עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

חיקוי מזיק
  
הצעת ועדת ביטון לקיים מסעות שורשים לארצות המזרח, בדומה למסעות לפולין, היא חיקוי של משהו מיותר ממילא
  
ועדת ארז ביטון מציעה לקיים מסעות של תלמידים לארצות בהן התפתחה תרבות המזרח. המטרה היא לאפשר לחניכי בתי הספר להכיר את מקורות התרבות המזרחית בגלויות השונות.
  
מסעות אלה אמורים להיות מקבילה למסעות תלמידים לפולין במטרה להכיר את המקומות בהן התרחשה השואה במהלך מלחמת העולם השנייה. אני תוהה האם הוועדה המכובדת בדקה לעומק האם המסעות לפולין אכן מהוות מכשיר חינוכי ראוי? האם החניכים הלוקחים חלק במסעות אלה יוצאים בעלי השקפות מוסריות יותר? אוניברסליות יותר? ואולי מסעות אלה מהווים כלי לחיזוק תחושת "האתה בחרתנו" היהודי המחזקת את הרגשות הלאומניים של חלק מהחניכים המשתתפים במסע? הבחינה החינוכית של תועלת מסעות אלה היא בתשובה לשאלה האם רוב מוחלט של החניכים הלוקחים חלק במסע לפולין אכן בשלים מבחינה נפשית לקלוט את החוויות הנוראות המתגלות לעיניהם במהלך המסע למחנות ההשמדה בפולין?
  
מקנן בתוכי חשש כבד שהתשובה לשאלות העולות היא שלילית. המסעות לפולין אינם מחזקים את הקוד המוסרי של התלמידים שאמור להישען על הכלל של שוויון ערך האדם והעמים ועל אוניברסליות בהתייחסות לכול בני האדם באשר הם.
  
התופעה המדאיגה היא שבעוד מחנכים לא מעטים מהרהרים הרהור נוסף האם המסעות לפולין אכן תורמים לעיצוב השקפתם ההומניסטית של החניכים המשתתפים במסעות למחנות ההשמדה, עולה לפתע ההצעה לעצב את המקבילה באמצעות מסעות לארצות המזרח כדי לפגוש בהן את המקור והמבוע שעיצב את התרבות של עדות המזרח בישראל. נראה לי שחיקוי מקור שאינו משיג את מטרותיו יכול להיות גרוע יותר מהמקור עצמו. אני סבור שכתחליף למסעות לפולין עדיף להיפגש כאן בארץ עם ניצולי השואה, וללמוד מהם את הלקחים הנובעים מניסיונם האישי. על התלמידים להירתם לסיוע אישי בתחומים שונים לאנשים שעברו את התופת ושרדו. הדגם הזה הולך ומתעצב על ידי הנהלת גימנסיה הרצליה בהנהגתו של מנהל בית הספר ד"ר זאב דגני. ברוח רעיון זה טוב יעשו מחנכים בישראל אם במקום לגרור את חניכיהם להרי האטלס או מקומות נוספים מהם הגיעו משפחותיהם לארץ, יזמו פגישות עם יוצאי עדות המזרח לסוגיהם השונים, ילמדו מפיהם על עברם ומקורות תרבותם ויסייעו לנזקקים שביניהם בתחומים שונים ומגוונים.
  
הביקור במקומות בהם התרחשה השואה, כמו האתרים בהם עוצבה התרבות המזרחית במאות השנים האחרונות, מתאימים לגילאים מבוגרים יותר וזאת לאחר שעוצבה אישיותם של המבקרים ויש ביכולתם לעכל ולהפנים את החוויות המזומנות להם במקומות הללו.
  
חיקוי שגיאות חינוכיות כמו המסעות לאתרי ההשמדה בפולין, שנעשו על ידי מעצבי התרבות הישראלית לדורותיהם, אינו תורם לחיזוק הזיקות התרבותיות של תלמידי ישראל מעדות שונות למורשת העדתית המייחדת אותן. נראה לי שדרוש שיקול נוסף לפני שהתוכנית תיכנס לתהליך של ביצוע.
   
נכתב בתאריך
17/7/2016



הרשמה לניוזלטר שלנו