לא הבנתי את הקשר
הוספת תגובה לדף  השטחיות הבלתי רציונאלית - בניסיון להציג את הכלכלה כמדע מדויק, המציאו כלכלנים את המונח "האדם הרציונאלי" - יצור חד ממדי שתכלית חייו היא מיקסום ה
שם הכותב:  חבר מהמרכז
נושא / כותרת  לא הבנתי את הקשר
תוכן ההודעה:  בדומה לאלישע ו"לפרופסור" מתגובה 3 ו- 4, גם אני לא מאמין שהאדם הוא ייצור רציונאלי לחלוטין. המחקר של השנים האחרונות מדניאל גולמן היהודי (כולם כאלו..) ועד כהנמן הישראלי, מוכיחים שהאדם אינו פועל רק בצורה רציונאלית ולאמוציונאליות יש תפקיד חשוב ביותר גם בהשרדות וגם בהצלחה.

אבל מה כל זה קשור לקיבוץ השיתופי?

הקיבוץ השיתופי במתכונתו ההיסטורית כשל שכן מעל 150קיבוצים אמרו את דברם בשינוי השיטה שלדבריהם בין הייתר (לא רק) הביאה למוטיבציה נמוכה בקרב חבריהם.

את התשובה אלישע צריך לדעת, לא צריך לחפש מתחת לפנס התיאוריה האישית, אלא בשטח - במציאות. לתקוע חץ ולסמן סביבו מטרה אינו מעשה מדעי מכובד ועל כך האיר את תשומת הלב ארנון אבני (ועל כן גם חטף על הראש מכותבים שאינם רוצים שיבלבלו אותם עם העובדות).

ויחד עם היותנו בעלי אינטליגנציה רגשית ומקבלי החלטות לא רציונאלים (גולמן וכהנמן, עדיין במציאות נוכל להיווכח שהעולם הקפיטליסטי יודע יפה מאוד להמריץ אנשים בכסף ושהעולם הקיבוצי השיתופי כשאינו יכול לייצר הצלחות לאורך זמן כושל בכך.

המוטיבציה במעגן מיכאל, גן שמואל ויוטבתה, היא גבוהה במיוחד (אצל חלק - בואו נדבר אמת) והיא נתמכת בהישגים.

האם הם היוצא מהכלל המעיד על הכלל? מסופקני. נדמה לי שהמחקר היה מתעניין בהם יותר כדי ללמוד מה חסר בשיטה ולא מה יש בה שכן למרבית הקיבוצים ההצלחה לא האירה פנים בצורה דומה.

את כישלון השיטה הקיבוצית ניתן להסביר יפה מאוד ע"פ התיאוריה של מסלו למרות היותה תיאוריה מיושנת למדי שמעולם לא הוכחה מדעית.

לו מסלו היה מדבר אם אלישע היה אומר לו שאצל אנשים רבים (אולי הרוב), לפני שמציעים להם הגשמה עצמית, הם מבקשים אפשרות או יכולת לשלוט בדאגה לצרכים הבסיסים ביותר שלהם מבלי להיות תלוים באחרים וכן הם מבקשים ביטחון לעתיד.

יכול להיות שאצל חלק, צרכים נמוכים אלו הם שהכריעו את הכף? יכול להיות שהחלק הזה הוא הרוב? יכול להיות שמסלו בכל זאת צדק?

חוקר אחד בשם הרצברג (עוד יהודי) טען שתנאי עבודה, משכורת, וביטחון לעתיד אינם יוצרים אצל עובד מוטיבציה אלא שביעות רצון בלבד. ויחד עם זאת שביעות רצון זו היא תנאי הכרחי למוטיבציה ובהעדרה לא תיתכן מוטיבציה בעבודה.

יכול להיות שגם הרצברג צדק ביחס לקיבוץ?

חומר למחשבה.
העתקת קישור