עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

פרשת השבוע: פרשת תצווה

logo

פרשת השבוע

ח' אדר א', תשע"ט, 13.2.2019
גיליון מס' 648

פרשת תצווה
הלבוש והמהות הפנימית
מאת שמואל (מולי) יסלזון, ראש צורים

 

אפתח בחידה לפרשת תצווה:

מהו אדום מבחוץ, המעורר דומיננטיות, כוח, גירוי ותשומת לב?
מהו שחור מבחוץ, המשדר סמכות, עוצמה וניקיון?
מהו כחול מבחוץ, המקרין רצינות, אמינות וחמימות?
מהו ירוק מבחוץ, הנתפס כמרגיע ומרחם?
מהו לבן מבחוץ, המצביע על מוסריות, יושר ומעמד חברתי גבוה?

 

רמז, לחידה מופיע בפסוקים הבאים:

וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי. וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט וְעָשׂוּ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ לִי. וְהֵם יִקְחוּ אֶת הַזָּהָב וְאֶת הַתְּכֵלֶת וְאֶת הָאַרְגָּמָן וְאֶת תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת הַשֵּׁשׁ (שמות כח ב-ה).

 

והתשובה המפורשת לחידתנו: לבוש האדם.

בפעם הראשונה מצאנו את המילה 'לבוש', בהקשר לגוליית הפלישתי, ובמשמעות של חליפת הגנה - וְכוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל רֹאשׁוֹ וְשִׁרְיוֹן קַשְׂקַשִּׂים הוּא לָבוּשׁ (שמואל א', יז).

 

ישנן משמעויות נוספות בתנ"ך למושג לבוש ולבישת בגד, בהקשר לבני אדם:

● בכיסוי ערווה – (בראשית ג, כא) ובתרגומים "וְעָבַד יְיָ אֱ-לֹהים לְאָדָם וּלְאִינְתְּתֵיהּ לְבוּשִׁין"
● בבגדי עבודת כהנים (ויקרא טז,כג)
● בתחפושת, אותה עטה יהושפט במלחמת ארם (מלכים א, כב, ל)
● בבגדי מלוכה (אסתר,ו,ח)
● בלבוש רוחני - דניאל בנבואתו, מתאר איש 'לבוש בדים' וביאר המלבי"ם שהם בגדי פשתן לבנים, מורה על נקיותו מן החומר, ועוד.

 

לבוש כביטוי לאופי האדם אפשר למצוא רמוז בפסוק בספר איוב "אִם אֶרְאֶה אוֹבֵד מִבְּלִי לְבוּשׁ וְאֵין כְּסוּת לָאֶבְיוֹן" (לא, יט). לאור ביאור בעל מצודת דוד "אם אראה - אם ראיתי איש אובד וכלה מבלי לבוש .." שמא ניתן לראות בביטוי 'אדם אובד' – אדם שאינו מגובש באופיו (במשמעות ימינו) ו'אדם כלה' – אדם ללא לבוש ומעטה כסות אישיותית הולמת.

 

אולם, לא רק האדם עוטה על עצמו לבוש. ישנם ביטויים מקבילים המתייחסים לגורמי שמים וארץ (תהילים סה יד, איוב לח יד), וכן ביחס לקב"ה: "גֵּאוּת לָבֵשׁ" (תהילים צג, א).

 

המיוחד בפרשתנו הינו תיאור עבודת כהן גדול, המחליף לבושו מספר פעמים ביום הכיפורים כמבואר במשנה במסכת יומא (פרק ז משנה ד):

"קדש ידיו ורגליו ופשט וירד וטבל ועלה ונסתפג הביאו לו בגדי לבן ולבש וקדש ידיו ורגליו נכנס להוציא את הכף ואת המחתה קדש ידיו ורגליו ופשט וירד וטבל עלה ונסתפג הביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו ונכנס להקטיר קטורת של בין הערבים ולהטיב את הנרות וקדש ידיו ורגליו ופשט הביאו לו בגדי עצמו ולבש ומלוין אותו עד ביתו ויום טוב היה עושה לאוהביו בשעה שיצא בשלום מן הקדש".

 

'עת לכול בגד, וזמן נכון וראוי ללבישתו', יסודות אלו נלמדים מפרשתנו.

 

גילוי חיצוני של מהות פנימית יכול לבוא לידי ביטוי בלבישת בגדים וכן ניכר בדרך הפוכה, כי לבישת בגדים מעל הגוף, יש בה כדי להשפיע על נפש האדם, החבויה בתוכו.

 

וכמאמרו של רש"ר בפירושו לביטוי "כָּתְנוֹת עוֹר" (בראשית ג, כא):

".. לכלל בגדינו, שאנו לובשים, הלבוש ניתן מידי "ה' א-להים", ויש לו אפוא משמעות קדושה; בשתי בחינותיו הוא מחנך את האדם, למען ישוב למעלתו הראשונה. הוא מכסה את ערות הגוף, וכך מזהיר את האדם לשלוט בגופו... והלבוש מגן מפני פגעי הטבע, וכך מזכיר לאדם שירד ממעלתו וטרם חזר אליה... תפקיד הלבוש להאיר את עינינו ולקדש אותנו ככהני ה' ומכאן המשמעות המיוחדת של הבגד, כדרך שהיא מתגלה בשפת המקרא: "בִּגְדֵי יֶשַׁע", "מְעִיל צְדָקָה" (ישעיה סא, י) ועוד ומכאן משמעותו הסמלית של הבגד, כדרך שהיא מתגלה בבגדי כהונה".

 

יהי רצון שנעטה עלינו בגדי ישע ומעיל צדקה, ונהיה ראויים לעבוד את ד' - ככוהנים, משרתי עליון ומקדשי שמו, של מי שהלביש ערומים, וזוקף כפופים.

 

שמואל יסלזון הוא חבר קיבוץ ראש צורים, נשוי למוריה ושניהם הורים לעשרה ילדים וסבים לחמישה נכדים. משמש כראש מטה איגוד ישיבות ההסדר ובעבר כראש אגף הגיור במשרד ראש הממשלה.

 

 

 

 

כדי לקבל דף פשרת השבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il 

 ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.  

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: amudim@kdati.org.il

מסמכים מצורפים

פרשת תצווה תשע"ט / מולי יסלזון

פרשת תצווה תשע"ט / מולי יסלזון

תאריך עבור מיון

13/2/2019


תגובות לדף

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

הופיע ב:
הקיבוץ הדתי
נכתב בתאריך
13/2/2019



הרשמה לניוזלטר שלנו