ערכים ואידיאולוגיה
הוספת תגובה לדף  באגים אידיאולוגיים - רבים מסתפקים כיום בשירותם הצבאי הארוך, את חייהם האזרחיים הם אינם מעוניינים לעשות בשירותן של אידיאולוגיות
שם הכותב:  אורי יזהר
נושא / כותרת  ערכים ואידיאולוגיה
תוכן ההודעה:  לגדעון,
באידיאולוגיה קיימים שלושה מרכיבים - ערכים, נורמות ומקור סמכות. הערכים הם הפשטות שאינן נותנות הדרכה מעשית. הנורמות הן אשר מתרגמות את הערכים לדרכי התנהגות שבאות לממש את הערכים. על מנת לקיים את הנורמות יוצרים הסדרי מיסוד, פורמאליים ובלתי פורמאליים. בעבר היו בתנועה הקיבוצית נורמות קשיחות והסדרי מיסוד קשיחים, כמו, למשל, הצריכה השיתופית והלינה המשותפת. הנורמות וההסדרים הלכו ונשחקו עם הזמן. כולנו מכירים את הסיפור ולא צריך לחזור עליו. אלא, וכאן עיקר הוויכוח שלי עם גדעון, שחיקת הנורמות נובעת במידה רב משחיקת הערכים, שבדרך כלל לא מודים בה, עד שנעשעה מאוחר מדי. לכן, אי אפשר לדבר על שוויון כאשר קיים שכר דיפרנציאלי ואי אפשר לדבר על שיתוף כאשר משלמים עבור המזון בחדר האוכל (אלה רק דוגמאות ואל תתפוס אותי במילה). מה שיש בקיבוצי השינוי כיום אלה שרידים של השוויון והשיתוף שלדעתי יילכו וייעלמו עם הזמן.
לגבי מקור הסמכות - אנשים לא מאמינים בערכים סתם כך. הם מחפשים להם צידוק שהוא מעבר לערכים עצמם. אצל הדתיים זה פשוט - אלוהים ציווה וזהו. אצלנו, הסוציאליסטים החילוניים, היו הצדקות אחרות. אחת מהן, שרווחה בקיבוץ הארצי ובקיבוץ המאוחד, הייתה ההסתמכות על ברית המועצות ועל המרקסיזם הדוגמטי שלה, שהן מייצגים את עתיד האנושות, לא פחות. זו, כמובן, הייתה שגיאה קולוסאלית, שגם אני הייתי שותף לה. ליסנקו חביבנו היה חלק מהעניין הזה. כאשר האמונה בברית המועצות התפוגגה או קרסה, התמוטט חלק ניכר של העולם הרוחני של רבים בקרב השמאל הציוני והם לא מצאו לה תחליף הולם. זה מסביר חלק מהנסיגה מהשיתוף בתנועת האלה. באיחוד, לעומת זאת, לא הייתה הערצת ברית המועצות ותנועה זו הייתה גם המובילה בכל תחומי פירוק השיתוף הקיבוצי והנסיגה מערכי הקיבוץ. דגומה לכך היא היחס הסלחני יחסית באיחוד להעסקת שכירים בזמן שבקבה"מ ובקבה"א נאבקו בחוזקה נגד תופעה זו.
כל זה, כמובן, הוא כיום היסטוריה רחוקה. הבעיה שלנו היא כינון מחודש של אידיאולוגיה רלוונטית, לא בהכרח קיבוצית, ולא התנערות מכל אידיאולוגיה.
העתקת קישור