לקפי ברצינות
הוספת תגובה לדף  גם השיטה אשמה
שם הכותב:  ארנון אבני
נושא / כותרת  לקפי ברצינות
תוכן ההודעה:  אמרתי כבר פעם ואומר שוב כי נראה לי חשוב כל העניין הלכאורה קטנוני הזה. אני מתכוון לכינוי הזה - מעמדיים.
הקיבוצים המשתנים אינם מעמדיים בטח לא יותר מהמושב שלידם שלא לדבר על עיר. הפערים שנוצרו בקיבוצים המתחדשים הם תוצר של החלטה להעניק יותר חופש לחברים עם יותר אחריות. אחרי שגומרים את מכסת הצביעות וההתחסדות מבינים כולם שהמשמעות היא בהכרח – פתיחת פערים כלכליים. הדגש הוא על בהכרח. כי המטרה היא אחרת. אפשר לראות בזה את ההיפך: ההחלטה לדכא פערים עד אפס פירושה יצירת עיוותים שאיתם לא הצלחנו להתמודד ובגללם אנחנו משתנים. העיוותים הללו מוכרים לכל קיבוצניק ואפשר למנות בתוכם את הרשות לפתוח פערים בתנאי שזה איננו בא מעבודה. את הצורך להתחסד ולהסתיר תמיד מה שיש ומה שבאמת רוצים, ולעטוף כל משאלה בציפוי אידיאולוגי. אתה בטח יודע על מה אני מדבר.
מקובל בחברה אנושית שאם רוצים לדבר עם מישהו, שיחה עניינית או ידידותית – יש לכנות אותו באחד מהשמות או הכינויים המקובלים עליו. מסתבר שבמט"ש זה לא מוכר. דובריו (עזרא, הייטנר ואחרים) ששים על כל הזדמנות לכנות 'מעמדיים' את חברי קיבוצי השינוי השנואים עליהם.
בעיני זו לא רק בעייה של חוסר נימוס אלא סוג של התנשאות. כמו בעל באסטה בשוק שלא מבין למה השליח שלו לא אוהב שקוראים לו ערבוש. נדמה לכם שפנייה כזו שנועדה לרומם את עצמכם, על ידי התואר המטופש הזה למי שלא קונה את הסיפור שלכם, היא ממש מתבקשת כי ברור מי צודק ומי מחרטט אז לפחות שיהיה גמול כלשהו...
אז זהו שלא - או כן אם רוצים לזחול בפניכם. אבל אני לא כל כך משתגע להידבר איתכם למרות שזה חשוב בעיני. אני יכול לחיות גם בלי זה. נראה לי שגם אמצא לי משהו טוב לעשות במקום לרוץ לאימא שלי כדי לספר לה שהעליבו אותי. השאלה היא אם לזה באמת אתם מתכוונים, או שבאמת נראה לכם שזו זכות המוקנית לצדיק, או שאתם סתם אוטיסטים?
באשר לשאלותיך: זה כמו להסביר לאמריקאי שלא רוכבים בנגב על גמלים ויש לנו מים מצינור. אתה מוזמן לפתוח חוברות שינוי של קיבוצים – זה חומר די גלוי ומצוי ולהבין בעצמך.
נסה והצלח.
העתקת קישור