לאיציק מגדעון - יש מוצא!
הוספת תגובה לדף  תן פסיקה, גדעון
שם הכותב:  גדעון שפירא
מקום מגורים:  עין השופט
נושא / כותרת  לאיציק מגדעון - יש מוצא!
תוכן ההודעה:  התייחסות לדבריך עם קצת סמנטיקה כדי להגיע להבנה הדדית:
1. כל האנשים משתמשים בערכים, במוסר ובמצפון שלהם. הערכים, המוסר והמצפון אינם בהכרח אחידים בין בני האדם. לדוגמא - שני אנשים המשתמשים בתכונות האופי שלהם, יפיקו, קרוב לוודאי, תוצאות שונות ממעשיהם. כלומר, מבני אדם המשתמשים בערכים, במוסר ובמצפון שלהם עשויות לנבוע תוצאות כה מנוגדות, עד שלא ניתן כלל לגשר ביניהן.
2. לא יתכן, כי בקיבוץ לא קיים אותו המצב. כלומר, לא נכון להניח, שאם יש הבדל בין תוצאות מעשי האנשים, סימן שחלק מהם לא הפעילו את המוסר והמצפון שלהם. הנכון הוא, שהם לא ראו את הדברים עין בעין מלכתחילה.
3. מכאן ניתן להסיק, שגם בקיבוץ (ובמיוחד זה שיש בו כבר 4 דורות), אי אפשר לגשר באופן מוחלט בין מערכות הערכים, המוסר והמצפון של החברים. כבר בתנ"ך נאמר "היחליף כושי עורו נמר חברבורותיו?"
4. שאלה מתבקשת: האם נוסחה אידיאולוגית מסוימת כמו למשל "שוויון ערך העבודה", עשויה להתקבל ובעיקר להתבצע באופן שווה בין כל המשתתפים ובהם 4 הדורות? קשה להניח זאת.
5. על-כן גם ב"מעגן-מיכאל", ב"עין-השופט" ואפילו ב"משמר העמק" יש, בפרופורציות שונות, כאלה הרוצים להמשיך במה שקרוי "השיטה השיתופית" וכאלה המבקשים לבצע שינויים ארגוניים מסוימים.
6. מהאמת הזו לא ניתן להתחמק אפילו בדיבורים מופשטים על מוסר, מצפון, חברות ורעות. אין לאמירות הללו קשר ישיר לנושא שלנו. כלומר, זה ילווה אותנו כך או אחרת לתמיד!
7. על-כן, קריאת שמות הגנאי לבעלי מחשבות שונות, ודמוקרטיה מפוקפקת בה גם מיעוט יכול לקבוע לרוב, רק יזיקו לנו. בסופו של דבר התמורות תתרחשנה והשאלה היחידה היא כיצד?? זה יכול להיות בדרך הוגנת יותר והוגנת פחות. תלוי גם בכך, האם נכחיש או לא נכחיש!
8. לדעתי הפתרון הנכון הוא למצוא דרך, שבה לא נכפה זה על זה אורח חיים שאינו מקובל על הצדדים. כלומר, גם בקיבוץ יחיד ניתן לקיים יותר משיטה ארגונית אחת. התנגדות לכך תמשיך לייצר נזקים ההולכים וגוברים.
9. על "בלתי פורמאלי", "סוציאליזם אוטופי", "זכויות אנוש בסיסיות" ו"אנרכיזם". בפעם אחרת.
חג שמח.
העתקת קישור