מדוע פעם שנייה או מי אתה עזרא דלומי?
הוספת תגובה לדף  תן פסיקה, גדעון
שם הכותב:  גדעון שפירא
מקום מגורים:  עין השופט
נושא / כותרת  מדוע פעם שנייה או מי אתה עזרא דלומי?
תוכן ההודעה:  בפעם השנייה (ואם אינני טועה זה קורה רק איתי) עזרא מפרסם מאמר שלם על אדם אחד תוך סילוף גס של תוכן וצורה ושניהם באותו הנושא ממש. בראשונה זה היה תחת הכותרת "בוא אלי פסוק נחמד" ועכשיו (ראה למעלה). בשתי הפעמים יוסף בוסל מדגניה משמש באמצעותי לב העניין. אך לפני שנמשיך נאמר ללא כל הפרזה: יוסף בוסל וחבריו היו "מייסדי התנועה הקיבוצית"! לא פחות. ואם הוא מוזכר, לא מיותר להוסיף את המשפט בן האלמוות שהוריש לנו ואת משמעותו העמוקה אולי הגאונית בפשטותה, שאנחנו הזנחנו: "אסור לשחרר את האדם מהאחריות לקיומו פן יפתח תלות". את התובנה הזו ניתן למצוא גם אצל בובר, פרודון והוגים רבים ביחס לערכו של האדם. אבל הנהגת התנועה הקיבוצית, תוך כדי מהלך הפיכתה לארגון פוליטי אידיאולוגי אחיד עד אבסולוטי, שיבשה וסילפה אותו בחיים הממשיים. חבר הקיבוץ שלנו הפך לנתין הארגון!
אבל נשוב לעזרא דלומי וקודם כל עניין הצורה: בשתי הפעמים עזרא שוקד על עיוות התוכן תוך הוצאתו המגוחכת מפרופורציה ובתוספת אמירות שמטרתן לפגוע כגון "תרבות הציטוטים היא תרבות של חוסר ביטחון"; "מי שהחליט לאכול חזיר התכוון שהשומן ייטוף על פיו" ועוד.
מדוע עזרא, בדיוק אותו התוכן והנושא פעמיים? מדוע ולאיזה צורך אינך נאמן לאמת כבר פעמיים? הרי הרבה זמן אינני נזקק לדוגמת בוסל ולבטח לא "הלוך וחוזר" (כדבריך)!
בתקופה האחרונה דווקא התרכזתי בתכנים שונים ובתוכם הנזקים שהמט"ש גורם, לדעתי, לתנועה ובעיקר לקיבוצים ולחברים רבים בה; באידיאולוגיה של הזר"ש שאני רואה בה נזק מתמשך לחברים, בתחום זכויות אדם בסיסיות, בתחום יכולת הבחירה, החירות האישית, רמת האחריות האישית, בחופש היוזמה, בדמוקרטיה - שבה החבר אינו שותף אמיתי לתכנון חייו (בעין השופט לדוגמא חושבים כך כ-90% מהחברים), בתלות המוגזמת בארגון, בהעדר נכס כלשהו שיהיה בידי החבר לאחר שנות עמל, ביכולת העזרה למשפחה ועוד; אני גם עוסק בשאלה, האם ניתן לטפח חברות, רעות וסולידריות אמת בחברה המצטיינת בתכונות הנ"ל? האם זה עצמו אינו גורם לפילוג בין האנשים? (בסקר עין השופט ציינו כ-90% מהחברים שהם לא סומכים על האחרים בעת מצוקה! כ-90% כתבו גם שהשוויון אצלנו לא אמיתי וכד').
ועזרא - "הבולשביזם מת"? (ראה למעלה). לא ידידי, אם הייתי צריך לאפיין את תופעת הבולשביזם בחיינו, את הדרך בה ניסו ולעיתים גם הצליחו לרמוס ולהשתיק מתנגדים רעיוניים; את חוסר היושר וההגינות בהם טיפלו בבני הפלוגתא (דוגמת המאמר למעלה), אזי אני רואה לצערי גם אותך לנגד עיני. אך מה זה חשוב, הרי ממילא החומר עלה כבר לאוויר!
ובכל זאת, מדוע פתאום עוד פעם בוסל? מה זה אמור להסתיר ועל מה לכסות? לעזרא פתרונים.
ואגב, האם למישהו לא ברור עדיין באיזו חברה קיבוצית אני מבקש לחיות, מה הם אפיוניה החשובים ולמה אני מתנגד?

חג שמח.
העתקת קישור