לקום מן האפר - האם ניתן
הוספת תגובה לדף  רכב השטח כמשל - מובילי המודל המכונה במקומותינו "קיבוץ מתחדש" מזכירים במידה רבה את נהג רכב השטח הקפיטליסט ואת התנהגותו היהירה בכביש
שם הכותב:  עוזי בן צבי
מקום מגורים:  אישינג - סין
נושא / כותרת  לקום מן האפר - האם ניתן
תוכן ההודעה:  למילה האחרונה
כן, אני מתגעגע לקיבוץ הקטן של פעם, אבל אני לא נאיבי לחשוב שמה שקורה כרגע, המסע של התנועה הקיבוצית כולה (חוץ ממספר קיבוצים שיאחזו בשיתופיות עד תום) לכיוון ברור לגמרי של התפרקות הקיבוץ, הוא גל שניתן להפסיק אותו.
הסיבה לכשלון "מעוף לקיבוץ" ואני קורא בשקידה את מאמריה של ד"ר שרה אדום מבית זרע, נדמה לי שאפילו בקיבוצה חל השינוי, הוא שהחברים שיוצאים מהבור אליו התרסקה חברתם, ברובם מחפשים פתרון של שחור ולבן, כאשתה שוכב שם בתחתית הבור, מרוסק ומרושש, אתה נאחז בחבל הכי סביר שמושלח אליך, ולצערי "מעוף לקיבוץ" יכולים להצליח אולי בקיבוצים על הסף, כאלה שהבטריות עדיין יכולות לספק מעט זרם, אלה שכבר למטה, יש רק דרך אחת לדעתי וזה פירוק.
אני לא חושב שהמצב בעמיעד היה שונה משמעותית מהמצב בכל הקיבוצים, עמיעד התחילה כקבוצה של "חבר הקבוצות" ובגדול נשארנו יחסית קטנים, מה שמוטט את הקיבוץ מבחינה חברתית? שני דברים, חוסר המיזוג האמיתי בין האנגלים לישראלים, וקליטה מסיבית של אנשים שלא היה הרבה קיבוץ בליבם, הסיבה השלישית היתה החלטה של המנהיגות המקומית להשקיע את כל משאבי הקיבוץ בצעירים, ולהזניח את השכבה המקיימת, לא להתייחס לצרכיה, היו עוד דברים, אבל אני מניח שככל שהקיבוץ גדול יותר הבעיות מחמירות, לא סתם היתה הפרדה נכונה לדעתי בין קיבוץ לקבוצה, אבל נעזוב את זה כי זמני ממש קצר, אני כבר עם עניבה וחליפה רץ לעבודה, נמשיך את הדיון מחר אולי, אבל בגדול אני חושב שהמסע של הקיבוץ השיתופי במתכונת המוגדרת בתקנון הקיבוץ, תם, אתה מדבר על שינוי בקיבוץ השיתופי, אני חושב שהשינוי הכי חשוב צריך להיות, הצבת האדם במרכז, בתקנון הישן הקיבוץ היה במרכז, כאשר הנושא השה ייפתר, תגלה שקשה לקיים קיבוץ בכללים שהאדם במרכז.
זה פתיחה לדיון מעניין שיהיה לנו.
יום טוב
עוזי
העתקת קישור