עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

לאן מכאן (91 ) / בשוב ה' את שיבת ציון
  
 

לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן-אָמוֹץ


אני מודה שבילפתי: מאור בני האהוב לא שאל אותי את השאלה, במה שונה ישראל מכל שאר המקומות. בכל זאת אני רוצה להשיב. הדיאלוג שלהלן הוא, אפוא, פרי דמיוני.
  
מאור: במה שונה ישראל מכל שאר המקומות?
אני: ישראל מיוסדת על חזון או רעיון שרוב אזרחיה אינם מאמינים בו.
  
מאור: מהו החזון הזה?
אני: זהו חזון הגאולה של העם היהודי, שבישראל קוראים לו בטעות "ציונות". יש לו נוסחים שונים. למשל, יש שקוראים לו "קיבוץ גלויות", או "שיבת ציון" כמו בנאום של משה רבנו (ספר דברים, ל', ג' ד'), או בתהילים (תהלים קכו,א). יש שקוראים לו רעיון "ביאת המשיח", או "הגואל", כמו בעיקרי האמונה של הרמב"ם (עיקר האמונה הי"ב), ובתפילת 18, ומהתורה (דברים ד', ל) או מחזון ישעיהו (ישעיהו ב, ב-ד).
  
מאור: כן, אבל מה הוא אומר, חזון הגאולה הזה?
אני: הוא אומר שמתישהו בעתיד יקרו כל מיני דברים, חלקם נאצלים כמו זה, שיהיה שלום בין כל האנשים בעולם. אבל יש בו גם רעיונות בעייתיים, לפחות למי שלא מאמין בהם. למשל, שישראל צריכה להיות לא דמוקרטיה אלא מלוכה; שצריך שיהיה בה בית המקדש ושנשוב להעלות בו קורבנות; שצריך שהמלך יחליט גם בענייני דת; שצריך שכל היהודים בעולם יבואו לגור בה, ושכולם יאמינו באמיתות התורה ויקיימו מצוות; שצריך שלא יחיה בישראל שום עם אחר ושהיהודים בה לא יתערבבו עם מי שאינו יהודי.
  
מאור: אנחנו באמת לא מאמינים בכל זה, אני יודע.
אני: רוב היהודים בעולם לא מאמינים בזה כיום. אבל השאלה החשובה היא לא אם אתה מאמין בחזון הגאולה, אלא אם אתה מאמין שהתפקיד של ישראל לממש אותו. בישראל, אפילו אלה שמאמינים בחזון הגאולה מאמינים שזה לא תפקידה של ישראל לממש אותו.
  
מאור: למה לא?
אני: יש להם סיבה חזקה. לפי הדת והמסורת היהודית, זה תפקיד של אלוהים ושל המשיח, שהוא בעצמו שליח של אלוהים, ולנו אסור לעשות שזה יהיה, אפילו לא לנסות. בישראל שונאים את אלה שאומרים את זה (חסידי סאטמר, נטורי-קרתא והעדה החרדית), ואפילו קוראים להם "קיצוניים" בתור תירוץ על זה שאנחנו לא מוכנים לקחת אותם ברצינות. והם באמת קיצוניים, כי הם חושבים שאלוהים שונא את ישראל ושלכן אסור לחזק את ישראל אלא רק לעזור לה להיחרב, ולכן הם חברים של האויבים שלנו ומסרבים לשרת בצבא.
  
מאור: הם באמת קיצוניים.
אני: נכון. אבל בישראל כולנו קיצוניים. הדעה שישראל צריכה לממש את חזון הגאולה היא לא פחות קיצונית מן הדעה שישראל צריכה להיחרב. למעשה, גם היא עלולה להביא לחורבננו.
  
מאור: מה, ואין בישראל אף אחד שמאמין שישראל צריכה לממש את חזון הגאולה?
אני: יש. קוראים להם "המחנה הדתי-לאומי", או "החרדי-לאומי". אבל כל השאר לא מאמינים בזה, ובכל זאת מדברים כאילו מאמינים. למשל אומרים שכל היהודים בעולם הם בני האומה היהודית, למרות שיודעים שהיהודים שייכים להרבה אומות שונות. או שאומרים שישראל צריכה לעשות שכל היהודים יבואו לכאן, למרות שיודעים שזה לא בא בחשבון. או שמדברים בשם התורה למרות שלא מאמינים בה. או שאומרים שבישראל כולנו יהודים, למרות שיש בישראל הרבה שאינם יהודים. או שדואגים שבישראל יהודים ולא יהודים לא יתערבבו למרות שבמדינה דמוקרטית מותר למי שרוצה להתערבב עם מי שהוא רוצה.
  
מאור: למה אומרים את כל הדברים האלה?
  
נכתב בתאריך
2/3/2016



הרשמה לניוזלטר שלנו