עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

המתנדבים בעם
 

המתנדבים בעם

מאת יזהר בן נחום, 10/1/2012

 

כרכז תרבות, אני מקבל לקראת כל חג שפע של הצעות מבדרנים, תקליטנים, קוסמים וכל מי שמנסה להתפרנס מהשוק הזה. כמה משמח לדעת שאנחנו פשוט לא זקוקים להם.

 

נכון שאני חוזר על עצמי. אני מודה, אבל אחרי אירועי חנוכה, גם אם כבר אמרתי את זה יותר מפעם אחת, אי אפשר לא להגיד את זה פעם נוספת: קהילת בית קמה זה דבר נפלא. הייתה לנו מסיבת חנוכה שמאות ילדים ומבוגרים השתתפו בה ועשרות אנשים תרמו לה בדרך זו או אחרת. כרכז תרבות, אני מקבל לקראת כל חג שפע של הצעות מאמנים, בדרנים, תקליטנים, קוסמים וכל מי שמנסה להתפרנס מהשוק הרווי הזה. כמה משמח לדעת שאנחנו פשוט לא זקוקים להם.

 

יש לנו מי שישיר, מי שירקוד, מי שינגן ומי שיציג, יש מי שיכין תפאורה מקסימה ומי שיסדר את האולם, עם במה ו-500 כסאות, לפני האירוע ואחריו. גם את ההגברה עושים אצלנו בהתנדבות. "אתה זוכר איך פעם סידור העבודה היה רושם חצי מהחברים ל"הכנות לחג"? שאלתי את דותי. בחור בחולצה שומרית שישב לידו פער עיניים בסקרנות והתקשה להאמין שאני אומר אמת. היום אין לנו סידור עבודה וכל ההכנות לחג נעשות אחרי שעות העבודה. אנשים חוזרים הביתה בשעות הערב ועוד יש להם כוח ובעיקר רצון להכין חגים.

 

***

אותה התמונה חזרה על עצמה ביום הספורט בשבת. חברים בקהילה שלנו יוזמים, מארגנים, מביאים אופני ספינינג מידידים, מדריכים בהתנדבות ועומדים לסחוט פירות וירקות ולהכין משקאות. על המוסדניקים ומפקד האש אין צורך לדבר. כולם כבר יודעים מזמן איזה נוער יש לנו. וכל זה, חשוב שנדע, לא מובן מאליו. ממש לא. בקיבוצים אחרים, בעיקר באלה המתקראים שלא כדין "מתחדשים", מוקדש חלק גדול מתקציב התרבות לתשלום עבור העבודה שנעשית אצלנו בהתנדבות. במקרים אחרים לא הקהילה משלמת, אלא הבאים לאירוע.

 

הזמנים שבהם סידור העבודה סידר את החברים להכין חגים חלפו ואולי צודקים האומרים שטוב שכך. היום כולם יודעים שאם לא תדאג להתפרנס, אין מי שיפרנס אותך, אבל מה זה אומר לגבי התרבות בקהילה? יש שתי אפשרויות: האחת - הכל "יזמות" - מילת מפתח בקיבוץ ה"מתחדש" כביכול. אחד פותח יזמות של בניית במה וסידור כסאות, לשני יש יזמות של הגברה, השלישי יעמוד יום שלם וימכור מיץ לספורטאים הצמאים והרביעי יארגן לך יום ספורט שלם מאלף עד תו - בתשלום, כמובן.

 

האפשרות השנייה היא לעבוד יום שלם לפרנסתך ובזמן הפנוי - בערב או בשבת - לפעול בקהילה בהתנדבות, כמו שעושים בבית קמה. אני לא יודע אם זה קיבוץ חדש או ישן, או אם זה בכלל קיבוץ. הרי בית קמה של היום זה כבר בכלל לא קיבוץ וכל האנשים האלה מההרחבה, כולל רוב הנוער, שעושים לנו פה תרבות וספורט, הם "בכלל לא מהקיבוץ", כמו שאמרה אותה חברת קיבוץ במקלחת הציבורית עם החור בפח (מי שלא מכיר את הבדיחה, שיבקש מאחד שמכיר לספר לו).

***

בשבוע הבא תתכנס ועידת התנועה הקיבוצית, במטרה להגדיר מחדש את "תעודת הזהות הקיבוצית". מה זה אומר לגבי בית קמה, אם, כאמור, רוב האוכלוסייה של בית קמה איננה משתייכת לתנועה הקיבוצית? מה זה, למשל, "חינוך קיבוצי"? במה בדיוק שונה מערכת החינוך בבית קמה ממערכת החינוך בקיבוץ המתקרא "מתחדש"? גם בזה וגם בזה ההורים משלמים בעד החינוך וילדים ובני נוער שהוריהם אינם רוצים, או אינם יכולים, לשלם עבור חינוך בלתי פורמאלי, אינם לוקחים חלק בפעילות חינוכית מעבר לשעות בית הספר. ואילו "ערכים קיבוציים" מעבירים לילדים ונוער ב"לא קיבוץ" בית קמה, לעומת הקיבוצים ה"מתחדשים"? איך מכינים עם הילדים והנוער הופעה לחג או מפקד אש? מישהו צריך לעבוד עם הילדים אחרי ארבע ולפעמים גם בשבת וחג. אז למה שמישהו יעשה את זה בלי שישלמו לו על שעות נוספות? יכול להיות שבבית קמה גרים בית-קמניאקים שמוכנים לעשות דברים בחינם? ממש סכנה לנפשותיהם הרכות של הילדים! הם עוד עלולים ללמוד שדאגה לפרנסה היא לא הערך היחיד בחיים. ממש חוסר אחריות.

 

לכתבות של יזהר בן נחום
נכתב בתאריך
10/1/2012



הרשמה לניוזלטר שלנו