עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

פלך: ההצגה חייבת להימשך
 

פלך: ההצגה חייבת להימשך

מאת אלעד הן, 5/2/2012

 

קיבוץ פלך הרים, זו השנה הרביעית ברציפות, מחזה עם עשרות משתתפים. המפיק, עומר מגל, סבור שהקיבוץ מעניק הזדמנות טובה ליצירה משותפת

 

בקיבוץ פלך מחזה חנוכה הוא כבר כמעט מסורת. כל שנה בארבע השנים האחרונות עלה מחזה בחנוכה, פרי יצירת חברי הקיבוץ. בשלוש השנים האחרונות, אחת הקבוצות של בוגרי השומר הצעיר, קבוצת הכרם, מובילה את העבודה על המחזה.

 

קיבוץ פלך הוא אחת הדוגמאות הבודדות לקיבוץ במודל שיזורי. הקיבוץ מורכב מכמה מעגלים שמקיימים רמות שונות של שיתוף: יש שיתוף מסוים במרחב הקיבוצי: מסי קהילה, סבסוד נסיעות, תרבות משותפת ועוד. בין המעגלים המרכיבים את הקיבוץ יש ארבע קבוצות של בוגרי "השומר הצעיר”. בתוך הקבוצות יש שיתוף עמוק יותר, על בסיס התפישה שאת השיתוף העמוק יותר עושים בקבוצות, בהן קיים קשר אינטימי יותר. מבין החברים והמועמדים לחברות בפלך כ-60 הם מבוגרי "השומר הצעיר”.

 

השנה בחנוכה העלה הקיבוץ את המחזמר "יאסו", שהיה הגדול והמורכב במחזות שעלו בקיבוץ עד היום: המחזמר היה בשתי מערכות, שכל אחת מהן ארכה כ-45 דקות, על הבמה השתתפו 20 חברים ועשרות חברים עבדו על התפאורה, ההגברה, הריקודים והמוזיקה המקורית. המחזמר הוצג מול קהל גדול של חברי קיבוץ ואורחים בחדר האוכל הקטן בקיבוץ פלך.

 

שוחחתי עם עומר מגל (26), חבר קבוצת הכרם בקיבוץ פלך, שהיה מרכזי בהפקה ובבימוי של המחזמר וגם שיחק בו.

 

על מה המחזמר?

עומר: "המחזמר 'יאסו' שילב בין הסיפור של יוון העתיקה - המיתולוגיה היוונית, הפילוסופים היווניים, עם תרבות יוונית עכשווית ועם שירים של פוליקר, אריס סאן ושירים שעלי מוהר תירגם. את כל זה ניסינו לשזור עם סיפורים אקטואליים על המאבקים החברתיים בישראל וביוון, המשבר הכלכלי ביוון והקפיטליזם והידרדרות הדמוקרטיה בישראל. ניסינו לעשות בהרבה הומור, ריקודים ושירים."

 

נאמר שאת המחזמר הפיקה קבוצת הכרם. מה לגבי יתר מרכיבי הקיבוץ?

 "אנשים מקבוצת הכרם היו בתפקידים מרכזיים בהפקה, אבל עשרות אנשים מתוך הקהילה הקיבוצית לקחו חלק בהפקה הזאת ובלעדיהם היא לא הייתה יוצאת לפועל."

 

איך הייתה העבודה על המחזה?

"זה היה אתגר גדול. לאף אחד מאתנו אין משרת אמן שיכלה לשמש להפקה אינטנסיבית יותר של המחזה. כולנו בקיבוץ אנשים עובדים, סטודנטים. כמעט כולם עובדי חוץ במגוון של עבודות בחינוך והוראה, אך גם מהנדסים ואנשי היי-טק. בערב הקיבוץ מתעורר לחיים: ועדות, תרבות משותפת ועוד. גם העבודה על המחזמר הייתה בעיקר בסופי השבוע ובערבים. בסופו של דבר היו שבועיים של עבודה מרוכזת מאוד לקראת העלאת המחזה.

 

אני שואל את עצמי מדי פעם האם יש בפלך הרבה אנשים מוכשרים או שיש משהו באווירה הקיבוצית שמוציאה את היצירתיות מהחברים. אני חושב שגם וגם. יש אצלנו אנשים מאוד מוכשרים בתחומם אבל גם אנשים שמגלים את עצמם בתוך ההזדמנות שהתרבות של פלך מספקת. הרבה אנשים, עם השנים, מנסים יותר ויותר לקחת חלק. הקהילה מעודדת את זה. רבים משתתפים כל שנה ביצירה."

 

במה אתה עוסק לצד האמנות?

"אני מדריך ב'פרדס', שהוא מרכז סמינרים של בוגרי 'השומר הצעיר'. אנחנו מעבירים סדנאות, סיורים וסמינרים בתחומים הפורמלי והבלתי פורמלי ובנושאים כמו חברה וכלכלה, תרבות הנוער ומין ומיניות. אנחנו חותרים לפיתוח תפישה ערכית ביקורתית אצל בני הנוער כלפי החברה וכלפי עצמם.

כ'פרדס', אנחנו גם עובדים במחלקת החינוך של המטה השיתופי על פורום של מדריכי נעורים בקיבוצים השיתופיים ובקרוב נעלה אתר שישרת את מדריכי הנוער בקיבוצים."

 

לדברי עומר, העבודה על מחזמר בתוך הקיבוץ הייתה ייחודית מאוד. "פעלנו הצורה משותפת מאוד. בהפקות רגילות לאנשים יש תפקידים מוגדרים מאוד והם בדרך כלל לא סוטים מהם. אצלנו, התסריט המקורי היה בסיסי מאוד והרבה מהתוצאה הסופית התבססה על העבודה עם השחקנים ועם הצוות במהלך הכנת המחזמר. העבודה חיברה בין אנשים בקיבוץ שלא תמיד נפגשים בשבילים, שמגיעים בשעות שונות לקיבוץ. זה היה מפגש ייחודי סביב דבר לא רגיל. הייתה תחושה חזקה של יחד והתחזקה אצלי התחושה שהתרבות היא הדבק של הקיבוץ."

 

יש חוויה שזכורה לך במיוחד?

"רקדנו ריקוד יווני ואף אחד מהמשתתפים בו לא רקדן. עבדנו עליו עם דפנה שני שהיא רקדנית ומועמדת לחברות בפלך, ואני חושב שהתוצאה הייתה מאוד מוצלחת. זאת תחושה של פריצה לעשות משהו שלא עשינו קודם. בנוסף, לראשונה השתלב במחזמר חבר מקיבוץ משעול של 'המחנות העולים' (מורן צלניק) וזה היה מרגש ומאוד כיף".

 

המחזה מלא הומור, אבל יש בו גם ביקורת חברתית די עגמומית עם שלטון שרירותי ואנטי דמוקרטי והון משתולל מול מצוקה חברתית. נראה שחלק מהמוטיבציות לטיפול בנושאים כאלה היא השקפת העולם של חברי קיבוץ פלך על הנעשה בחברה הישראלית היום.

 

עומר: "בתוך כל השמחה והיצירה היה עצוב לעשות מחזה שהביקורת שלו על החברה היא על היעדר דמוקרטיה. אנחנו מדברים הרבה על צדק חברתי, אבל במציאות היום גם המאבק על דמוקרטיה, שהיא השדה שבו ניתן לעצב בצורה מוסכמת את הסדר החברתי, הוא חיוני לעתיד החברה בישראל."

 

אתה יכול להרחיב על נושא הביקורת החברתית שבמחזה?

עומר: "לא מדובר בביקורת מורכבת מאוד. בנוסף לדבריי הקודמים, רצינו לדבר על הקשר בין דמוקרטיה לסוציאל-דמוקרטיה ועל כך שבעלי הכוח מעוניינים לשמור אותו בידיהם ורק אם הציבור יתאחד הוא יוכל להשיג את זכויותיו. בסך הכול, ניסינו לשמור את הביקורת מרומזת ולא בוטה."

 

האם חברי קיבוצים אחרים מתקנאים בכם?

"כשאנשים אמרו לי 'היה מדהים' אמרתי להם שאני מקווה שהם גם ייצרו דברים כאלה בקהילות שלהם. הקיבוץ הוא פלטפורמה אדירה ליצירה מהסוג הזה. לפעמים אנחנו לא משכילים לנצל את היתרונות האדירים שהקיבוץ נותן לנו. אנחנו עושים תיאטרון קהילתי שבו הקהילה היא גם היוצרת וגם הצופה. השנה הגיעו לצפות במחזה כ-150 אורחים, ואנחנו בדילמה מה נעשה בשנה הבאה כי חדר האוכל שלנו בקושי עמד בזה".

 

***

מורן צלניק, חבר הקיבוץ העירוני משעול, שגם אני חבר בו, השתתף במחזמר. שאלתי אותו איך נראתה העבודה על המחזמר למתבונן מבחוץ ולמה דווקא בפלך יש חדות יצירה כזאת.

 

מורן: "כבר כמה שנים שאני מגיע למחזה השנתי בפלך. כמה חברים מקבוצת הכרם, שמרימה את המחזות, עובדים איתי בבית יגאל אלון ובשנה שעברה אמרתי להם שבמחזמר הבא אני משתתף.

 

צריך להודות שלא הייתי שם הרבה, אלא רק במספר חזרות ובחזרה הגנרלית. ישנה שם אווירה טובה, הפריה הדדית, הומור ויצירתיות. אנשים לא באו ודקלמו את התסריט. אנשים שינו דברים ושיפרו אותם. הם חשו שותפים ליצירה. התרשמתי גם מהרצינות. זו הצגה שנעשתה למען הקהילה לא למטרה מסחרית, אבל זה לא מנע את העומק והיחס הרציני. התרשמתי מהכישרון העצום: בכתיבה, במשחק, בתפאורה ובריקוד. יש שם אנשים ברוכי כישרונות שלא עוסקים בהם ביום יום. התהליך האמנותי נותן להם ביטוי."

 

מדוע בפלך יש יצירה משותפת כזאת ואצלנו (בקיבוץ משעול) אין?

מורן: "מצד אחד, קשה לי לתאר אותנו עושים דבר כזה. מצד שני, כשאני חושב על זה יותר, אז אין סיבה שאצלנו לא תהיה יצירה כזאת. בסופו של דבר צריך כמה משוגעים לעניין שרואים חשיבות עמוקה ביצירה תרבותית ושידביקו אחרים בהתלהבותם."

 

לצפייה במחזה ביו טיוב:

החלק הראשון: youtu.be/T-CEE-D1xr4

החלק השני: youtu.be/sFT1w77wPzY

 

מתוך "במקום" 35

נכתב בתאריך
5/2/2012



הרשמה לניוזלטר שלנו