עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

מי יירש אותנו?
 

מי יירש אותנו?

מאת יזהר בן נחום, 11/07/2011

 

מכיוון שאיש מבין חברי בית קמה במסלול השיתופי אינו צפוי לחיות לנצח, צפוי שביום בהיר אחד יישארו בקיבוץ בית קמה רק חברים בעצמאות כלכלית

 

במאמר קודם טענתי שאין דבר כזה "קיבוץ מתחדש" וכצפוי, רבים לא הבינו את כוונתי. ברור שיש דבר כזה "קיבוץ מתחדש", כמו שיש דבר כזה "בנק הפועלים", "התיאטרון הקאמרי", או "כפר סבא", אבל בנק הפועלים שייך לפועלת בשם שרי אריסון, התיאטרון הקאמרי איננו קאמרי (כלומר, תיאטרון שמעלה רק הצגות עם מספר קטן של שחקנים), כפר סבא היא עיר והקיבוצים המתחדשים נסוגים ולא מתחדשים. אחרי שהבהרנו את זה, בהחלט לגיטימי לקרוא לקיבוצים המתחדשים "מתחדשים", בדיוק כמו שלגיטימי לקרוא לכדורסלן העבר לבן מרסר בשם "לבן".

 

בית קמה, כפי שהבהירה מזכירת הקיבוץ במפגש חברים שנערך לפני שבועות אחדים, הוא קיבוץ שיתופי ולא מתחדש. למה הוא מוגדר כשיתופי? כי הוא מתנהל בצורה שיתופית. ולמה הוא מוגדר כ"לא מתחדש"? כי הוא איננו מתנהל כמו הקיבוצים שמוגדרים כ"מתחדשים".

 

האם יכול להיות קיבוץ מתחדש שאינו "מתחדש"? בוודאי. "תיאטרון הסמטה" ביפו הוא תיאטרון קאמרי, בניגוד לתיאטרון הקאמרי בתל אביב, שאיננו תיאטרון קאמרי. להרבה נשים יפות לא קוראים "יפה", אבל הקיבוץ השיתופי בית קמה איננו מתחדש גם במובן נוסף - הוא איננו מקבל חברים חדשים במסלול השיתופי. נכון, קיבלנו כבר 26 חברי קיבוץ בעצמאות כלכלית. ל-26 החברים האלה יש, נכון להרגע, 21 ילדים והיד (טוב, אולי לא בדיוק היד) עוד נטויה, הן מבחינת המשפחות המועמדות להתקבל במסלול הזה, על ילדיהן כיום ובעתיד והן מבחינת הילדים הצפויים למשפחות שכבר התקבלו. ובכן, קיבוץ בית קמה (להבדיל מהיישוב בית קמה) הוא כבר היום קיבוץ מתחדש במובן הדמוגראפי. מבחינת ההתנהלות, אחוז הולך וגדל מבין חבריו חיים בהתנהלות שהיא יותר "מתחדשת" (כלומר, נסוגה לעֵבֶר הקפיטליזם) מ"הקיבוצים המתחדשים" - אפס ערבות הדדית. מכיוון שאיש מבין חברי בית קמה במסלול השיתופי אינו צפוי לחיות לנצח, הרי ברור שגם אם לא נעשה שום תהליך של דיונים וקבלת החלטות, ביום בהיר אחד יישארו בקיבוץ בית קמה רק חברים בעצמאות כלכלית.

 

איך זה יתנהל בדיוק? מה יקרה לכל הנכסים ואמצעי הייצור של הקיבוץ ולהכנסות שהם מניבים? היום אין תשובות לשאלות הללו ואם מישהו יודע את התשובות או לפחות מחפש אותן, הוא אינו משתף בידע או בחיפוש את חברי הקיבוץ. בינתיים כולנו מסתפקים בהווה ובהווה יש להתנהלות השיתופית של החברים ה"ישנים" בבית קמה תפקיד חשוב מאוד - לאפשר לכ-90 בני אדם לסיים את חייהם בשלווה.

 

ומה יקרה אחר כך? יש אומרים שגם לגבי החברים בעצמאות כלכלית ואפילו לגבי ההרחבה - שיטת אפס הערבות ההדדית (זוכרים את שיר המכולת של להקת כוורת? "אין לך כסף אז לך הביתה") תצטרך להשתנות בשלב כלשהו. למעשה, על-פי המאמר של יו"ר הוועד בעלון הקודם, היא משתנה כבר מעכשיו. אגב, גם בקיבוצים המתחדשים תל אביב, ירושלים וחיפה יש מחלקות רווחה, הנחות בתשלומים שונים על בסיס מצב כלכלי, בתי תמחוי וחבילות לחגים. פעם גם מחלקת הרווחה של המועצה האזורית בני שמעון פעלה רק במושבים, כי בקיבוצים לא היה צורך בעזרתה. אז מתי נראה גם בבית קמה בית תמחוי וחבילות לחגים למשפחות במצוקה?

 

בקיבוץ ותיק מאוד בצפון עיקל מנהל הקהילה את כספי הפנסיה של חבר קיבוץ בשל חוב של אותו חבר למועצה האזורית. בית המשפט דחה את תביעתו של החבר, משום שהוגשה נגד מנהל הקהילה אישית ולא נגד הנהלת הקהילה. בקיבוץ השיתופי בית קמה תסריט כזה איננו אפשרי אפילו מבחינה טכנית. ביישוב בית קמה הוא אפשרי מבחינה טכנית, אבל נכון להיום, מתנהלים אצלנו בשיטות אחרות, גם בהרחבה. וכאשר הקיבוץ השיתופי בית קמה יבוא לקצו, בין אם בתהליך של קבלת החלטות ובין אם בתהליך ביולוגי, האם יתרחשו תסריטים כאלה גם פה?

 

למאמרים של יזהר בן נחום
נכתב בתאריך
11/7/2011



הרשמה לניוזלטר שלנו