לחבר מרכז מחזירה לך שיעורי בית
הוספת תגובה לדף  גן שלנו מה יקר הוא - גני הילדים הקיבוציים ממומנים ומפוקחים על-ידי משרד החינוך. לפני שהחברים המופרטים משלמים מחיר מופקע, כדאי להם לברר מה אומר
שם הכותב:  ציפור-ה-זקנה
נושא / כותרת  לחבר מרכז מחזירה לך שיעורי בית
תוכן ההודעה:  חבר מהמרכז, שלום!
משקיעה ועונה, עונה ומשקיעה - אולי בכל זאת תשמרו על קצת-קיבוץ שלכם, עד אשר תהפכו ליישוב כדברי עוזי מסין.

(להרגיז על מנת לעודד מוטיבציה להמשך... אני ממילא מאד נהנת כאן, ברגע שלא, אפסיק).

ובכיין:
אתה: "הקיבוץ המתחדש הינו אבולוציה של המסורתי והוא מאזן חריגות רעיוניות שהיו בקיבוץ המסורתי "...

תיקון מהותי: כתבתי כבר על ההבדל בין "אבולוציה" ל"רבולוציה", כנראה שלא הבנת, או התעלמת, או שהכחשת או שדחקת... בכל מקרה אחזור (עקשנות של זקנות) אם בלב הרעיון הקיבוצי (לפני ה"חריגות" שלך) נמצא הערך "שוויון ערך האדם", זה-זה!, הדיפרנציאלי הוא לא אבולוציה אלא ההפך הגמור של זה!
אולי זה לא מתאים לך והיית מעדיף "כיסוי רעיוני-מצפוני" לדיפרנציאלי, אבל לא, אין לך כיסוי מצפוני כזה... למה? כי שכר שונה לאנשים שונים, מלבד מתן "תג-מחיר" לכל משרה-תפקיד-איש, יוצרת בהכרח דיפרנציאציה (הבדלה) התייחסותית על פי אמות המידה התמחירית בלבד (היבט פסיכולוגי חברתי, ערכי), ובצד המעשי השכר השונה יגרור בהכרח היווצרות של מעמדות כלכליים (חברתיים) שונים ומדורגים, יעני "ריבוד חברתי", שתרבותם הפנימי, הרגלי הצריכה, והתייחסותם ל"קהילה" ולעולם בכלל יהיה שונה ממעמד למעמד.. זה תהליך הכרחי ובלתי נמנע.
למה בלתי נמנע? כי (1) מי שהתחיל לצבור כסף מעשית ופסיכולוגית, לא ירצה להפסיק, (2) ישלם פחות מסים לרשת ולערבות (איך אמרת? מה פתאום לבן של השכנים... ), (3) ירצה להרחיק אזורים, בתים, שכנים עניים מאזור המגורים שלו (4) זה יקרה בציר הזמן כאשר יתמלאו התנאים הבאים: (א) יצברו מספיק הון, (ב) כשדור הותיקים יילך ואיתו הדאגה הישירה להורים, הבושה, והצורך לחלק נכסים לפי ותק... ו-(ג) כשיתרונות הסיווג "קיבוץ-מתחדש" של הועדה ברשותו של הסוציולוג פרופ' בן רפאל, יתרונות מול המנהל, מול מס הכנסה, בעיקר, יתפוגגו.

אתה: " שהביאו א. להתרחקות ועזיבה של אנשים את השיטה ב. להסתבכויות כלכליות על סף פשיטת רגל. .."

תיקון לוגי: איך אתה מסביר שלא בכל הקיבוצים שיתופיים היו עזיבות או הסתבכויות כלכליות, ואפילו בחלקם ההפך הגמור?, אני אסביר לך: פשוט קנה המידה לעזיבות או הסתבכויות איננו שיתופי או דיפרנציאלי, אלא איכות המנהלים, איכות הניהול, משאבי האנוש של הקיבוץ, הלכידות הפנימית להתמודד עם משברים. דווקא בזמן האחרון יש בכותרות ארבעה קיבוצים דיפרנציאליים (זה כמה שנים!) בפשיטת רגל! פתרון הביצה והתרנגולת: אני טוען שתנאי הכרחי ולא מספיר להצלחה, הוא שני הגורמים הללו: לכידות חברתית-רעיונית-תרבותית והון אנושי איכותי. אח"כ באה ההצלחה הכלכלית, המפעל וכד', אח"כ ההצלחה כלכלית-שיתופית מחזקת את רוח-הקבוצה, את האמונה בשיטה, מבלי שהמנהלים הללו ידרשו תמורה-לתרומה - עובדה זה קורה ב-70 קיבוצים שיתופיים מתוך ה-90.

אתה: "הקיבוץ המתחדש אינו הקפיטליזם בהתגלמותו פי שאת מניחה מראש והוא זכה להכרה בצוות מומחים של משרד ראש הממשלה שישבו בועדת הסיווג ובהם סוציולוגים, משפטנים, אנשי מס וכלכלנים. הוא מוגדר כקיבוץ ויש בו את המנגנונים הדרושים לסולידריות, עזרה וערבות הדדית ואת כל המרכיבים של חברה קואופרטיבית, סוציאליסטית והומנית...."

הערה שלי: לא הנחתי שהמתחדש הוא קפיטליזם בהתגלמותו, תקרא היטב!, טענתי שאינני מאמין בווקטורים המחזקים את השותפות במודל הזה (ראה תיקון ראשון למעלה), לצניעות דעתי זהו מודל שלא "יחזיק מים" (שיתופית, סולידרית) לאורך זמן, שהמרכיבים המחלישים חזקים מהמרכיבים המחזקים "קיבוץ" - עשו בשכל ראשי התנועה, אנשי הזרש, ובעיקר צוות ועדת הסיווג שנתנו צ'אנס למתחדש לפני פירוקו הסופי - אני מסכימה ואני (הקטנה) בעד! כל מה שאמרתי שעכשיו, כמו תמיד, הכל תלוי בחיזוק המרכיבים ה"קיבוציים" אצלכם, אם לא תעשו זאת וחזק ועכשיו מהר מאד תגיעו ליישוב קפיטליסטי קטן מסוכסך ומריר. אם תחזקו את המתחדש על בסיס שלילת "הקיבוץ המסורתי" (כדבריך) וכל הערכים שהוא מייצג, תגיעו מהר לכפר, אבל אם תחזקו את המרכיבים הסולידריים שלכם, לצד שלילת המרכיבים המפרידים (ריבוד כלכלי, מסים לערבות הדדית, ביטול מס גולגולת וכד', זוכר?) תוך ראיית "הקיבוץ" כאח הותיק, כזקן השבט שלכם.. כמקור להזדהות ולא לשלילה, אזי אולי תצליחו יחד עם הועדה.

אתה: "אם בקיבוץ אין מקום לאנשים עם יכולת שאת קוראת להם גבירים אז אני חושב שלקיבוץ אין עתיד. ההנחה שלך שמי שיש לו יכולת הוא גביר ומי שהוא גביר ירצה בפירוק הקיבוץ מעידה על ראיה פסימית של החיים והיא מסבירה למה אנשים רוצים לעגן בתקנונים נוקשים "מוסרות" של שיתוף - על בסיס תפיסה זו בנוי הקיבוץ המסורתי ולכן נאמניו מנסים למנוע או לעכב את השינוי בכלים אלו - החוק והתקנון. בקיבוץ המתחדש זה עובד על עקרונות החופש, הבחירה והאחריות האישית. האם זה עובד ימים יגידו. .."

אני בקיצור: "גבירים" הם לאו דווקא המוכשרים, המנהלים הטובים בעלי הביצועים, גבירים הם אלה הרוצים "להשתלט" על נכסי הקיבוץ, על ה"שכונה" - אלה שבניגוד לך אינם מאמינים בקיבוץ בכלל (מתחדש או שיתופי).


אתה: "עקרונות אלו הוכיחו את עצמם בארה"ב קצת יותר מהעקרונות הקודמים בבריה"מ למשל"

אני: נכון, אני בעד חופש, ליד השיוויון.
ההתמודדות שלי וחברי היא לעשות אבולוציה לשיתופי ללא שכר דיפרנציאלי! כך שדרגות החופש של החברים יגדל. ברה"מ לא הייתה סוציאליסטית (תיקון טעת!).

אתה: "עקרונות החופש אינם מונעים הגשמת ערכים נאצלים שאת רוצה פירוש שלהן אז בבקשה: שותפות גורל - הבחירה לחיות לאורך כל חיי עם שכני וביחד להשפיע על חיינו בכל המובנים חינוך ותרבות - הציר המרכזי עליו סובבים חיי הקהילה ובהם מתוקשרים ערכי המקום מאחד לשני ומדור לדור. סולידריות - התגובה לצורך של חבר ברגע האמת הנובעת ממניעים פנימיים ולא מהחלטה של "ועדה" הדואגת קודם כל לאינטרס של הקיבוץ (הקופה הכללית)."

אני: לגבי ליבון ההגדרות שלך כגון "שותפות גורל" (עם השכן), סולידריות, מוסר... נשאיר לפעם אחרת, אני עייפה. ביי

חבר,אח"כ תגיד שלא השקעתי בך, תראה איזה תשובות! צוקריה של מגילה!
העתקת קישור