עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

פרשת השבוע: פרשת קרח

logo

פרשת השבוע

כ"ג בסיון, תשע"ט, 26.62019
גיליון מס' 665

פרשת קרח
היווצרותה של מחלוקת
מאת עמרם (רמי) ינאי, ראש צורים

 

וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם... (טז, א-ג)

 

כך פותחת התורה את תיאור מחלוקת קורח ועדתו עם משה רבנו. ארבעה פעלים – וַיִּקַּח, וַיָּקֻמוּ, וַיִּקָּהֲלוּ, וַיֹּאמְרוּ – מקפלים בתוכם את התהליך, עד שמוצג הסלוגן (שגם אותו ניתן ללמוד בקורסים לפרסום, אך אין זה מענייננו), שאמור ללוות את המחאה שפרצה במחנה: כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'. (טז,ג).

 

כאשר נבדוק את הפעלים הללו, נגלה, שהם אינם מנוסחים בבהירות:

 

1. וַיִּקַּח – את מי או את מה לקח קורח? כיצד להבין את הפעולה המתוארת בפסוק? הפרשנים הלכו בשני כיוונים עיקריים: היו שחיפשו בפסוקים את האנשים, אליהם מתייחסת הלקיחה (רשב"ם, ספורנו ואחרים), והיו שסברו, שמדובר בתהליך פנימי שעבר על קורח בלבבו (רש"י, רמב"ן ואחרים). כך או כך, הניסוח מעורפל ועמום.

 

2. וַיָּקֻמוּ ... וַיִּקָּהֲלוּ – מה בדיוק מתארים שני הפעלים הללו, ובמה שונים הם זה מזה?

 

3. ופתאום, בין וַיָּקֻמוּ לבין וַיִּקָּהֲלוּ, מתווספים עוד 250 איש – מהיכן הם הגיעו? וכי לא היה ראוי להקדים את נוכחותם? האם הם באמת הופיעו בין וַיָּקֻמוּ לבין וַיִּקָּהֲלוּ?

 

שתי גישות אפשריות לפתרון בעיה מסוג זה: האחת – לנסות ולמצוא פירוש שיבהיר את התמונה ככל שניתן, והאחרת – להבין שהעמימות וחוסר הבהירות הן חלק מן המסר של הפרשה.

 

נדגים את הנקודה ונבהיר את דברנו:

 

• לפני שבועיים, בפרשת בהעלותך, קראנו את סיפור הצרעת בה לקתה מרים בעקבות דבריה על משה רבנו. מה בדיוק אמרה מרים? מהו תוכן הדברים שאמרה? פרשנים ניסו למצוא בפסוקים ובמהלך הסיפור רמזים לתוכן הדברים שנאמרו. אך ייתכן, שבכוונה לא רוצה התורה לשוב ולספר, מה בדיוק אמרה מרים, כי אין זה באמת חשוב להבנת הסיפור. לשם מה לחזור על דברים שאין ראוי לאומרם?

עורכי החדשות בימינו עטים על כל דבר מגונה שמוציא מישהו מפיו, וכל עמיתיו של אותו אדם אצים מאולפן לאולפן ומבמה לבמה כדי להגיב ולמחות על הדברים שנאמרו. אך אם אכן אין הדברים ראויים להיאמר, מדוע לחזור עליהם שוב ושו ?

 

• בשבוע הבא נקרא על חטאו של משה רבנו ב'מי מריבה', חטא שבעקבותיו נגזר עליו שלא להיכנס לארץ ישראל (אלא אם נקבל את פירוש אברבנאל, שאין קשר, בין סיפור 'מי מריבה' לגזירה שנגזרה על משה רבנו). האם ניתן להבין בבירור מהו הפגם שנפל בפעולותיו של משה רבנו? גם כאן, ריבוי הפירושים מלמד שהניסוח בעייתי ומעומעם. שמא רצתה התורה ללמדנו, שדי לנו אם נבין שמשה רבנו חטא, ואין חשיבות לביאור החטא לפרטיו?

 

ניתן לומר את הדברים הללו גם בעניין קורח ומחלוקתו, אך במשמעות מעט שונה.

 

קשה לשרטט בבהירות את שלבי היווצרותה של 'מחאה חברתית'. לא תמיד ברור, מה 'התבשל' במוחם של יחידים, מובילי המחאה, מהם מניעיהם, ומה מניע את אלה שהצטרפו אליהם בשלבים השונים של המחאה. גם אם הסלוגן של המחאה נשמע ונראה טהור ונקי, כולו נוטף אידיאלים, יושר והגינות, אין זה מבטיח שזהו המצב גם בעומק העניין.

 

הרוצה להימלט מן האש המסוכנת של המחלוקת, ייטיב לעשות, אם יברר לאשורם את המניעים ואת התהליכים, בטרם יחליט להצטרף.

 

עמרם (רמי) ינאי, תושב ראש צורים, נשוי לידידה עם שלם, מלמד תנ"ך וחינוך במכללת הרצוג, ומרכז את ימי העיון שמתקיימים במכללה בקיץ.

 

 

 

 

כדי לקבל דף פשרת השבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il 

 ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.  

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: amudim@kdati.org.il

מסמכים מצורפים

פרשת קרח תשע"ט / עמרם (רמי) ינאי

פרשת קרח תשע"ט / עמרם (רמי) ינאי

תאריך עבור מיון

26/6/2019


תגובות לדף

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

הופיע ב:
הקיבוץ הדתי
נכתב בתאריך
26/6/2019



הרשמה לניוזלטר שלנו