עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

אפוקליפסת חזון המקדש

  
על יחסי הגומלין בין הקפיטליזם הנאו-ליברלי להליכי הדתה מיסטית-אפוקליפטית העוסקת בחזיונות "אחרית הימים" ו"גוג ומגוג"

   
בתקופתנו שולט הקפיטליזם החומרני, הרציונלי לכאורה, אשר נתון למשברים מחזוריים, שבאיום כיום לידי ביטוי בדפלציה וסטגנציה. זהו קפיטליזם ליברטני-נאו-ליברלי הפועל בעוז נגד גילויי "הצדק החברתי" ותנועות המחאה החברתיות. מקור הקפיטליזם הוא בפרוטסטנטיות הנוצרית. זאת, לפי ניתוחו של הסוציולוג הנודע מקס ובר. זהו קפיטליזם שבו החזקים מתעצמים והאחרים שורדים בקושי הולך וגדל, הכל לפי רצון האל.
  
הקפיטליזם הופך לברוטאלי ומתוחכם יותר ויותר והוא נשלט כיום על ידי "תאגידים גלובליים", ללא פנים אנושיות. התאגידים קוראים תיגר על ממשלים דמוקרטיים במדינות הפלנטה. מאחורי חלק מ"התאגידים הגלובליים" מסתתרות משפחות "אנונימיות" רב-דוריות מסוימות. המערכות המשפטיות הכשירו את הדרך ליצירת "יצורי-התאגידים", שמאחוריהם מסתתרים אלה שמתיימרים "לנהל" את הפלנטה בשיטות שיעצימו את שליטתן גם במחיר היווצרות קטסטרופות קשות.
  
שלטון התאגידים הגלובלי מעודד את הצריכה. מאחר ולרוב בני האדם אין מספיק משאבים כספיים לצרוך את שפע המוצרים והשירותים המוצעים להם, נוצרים ניכור ותסכול הולכים וגוברים. גם התפתחות הרשתות החברתיות, המרחב הקיברנטי והמולטי מדיה תורמים לכך. כמו במהלך ההיסטוריה יוצרות המצוקות הכלכליות החברתיות הגוברות ביקושים גוברים וכמיהות קמאיות לתנועות פונדמנטליסטיות, אשר באות למלא חורים שחורים ובולעניים של ריקנויות נפשיות, אישיות וקולקטיביות.
  
תנועות אלה מסיחות את דעת ההמונים מתלאות חייהם והן בבחינת "אופיום להמונים" לפי ניתוחו של קארל מרכס. התנועות הדתיות הפונדמנטליסטיות פונות לרגשות המאמינים, אשר מחפשים מענה מלהיב וחיזוק אמוני הן פונות לבני האדם בכל רחבי הפלנטה ובכל הדתות הממוסדות: הנוצרית, היהודית והמוסלמית (ואף לבודהיסטים, הינדים ופגאנים). כל זאת, תוך יצירת מיתוסים ואתוסים אפוקליפטיים שליליים של: "עמים נבחרים", "אחרית הימים", "התגלות משיחית", "מלחמת יום הדין", "מלחמות בני אור בבני חושך". מדובר בחזיונות פסימיים, ודיסטופיים ולא בגישות אוטופיות חיוביות.
  
כמובן, שיכולים להיווצר גם תרחישים חיוביים, של תנועה גלובלית למען הרמוניה ואוניברסליות, שתקדם את המין האנושי לחזון משותף כגון האחמדיה, הבהאיות, הסוּפיות באסלאם הנאור. אלה אמונות ותפיסות אוניברסליות הרמוניות המשותפות לבני כל הדתות והאמונות. למרבה הצער עדיין לא בשל הזמן ואין לכך ביקוש. "התאגידים" לא יתרמו לכך, והסייבר שבשליטתם לא יתמוך בכך. במקום זאת חוזרות וצצות אמונות משיחיות של עמים ודתות נבחרים על ידי האל, שמדירות את השאר. כך האמונות האוונגליסטיות המשיחיות, המבוססות על חורבנות, פורענויות והרס-יוצר בדמות "גוג ומגוג" (שבו אמורים להישמד שני שליש מיושבי כדור הארץ, כדי ש"המשיח" יחזור). זה משרת את האינטרסים של חלק מה"תאגידים הגלובליים" ושל המסתתרים מאחוריהם.
  
תופעות פונדמנטליסטיות המשיחיות בשלוש הדתות הגדולות:
  
א. ביהדות - היהודים נטו למשיחיות הרסנית ושקרית עוד בתקופת המרד הגדול חסר הסיכוי שהובילו בר כוכבא ורבי עקיבא נגד הרומאים. מרד זה הביא לקטסטרופה היסטורית שהתבטאה בחורבן, אובדן עצמאות וגזרות שמד והשמדה המוניים לעם היהודי. יוכי ברנדס עוסקת בכך בספרה החשוב "פרדסו של עקיבא".
התופעה של ציפיה להופעת משיח בן דוד חזרה במאה ה-17. היתה זו תנועת משיחיות השקר השבתאית וספיחיה בהנהגת שבתאי צבי ונתן העזתי באימפריה העות'מאנית. זה הסתיים באסלום המוני. שרידי האסלום הם בני ה"דינמה" בעיקר בתורכיה.
התופעה חזרה פעם נוספת במאה ה-18 עם תופעת יעקב פרנק (פרנקיזם) בפולין. זה הסתיים בניצור כ-2,000 בני הקבוצה והשתלבותם בנישואין באצולה הפולנית הקתולית.
  
1. התופעה חוזרת על עצמה בימינו עם התחזקות הזרמים המשיחיים החב"דיים-קוּקיסטיים, המעודדים כיסופים קמאיים להופעת משיח בן דוד בימינו, תוך "דחיקת הקץ" והבאת "גאולה עכשיו". אלה רוצים בהקמת מלכות בית דוד היהודית, שהיא אנטי-דמוקרטית במהותה במקום מדינת ישראל. לפי אמונתם כל זה צריך לקום בגבולות ההבטחה התנ"כיים, ובמרכז ההוויה הישותית החדשה צריך להיות מוקם בית המקדש השלישי בהר הבית, שבו יוקרבו קורבנות בעלי חיים.
  
2.כאן נוצרת זהות אינטרסים ושיתוף פעולה עם "האוונגליסטים הנוצרים הציוניים", שתומכים ברעיונות הנ"ל ושרואים בהם תחנה בנתיב שמוביל ל"גוג ומגוג" ול"שיבתו של ישו". לפי אמונתם יביא הדבר לניצור היהודים שישרדו את החורבנות האפוקליפטיים.
  
3. מרעיונות עוועים אלה צריכה להישמר מדינת ישראל מכל משמר, כדי להישרד ולהיות בת קיימא וכדי לדעת איך לנקוט פעולות מנע מקדימות שימנעו פסיכוזות המוניות של יהודים וערבים. כל זאת צריך להיעשות באמצעות גופי הביטחון המדינתיים.
  
4. רק דמוקרטיה ישראלית מתגוננת ומודעת בין השאר להיבטים התיאולוגיים הללו, תעמוד באתגר זה. על מדינת ישראל לרסן בטרם פורענות תרחישים המובלים בידי אנשים כדוגמת יהודה גליק.
  
5. הרבנים הראשיים הנוכחיים שנבחרו ב-2013 - דוד לאו ויצחק יוסף, כמו הרבנים "גדולי הדור": אליעזר ש"ך, שלום אליישיב ועובדיה יוסף ז"ל לפניהם, יצאו חוצץ נגד סכנת האוונגליזם הנוצרי בישראל. זה כולל, לדעתם, את "השגרירות הנוצרית", את "קרן הידידות" ועוד מגוון ארגונים. פרופ' חביבה פדיה תורמת רבות בכתביה לתובנה המובעת במאמר זה.
  בית המקדש. סכנה: חזונות אפוקליפטיים לפנינו
  
ב. באסלאם - תופעת "אחרית הימים" והופעת המשיח המוגדר כ"מהדי" ו/או "האימאם הנעלם" בסונה ובשיעה המוסלמית בוואריאציות שונות, קיימת גם היא. זה המנוע שמאחורי התנועות האסלאמיות הסוניות הפונדמנטליסטיות, הכוללות את: הסלפיות, הווהביות, הג'יהדיסטיות, הדיאבנדיות, "האחים המוסלמים" ואחרים. רעיונות משיחיים שונים עומדים גם מאחורי תופעת "החליפות האסלאמית הרביעית" הרצחנית והדמונית בסוריה, בעיראק ובלוב. הגעת כ-30,000 "מתנדבים ומתנדבות" מכ-80 מדינות להילחם בשורות דעאש מאירופה וממדינות העולם - היא הוכחה למשבר הנפשי-מנטלי בעולם החומרי הקפיטליסטי.
  
ג. בנצרות - התופעה המיסטית החשובה ביותר בהקשר זה מתקיימת כיום בזרמי הנצרות האוונגלית של "הנוצרים הציוניים", המתפשטים בעולם בקצב מהיר ומדהים. אלה מונעים מאמונה מיסטית שעליהם לפעול לשובו של ישו בימינו, תוך "זירוז הקץ". אוונג'ליזם "ציוני-נוצרי" זה קורא תיגר על הנצרות הפרוטסטנטית שממנה יצא, וכן על הכנסיות הקתולית והאורתודוכסית המזרחית. הכנסייה הקתולית בראשות האפיפיור הנוכחי פרנסיסקוס מבצעת פעולות בלימה ומנע נגד התפשטותה המהירה.
  
1. תופעת האוונג'ליזם האמורה, החלה עם המטיפים ב"חגורת התנ"ך" במדינות דרום ארה"ב. מאז 1980 שבה הוקמה "השגרירות הנוצרית" בירושלים היא צוברת תאוצה ומתפשטת "כאש בשדה קוצים". זה קורה סימולטנית במדינות דרום אמריקה הקתוליות, בדרום הסהרה במדינות אפריקה הנוצריות ו/או המוסלמיות ו/או הפגאניות. זה קורה גם בדרום-מזרח אסיה במדינות מוסלמיות, בודהיסטיות והינדיות.
בבסיס האמונה של ה"ציונים הנוצרים" עומדת אמונת חזון "אחרית הימים" בדבר שיבתו של ישו המשיח הנוצרי (שמוצאו יהודי). לצורך הגשמת החזון, יש צורך בנקיטת צעדים לקידום חזונם המשיחי. זה כולל: חזרתו של עם ישראל לארץ ישראל לפי ההבטחה בתנ"ך שהוא "הברית הישנה" אשר יחד עם "הברית החדשה" עומדים בבסיס אמונתם.
  
2. בהמשך ארץ ישראל (שתהפוך ל"מדינת יהודה"), צריכה להתקיים בשלמותה בגבולות המקראיים של שלמה המלך ולהיות מדינה חזקה ומבוססת. זה כרוך בהקמת בית מקדש שלישי בהר הבית בירושלים, שבו יוקרבו קורבנות בעלי חיים. כל זה יכשיר לשיטתם ואמונתם, את התנאים להתגלות ישו המשיח הנוצרי.
  
3. בשלב הבא, לפי האמונה האוונגליסטית, כדי להשלים את הגאולה, ב"אחרית הימים", עם שיבתו של ישו - יצטרכו היהודים להמיר את אמונתם ודתם ולדבוק בישו ולהכיר בהתגלותו המשיחית. על פי החזון האוונגלי, שני שלישים מהיהודים יעדיפו לדבוק בדתם וימותו, ורק שליש, אלה שיתנצרו, ישרדו את "גוג ומגוג" ב"אחרית הימים".
  
מדי שנה בחג הסוכות, מתקיים בישראל כנס עולמי של האוונגליסטים. בסוכות 2015 התקיים כנס זה ב"אָרִינָה" החדשה במלחה שבירושלים, בנוכחות הנשיא ריבלין ו-5,000 נוצרים מייצגים מכל העולם. כמו כן נכחו מוזמנים ישראלים רבים.
  
השנה עמד הכנס בסימן "התרגשות גדולה" עקב התגשמות נבואת "ירח הדם", שאותה קידם בשנים האחרונות המטיף האוונגליסטי ג'ון הייגי שספרו Four Blood Moons היה לרב מכר בארה"ב. הוא טוען בספר כי ליקויי הירח מסוג זה, התרחשו בתחנות מעבר היסטוריות של היהודים בשנים 1492, 1948, 1967 ובסוכות 2015 והם מביאים לשיטתו להגשמת נבואות אפוקליפטיות בדבר "אחרית הימים".
  
לפיכך, יש הכרח להיזהר מהחיבור המודע או הבלתי מודע בין הישראליות-היהודית לבין האוונגליזם "הציוני-נוצרי" לצורך הקמת בית המקדש. זה מתכון לאסון גדול לעם ישראל. גם הוותיקן הקתולי וגם הרבנות הראשית הממלכתית בישראל מאוחדים בהתנגדות תיאולוגית עמוקה לאמונות האוונגליזם האמור וליישומן בפועל.
  
לסיום
  
בסוכות 2015 במקביל לכנס האוונגליסטים, שארגנה "השגרירות הנוצרית" בירושלים, התקיים בשכונת בת גלים בחיפה "פסטיבל בת גלים" השישי (בשכונה זו ממוקמת מושבת הפניקים הפגאנית ההיסטורית "שיקמונה" בת גילה של ירושלים, בת כ-3,500 שנה), במסגרתו נערך דיון מרתק על ספרות האפוקליפסה והדיסטופיה בישראל. ספרות זו מתפתחת בשנים האחרונות בישראל כפועל יוצא מתהליכים ומנסיבות היסטוריות, תיאולוגיות ותרבותיות עמוקות המגבירות תחושות פסימיות בקרב המתנגדים לתהליכי המשיחיות שתוארו במאמר זה.
  
דוגמה מצוינת לספר כזה הוא הספר "השלישי" שכתב ישי שריד (בנו של יוסי שריד), על הקמת בית המקדש השלישי. מדובר בספר אפוקליפטי-דיסטופי שבא להזהיר את כולנו מקטסטרופה פוטנציאלית הממשמשת ובאה עלינו, שיש להקדים ולסכלה.
  
נכתב בתאריך
27/10/2015



הרשמה לניוזלטר שלנו