופים ועלובים
שם הכותב:  עוזי בן צבי
מקום מגורים:  עמיעד - סין
נושא / כותרת  השינוי מול השדוף והעלוב בטבע האדם
תוכן ההודעה:  הנימוקים הקושרים את הצורך בהפרטת הקיבוץ
לאסכולות העוסקות ב"טבע האדם" הם שדופים ועלובים

כותב לנו אחד רפי אשכנזי מרום מעמדו השיתופי, מבור השומן ששמו "גן שמואל" אותה גן שמואל שמחזיקה את הרפת בשביל הכייף (תשאלו את הפרופסור כשר, ומנסה לספר לנו דברים שלא ידענו על טבע האדם, באמת תודות "ד"ר" אשכנזי, חסר היית עד מאוד בוויכוח הציבורי להגדרת הקיבוץ המשתנה לו ממש מול אינך.
רפי אשכנזי כותב לנו:
"אם יש תופעה רדודה המרגיזה אותי זמן רב, זהו הניסיון של חברים שונים להסביר את אשר קורה בקיבוצים, בעיקר ב"מתחדשים", באמצעות שני מושגים הלקוחים מתחומי המדע והפילוסופיה: "טבע האדם" ו"דטרמיניזם". כאילו רוצים לומר לנו שתהליך ההפרטה הוא דטרמיניסטי, בלתי נמנע נובע מ"טבע האדם" ובסופו של דבר כולם יגיעו לכך. בקיצור זה משחרר את העושים מאחריות מוסרית על תוצאות מעשיהם ומי אנחנו ה"פיונים " הקטנים מול כוחות אלה"

ואני אומר לו לרפי, שבכדי לבחון מה טבע האדם הוא, יש לצאת מחוץ לחומות קיבוצך הקטנטן, אם כדור הארץ הוא אבק יחסי, אזי הקיבוץ וחבר הקיבוץ הוא חלקיקון בלתי נחשב בהמון האדם שיחד נקרא טבע האדם, שום מעשה לא משחרר איש מאחריות, אבל לומר שמעשינו אינם שייכים לטבענו? תמהני....

ממשיך ומספר לנו החבר אשכנזי:
ראשית ואחרית, אין לי כלום עם ה"משתנים" ו"המתחדשים" למיניהם, אין בנינו דבר משותף ועצוב הניסיון הפאטתי של כמה פעילים, כתבים ומנהיגים המנסים להציג כאילו רב המשותף על המפריד בין שתי תפיסות עולם אלה. גם אין לי אתם שום ויכוח ואני לא מעוניין בו. פשוט, הם צפון ואני דרום. אני מאחל להם הצלחה ושגשוג במעשיהם, ובקיצור - שחררו אותי מהם וממעשיהם, הצלחתם בלאו הכי מובטחת שהרי אין הרבה מה לעשות כי "זה כתוב בכוכבים".

ואני אומר לחבר אשכנזי, אם לא היה לך דבר עם המשתנים, אם לא היה לך דבר עם המתחדשים, אם כזו תהום פעורה שאיננה ברת גישור, למה טרחת וישבת לכתוב על "טבע האדם", עד כמה שאני יודע לנתח את טבע האדם שנקרא רפי אשכנזי, אני מזהה פחד מפני השינוי, הבוז לאחר מהעמדה של "אני ואפסי עוד" ו"אצלי זה לא יקרא כי לעולם חוסן" אני מזכיר לך שגן שמואל זה לא הי טק, זה בסך הכול רכז מיצים, לא לעולם חוסן, תזכור את המילים האלה, טוב היה אם היתה בך מעט צניעות וענווה מול 70 אלף חברים החיים בכ 200 קיבוצים משתנים, הקמים יום יום למאבק הקיום, משהו שאתה בוודאי לא מוטרד ממש בו.

וממשיך החבר אשכנזי במסתו זו:
(אחרי שיעור קצר בפיזיקה).....
ונניח שאכן טבע האדם הוא דטרמיניסטי, הוא אגואיסט, רכושתן ו...תוסיפו מה שתרצו, וגם נניח שלא ניתן לבטל חוקים אלה. תולדות ההיסטוריה האנושית לימדו אותנו שבכל זאת השתנה משהו בהתנהגות בני האדם מאז המערות עד הקיבוץ ומהכשפים למדע. שלל תרבויות, אמנות חברתיות משטרים שונים ומהפכות לרוב נוצרו. "מעבדות לחרות" איננו משפט סתמי.

כאן מגיע רפי אשכנזי לשיאו של המאמר:
"בני האדם מאז המערות עד הקיבוץ" � נהדר, אנחנו הקיבוצניקים השיתופיים, לא אתם המשתנים, אנחנו נכון לעכשיו נזר הבריאה, שיא התפתחות הציוויליזציות, אנחנו הקמצוץ הקטנטן שמשחק כדורגל בין ארסנל למנצ'סטר יוניטד ממלא אצטדיון ברבים יותר מכולנו... אנחנו הקצה של ההתפתחות, שמעת את זה דארווין קשישא? לא אלה המשתנים, הכשלונות שנשברו בדרך למעלה ההר, אנחנו, אלה הקמים כול בוקר לעמל יומם כשנטל ההתפרנסות אינו מעיק, אנחנו קצה הקצוות של ההתפתחות האנושית...הרשה לי רפי, קצת ענווה לא היתה מזיקה כאן, אפילו חברינו במונדרגון, קואופרטיב מוצלח בן 80 אלף איש ואישה החברים בו, לא טוען שהם ורק הם, נזר הבריאה.

ממשיך החבר מגן שמואל ואומר:
יש להשקיע מאמץ ראוי על מנת להעמיק וללמוד את טבע האדם על מנת לשפר את מצבנו האסטרטגי מולו. את זה אני מקווה ביחד עם חברי לחיים ולדעה להמשיך לעשות, בתקווה שנצליח. יחד עם זאת אין לנו במה להתבייש מתוצאות מעשי ידינו עד כה, אז בואו, המאמינים עדיין בדרך, נתעלה מעט כאשר אנחנו מתייחסים לנושא השינויים ועזבו את הנימוקים השדופים והעלובים מהאסכולה של "טבע האדם".

ואני אומר לסיכום:
ילד, נער ובוגר הייתי בקיבוץ השיתופי שלי, עמיעד, עכשיו כאשר אני כבר בחצי השני של מסכת חיי, יכול אני להסתכל לאחור ולבחון את המשותף והמפריד בין הקיבוץ של היום לקיבוץ שחיינו בו רק לפני חמש שנים, גרגיר אחד בשעון החול של ההיסטוריה, הניסיון של אנשים כמו רפי, דרך ניתוק הילד מהוריו, דרך המוסד והחינוך המשתף והשוויוני ליצור "הומו-קיבוצניקוס" כשלו לחלוטין, אם לא היו כושלים, היו רחובות גן שמואל הומים היום כמעט כמו שכנתה חדרה, אבל אפילו פרדס חנה-כרכור גדולה יותר, מה לעשות רפי? טבע האדם ניצח, שאל את רן כוהן ואלפים שעברו בגן שמואל מאז קמה, אז אולי זה לא דארווניזם אולי זה משהו אחר, אבל לא אתה ולא שכמותך היושבים על סיר הבשר, לא תבינו את המצוקות בהן היינו ואת הסיבות לשינוי, כי מהיכן שאתה עומד, לא ניתן לראות ממש למרחוק.
עובדות אשכנזי הן עובדות, ואם הקיבוץ המתחדש גורם לך לחשוש שחס ושלום זה עוד יקרה אצלכם, ובכן כמעט ללא צורך בכדור בדולח אומר לך, כן זה יקרה, כי זהו טבע האדם, והקיבוץ של פעם היה רק שלב קטן בחיפושו האין סופי של האדם אחרי הדרך הכי טובה ללכת בה, גם הקיבוץ המתחדש הוא שלב קטנטן בדרכו של כול אדם בחיפושו אחרי האושר.

עוזי בן צבי
הכותב הוא בן קיבוץ עמיעד, חבר עמיעד ונמצא מטעם "עמיעד מערכות סינון" בסין מזה מספר חודשים



העתקת קישור