אמנים בקיבוץ - לפלג
הוספת תגובה לדף  חממה ליזם וליזמויות - יש להעניק אפשרות לחברים בעלי כישרונות שונים, ראש גדול ורוח יזמות, לפתח את עצמם ואת יוזמותיהם. בקיבוץ השיתופי צעד כזה הו
שם הכותב:  עוזי בן צבי
מקום מגורים:  עמיעד
נושא / כותרת  אמנים בקיבוץ - לפלג
תוכן ההודעה:  פלג, כשעבדתי בשנות השבעים באיחוד הקבוצות והקיבוצים, נסעתי הרבה עם מחלקת האומנים, הוועדה לדירוג אומנים של האיחוד, על הוועדה שהיו לה מקבילות במאוחד ובקיבוץ הארצי, היה לקבוע דירוג לאמן, על פי הדירוג מקבל היה האמן ימי עבודה מלאים מקיבוצו והוא מצידו לא היה חייב כלום, את החומרים (שלעתים היו יקרים מאוד) היה מקבל מהקיבוץ, והוא האמן עבד חצי שבוע באיזה דבר, והשאר היה יושב סטודיו שלו בקיבוץ, או עושה השתלמויות אין סוף בעין הוד, מעטים מקרב אמני הקיבוץ, ראו בפרנסה מאומנותם דבר של ערך.
בהמשך נישאתי לאמנית שקיבלה דרגת אמן, והיתה זכאית לשלושה ימי עבודה, אבל מה לעשות והיא היתה מורה במשרד החינוך ו"נאלצה" לעבוד 5 ימי עבודה בשבוע, חברותיה הקיבוצניקיות שעסקו בכול מיני עיסוקים המאפשרים 3 ימי עבודה בשבוע, המשיכו לחגוג.
ואן גוך מגדולי הציירים, טען שללא סבל, רעב, וחוסר כול לא מגיעה היצירה למייטבה.
השיטה הקיבוצית הישנה לא יצרה אמנים טובים יותר, בציור כמו בשירה, הצורך מגיע מהסבל ומהכאב, מעט אמנים שיושבים על סיר השומן, ואינם צריכים לדאוג למכור יצירותיהם מתקדמים, ללא מכירה אין לאמן אמת מידה על טיב יצורתיו, מכיוון שחייתי שנים הרבה עם אמנית שמכרה כול הזמן בכדי להגדיל את הכנסתה ובכדי לקנות חומרים, בעינייה העירונית שהובאה לקיבוץ, אך טבעי היה שעליה לקנות את החומרים מהכנסותיה ולא מקופת הקיבוץ.
מה שפלג רואה כנצחון הקיבוץ השיתופי היה למעשה כשלון, כשלון נוסף בשלל הכשלונות של הקיבוץ השיתופי, לא כך בונים חומה מסתבר, יראה לי פלג כמה אמנים מהסוג החצי אוטומטי של הקיבוץ הישן, נטשו אומנותם? תראה לי כמה מהם גילו שניתן למכור ולהתפרנס, תראה לי כמה מהם נטשו אומנותם, אני בעמיעד מכיר לפחות שלושה שנטשו, כי לפתע צריכים היו להתפרנס, האם היתה זו מכה לעולם הציור, לא בטוח לגמרי.
עוזי
העתקת קישור