לחבר פשוט, לקיפי ולמזרחי.
הוספת תגובה לדף  תשובה גלויה לקיפי
שם הכותב:  גדעון שפירא
מקום מגורים:  עין השופט
נושא / כותרת  לחבר פשוט, לקיפי ולמזרחי.
תוכן ההודעה:  ל"חבר פשוט". האם רק לקיבוצים השיתופיים שנשארו יש דרך ומטרה? על סמך מה אתה קובע, ש"אלף פרחים" (ובמילים אחרות צורות מגוונות של חיים קיבוציים), יהיו חסרי "דרך ומטרה" מלכתחילה?! האם בכל יתר העולם האנשים הם חסרי דרך ומטרה ועוסקים רק ב"אכול ושתה"?! מעניין שדווקא בכיר התומכים בקומונות הישראליות הפילוסוף מרטין בובר היה זה שטען, כי "אי-כישלונם של יישובינו השיתופיים נעוץ בחופש הגמור בו הסתעפו צורות חדשות מתוך צרכים סוציאליים ונפשיים מיוחדים ורכשו לעצמן אידיאולוגיות משלהן. הכל בחופש גמור". והוא הוסיף והדגיש: "יש לדחות אותו מבנה-שווא של אגודות מרוצות-מעצמן, שמתוך המצב החגיגי או הרגשני הן מעמידות פנים של 'חברותא'." האם את כל הציוויליזציה האנושית שעד כה אנחנו מעמידים אל מול הקיבוצים השיתופיים, שגם בהם 30-50% כבר ויתרו על הדרך הזו? ודבר נוסף: השיטה הקרויה "שיתופית" קיימת כבר קרוב ל-100 שנה. מדוע לדעתך ההוויה כאן לא קבעה את התודעה, בעוד דווקא 10 השנים האחרונות יצרו תודעה חדשה ועוד "מסולפת". האין זה משונה? כל סיפור ההוויה והתודעה היה תמיד מופרך מיסודו.

לקיפי. אני אמרתי במפורש במאמרי שהוביל לתגובות הללו, כי אני מעדיף את רעיון השוויון על השיתופיות. אצלי השוויון האנושי מתבטא קודם כל בזכות השווה לחירות של כל בני האדם. האנשים עצמם אינם שווים ביניהם אבל זכותם להיות בני חורין שווה בהחלט וראוי שכולנו נגן עליה. כן, ויקי כנפו היא בהחלט דוגמה טובה למה שאני מתכוון. לעומת זאת, דווקא השוויון הנובע מתפיסת השיתופיות כיסוד המשימתיות דומה יותר לשוויון של לול התרנגולות.

למזרחי. מצב כפי שאתה מתאר הוא כמובן פסול מיסודו. האם חברים רציניים עד תמול שלשום חייבים להסכים אתו? האם כולם כה חסרי אונים? משאלות שאני שאלתי חברים בקיבוצים שהשתנו התחוור לי, כי מערכת היחסים בין החברים לא הורעה מיסודה לאחר השינוי.
העתקת קישור