עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

מהי חלוציות?


 

מהי חלוציות?

מאת עומר מגל, הילה אילן, 31/5/2011

 

בפעילות בבית הספר מגידו של המרכז החינוכי פרדס מבררים בוגרי השומר הצעיר יחד עם התלמידים את הרלוונטיות והחיוניות של החלוציות בימינו

 

בבוקר יום ד' שאחרי ה חגיגות יום העצמאות, התאספו תלמידי שכבת ט' בבית הספר מגידו בבית ספרם בניסיון לברר על מה הייתה כל המהומה. אנו, מדריכי המרכז החינוכי פרדס הגענו לבית הספר להעביר פעילות שמטרתה להבין מה אנחנו בעצם חוגגים ביום כזה, איך התחילה המדינה ולאן ממשיכים היום.

 

כחלק מתכנית הלימוד בנושא מאה שנות קיבוץ עלה הרעיון לעסוק עם התלמידים בנושא החלוציות. האתגר בהפיכתו של נושא מורכב והיסטורי לאטרקטיבי ורלוונטי לבני נוער - קל וחומר בכיתה ט' - דרש מציאת דרכים ופעילויות יצירתיות, שעוסקות לא רק בעבר המרשים של החברה הישראלית, אלא גם בהווה ובעתיד.

 

מטרתנו ביום שעמד לרשותנו הייתה לחשוף את הנוער הקיבוצי והלא קיבוצי למורשת המיוחדת של הציונות החלוצית ומתוכה להבין האם חלף זמנה של החלוציות או שגם במציאות הישראלית של 2011 אפשר וצריך לבחור להיות חלוץ.

***

היום התחיל בניסיון להגדיר מהי חלוציות. התלמידים ניסו למצוא מתוך מאגר תמונות דימוי מוסכם ל"חלוץ". הדימויים היו רבים - החל מדימויים מקובלים (חקלאים מקימי מושבים וקיבוצים, פלמ"חניקים ומעפילים לארץ), דרך מעצבי מדיניות כיום (חברי כנסת ומפגינים פוליטיים), ועד לידוענים (אייל גולן וג'קי מהאח הגדול). "מספיק לשים על הראש כובע טמבל כדי להיות חלוץ?" שאל אחד התלמידים, ותלמידה אחרת מצאה לנכון לומר שחלוץ יכול להיות אך ורק אדם שחייו קשים והוא נאבק.

 

בסופו של דבר עלתה ההגדרה: חלוץ או חלוצים הם פרט או קבוצה שבוחרים לגבש עמדה ערכית לגבי המציאות וגם לחיות לפיה, ולהתגייס למשימות לאומיות גם אם החברה הסובבת אינה שותפה לעמדה, ואפילו מתנגדת לה. או במילים אחרות: חלוצים אינם אלה שמנסים להצליח במציאות הקיימת, אלא אלה שבונים מציאות מתוקנת וחדשה.

 

אחרי הנחת יסוד זו אפשר היה לומר בלב שלם שהמעשה החלוצי רלוונטי גם לימינו, ואפילו (כמו שאומרים במפקדים של תנועות הנוער) "יותר מתמיד". בקבוצות החלה תחרות בנושא ההיסטוריה ההתיישבותית של אזור מגידו, במטרה ליישב את ההר ולזכות בכמה שיותר יישובים. מאחורי כל יישוב, מושב וקיבוץ במועצה, אפשר למצוא סיפר גבורה קטן ומעניין. התלמידים הופתעו ללמוד על מושב העובדים אליקים, פינוי משמר העמק במאורעות תרפ"ט, השתתפותם של תושבי עין העמק במלחמת העצמאות ועוד.

 

יישוב האזור הוא לא מספיק. על מנת להצליח להמחיש את הקשיים וההתלבטויות שבמעשה החלוצי נדרשו החניכים להכריע בדילמות המוסריות שהעסיקו את היישוב בעבר, כמו ההחלטה לפרוש את יישובי ההתיישבות העובדת לאורך גבולות הארץ, כמו התלבטותו המפורסמת של יצחק רבין - האם ללמוד להיות מהנדס מים או להתגייס לפיקוד בפלמ"ח.

 

החלוציות אינה נמדדת, כמובן, רק במעשיהם של הדורות הקודמים. בהמשך היום עסקו התלמידים בדמותה של המדינה כיום אל מול החלום והחזון ל"חברת מופת", וביסודות שהיו מציבים למדינה לו הייתה להם האפשרות להקים חברה חדשה ולתקן את כל מה שלא צודק במציאות.

 

***

והיום? האם בכלל יכול להיות אחרת? בסדנא האחרונה התבקשו החניכים להשתמש בידע אותו רכשו במהלך היום ולזהות מי הם החלוצים של ימינו. בגאווה אפשר לספר שהחלוצים של היום זוהו בכמה קבוצות דווקא כמורים, פעילים חברתיים וחניכי תנועות הנוער.

 

על אף החשש מהעברת תכנים מורכבים ו"לא פופולאריים" כביכול לתלמידי כיתה ט', היום הסתכם בהצלחה. המושג "חלוץ" הצליח להיות יותר ממושג היסטורי והצלחנו לתת לו משמעות של משימה לאומית, רלוונטית לכל אזרח במדינה, וגם לבני הנוער. התלמידים העידו שהיום היה עבורם מפגש מעניין ומיוחד, והוא היה כזה גם עבורנו.

 

מתוך "במקום" 27

 

הכותבים הם חברי צוות החינוך של המטה השיתופי

נכתב בתאריך
31/5/2011



הרשמה לניוזלטר שלנו