עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

יוקם המחוז השיתופי
 

יוקם המחוז השיתופי

מאת אמציה רייז וחברים, 7/7/2011

 

במצב בו יש חברים רבים בקיבוצים המופרטים שהם תומכי שיתוף, יש ליצור מבנה ארגוני במטה ייחודי שיוכל לשקף זאת

 

הרעיון להקים מחוז שיתופי נולד לנוכח מציאות עגומה בה חברים, שבדעותיהם, ערכיהם, נפשם והרגשתם לא נפרדו מהרעיון השיתופי, נאלצים לקבל את דעת הרוב ולעבור להיות חברים בקיבוץ "מתחדש" - כלומר, מופרט ומעמדי. במציאות הזאת, השאלה המרכזית היא איך דואגים לעורף תנועתי מאורגן לחברים האלה. אין הכוונה להתארגנות מחתרתית שתנסה לצבור יכולות ובבוא היום תבצע הפיכה נגדית, או תחזיר את גלגל ההפרטה אחורה. אנחנו ריאליסטים בידיעה שבשטיפת המוח של העת המפורטת כוחנו דל. מאידך, עלינו לדבר על ניסיון לחזק את השוויון ע"י יצירת מסגרת חברתית וארגונית שתהיה כלי מסייע לחבר הבודד בקיבוצו ותאפשר הזנה ותמיכה הדדית בינו ובין המטה התנועתי הייחודי.

 

מסגרת כזו צריכה להיות דומה למחוזות הפוליטיים, הפועלים בתנועה הקיבוצית היום. כבר היום פועלות מסגרות של שלוש מפלגות בתנועה הקיבוצית, המאוגדות בצורת מחוזות, שהחברות בהם היא אינדיבידואלית ולא קיבוצית, בהתאם להעדפתו של החבר. בדומה לכך, יש להקים "מחוז שיתופי" בתנועה הקיבוצית, בה יוכל להיות חבר כל מי שתומך בשיתוף ורוצה לקדם את השיתוף ואת התנועה השיתופית, בין אם קיבוצו שיתופי ובין אם הוא מופרט.

 

מחוז על שום מה?

 

ישנם מספר שצריכים להיות במרכז עשייתו של "המחוז השיתופי". ראש וראשון בנושאים הוא נושא השמירה על הפערים. התנועה הקיבוצית המליצה לשמור על פער של עד 1:3 בין החברים ולא מעבר לזה, לפחות בתחום ההכנסה מעבודות ועסקים, ובלי להתעסק בנושאים של ירושות ורכוש מחוץ לקיבוץ, שהיו טעונים ולא מטופלים גם בקיבוץ השיתופי. בפועל, כבר היום, שנים בודדות לאחר שהוחלט על הגבלת הפערים, יש חריגות הולכות וגדלות בתחום הזה, חלקן משמעותיות מאוד. המחוז יצטרך, אם כן, להיות "כלב השמירה" של עיקרון הפערים שנקבע בתנועה.

 

בתוך השמירה על הפערים יש גם את נושא המיסוי. בקיבוצים רבים המס הפרוגרסיבי, המכונה "מס האיזון" וששיעורו גדול יותר לבעלי ההכנסות הגבוהות, הולך ומצטמצם. למולו, מס הגולגולת, "מס אחזקת הקהילה" - שהוא מס רגרסיבי שאותו משלמים בלי קשר לגובה הכנסת החבר - נשאר קבוע!

 

היחסים בין המסים הללו משתנים עם הזמן לטובת בעלי המשכורות הגבוהות. יש צורך בשמירה ופעולה כנגד המגמה הזאת.

 

עוד תפקיד אותו יצטרך המחוז למלא הוא שמירה על אוכלוסיות חלשות, בין אם הן נוצרו ע"י ההפרטה, על הפערים והעוולות שבאו איתה, ובין אם הן אוכלוסיות חלשות מחמת גיל, מוגבלויות או צרכים מיוחדים (בתוך הקבוצות החלשות הללו נכללות, למשל, אמהות חד הוריות). כל האוכלוסיות הללו פגיעות במיוחד בחברה המופרטת בה כל הוצאה ותמיכה צריכה להראות "כלכליוּת" ורווחיות.

 

ככל שנצליח ליצור בתחום הזה כוח חברתי חזק יותר, כך יש סיכוי שנצליח לשמור על זכויות הבודדים בקבוצות הללו. בין השאר, המחוז יוכל להיאבק להשגת פנסיה הוגנת, מעל למינימום הלא מספק שקבע רשם האגודות השיתופיות כשבא לקבוע מי נכלל בהגדרה "קיבוץ".

 

בתקנות הסיווג של הרשם נקבעו גם תנאי מינימום של עזרה הדדית ונדרשים משאבים למימושם. אלא שבפועל, הקיבוצים לא תמיד שומרים על כך. הרבה פעמים הטענה שלהם היא שאין להם, לכאורה, משאבים לקיים את העזרה ההדדית כפי שנקבע בתקנות. למעשה, לא פעם המצב הוא שאיש לא מעוניין לשמור על העזרה ההדדית ולתקצב אותה.

 

בכל התחומים הללו נדרשת התארגנות משותפת כדי להתמודד גם על מינימום עקרונות השיתוף אל מול קיבוצים שפעמים רבות אין להם עניין לשמור גם על כך.

 

נכתב בתאריך
7/7/2011



הרשמה לניוזלטר שלנו