קיבוץ שיזורי - בסיס ההסכמה, המשותף והשונה
הוספת תגובה לדף  ההבדל הגדול - בשעה שהכנס השנתי של המטה השיתופי עסק בשאלה כיצד לקרב את החברה הישראלית לסולידאריות הקיבוצית, עסק כנס "ההתחדשות" שהתקיים אחריו ב
שם הכותב:  מתעניין
נושא / כותרת  קיבוץ שיזורי - בסיס ההסכמה, המשותף והשונה
תוכן ההודעה:  לתגובות 10,14,15,16 העוסקות ברעיון שפעם כונה "קיבוץ שיזורי", ושעיקרו: קבוצות שונות מבחינת מידת השיתוף שביניהן, רעיונית ומעשית, נמצאות בישוב מוניציפאלי אחד, וחיות בהרמוניה מסויימת ועם מרכיבי-שוני מסויימים, אלה עם אלה. כבר הוזכרו כאן כמה ישומים מעשיים של הרעיון, שגם הרחבה קהילתית היא בעצם אחד מהם, וגם הקיבוצים העירוניים כאן אוסיף לדוגמאות גם את קיבוץ רביד שעל כביש צומת-גולני-קדרים, מצפון-מערב לכנרת. אולי כדאי שיספר על ניסונם המעשי מישהו מחברי רביד, שהוסיפו נדבך מענין אחר לחייהם, והיא ההתפרנסות באמצעות פרוייקטים חינוכיים ועבודת חברים בתחום החינוך גם ב'עבודת-חוץ'. אחד מעמודי-התווך של הרעיון ושל הבצוע ברביד הוא פסח האוספטר, מזכ"ל הנוער העובד והלומד, לשעבר חבר מלכיה (וגם מזכיר שם) שעבר לרביד. כדאי אולי שיספר הוא על נסיונו באותם פרקים בביוגראפיה שלו מהיותו חבר-גרעין ששהה בטירת-הכרמל (אם אינני טועה) בנסיון ראשון מן הסוג המדובר, אולי אחת הקבוצות השיתופיות הראשונות, דוגמת אלו שנמצאות כיום במגדל-העמק, בנצרת עילית, ובעוד מקומות, דרך ימי ההתנגדות לרעיון "תנועת בוגרי תנועות הנוער" בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, ועד החלטתו להצטרף לרביד.
ואשר לרעיון "הקיבוץ השיזורי" עצמו: אם זה לא אמור להיות "סתם ישוב" שיש בו כמה וכמה קבוצות שלכל אחת אורח-חיים שונה (כמו בעיר שיכולות להיות בה ישיבות ו'כוללים', אזרחים יחידים, קואופראטיב יצרני או צרכני, וגם קיבוץ), אלא "קיבוץ" של ממש, אבל הטרוגני ומגוון מבחינת מידת ה"קיבוציות" של תושביו, יש להגדיר את המכנה המשותף לכולם. יואילו מצדדי הרעיון, ואלו מבין החיים כבר כיום במסגרות חיים דומות, להציע מרעיונותיהם ומנסיונם, למתווה עקרוני אבל גם מעשי להקמה ולהתקיימות מסגרת-חיים שכזאת. יש סולידריות, שיתוף כלשהו ? מידות מינימום ומקסימום של שוויוניות ? פרוייקטים אישיים או קבוצתיים של משימתיות (שיש גורסים שזהו מרכיב חיוני בהיות "קיבוץ") ? ועוד ועוד. כמו שבעבר הוצע פה "נייר" שדיבר על קיבוץ שיתופי-מתחדש דגם 2007, יוצעו-נא רעיונות ו"תמונות להמחשה" לקיבוץ השיזורי דגם 2007 ולעתיד. ובבקשה לא לשכוח לציין בהבלטה מתאימה את היתרונות והחסרונות לעומת מסגרות-החיים הקיימות, ובעיקר - את החולשות והחוזקות; את הסכנות ואת הסיכויים.
העתקת קישור