עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

ותודה לליצמן
ותודה לליצמן
מאת ק. טוכולסקי, 1/2/2011
 

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, נוקט בצעד חיובי: הוא מעלה את שיעור מס הבריאות ובתמורה מכניס את הביטוח הסיעודי לתוך הביטוח הממלכתי. האוצר, "בתגובה פבלובית", מתנגד

 
זמן לא רב אחרי הבחירות, כשבעיתונות נשמעה מחאה על כך שלא ימונה שר בריאות, כתבתי כאן טור שגרס כי סגן שר חרדי זה לא סוף העולם, אולי אפילו מינוי בעל יתרונות. הפרסומים אודות החלטתו של ליצמן לפעול להעלאת מס הבריאות בכדי שיכלול את התשלום עבור ביטוח סיעודי הוכיחו, לי לפחות, שאכן מינוי סגן שר חרדי לא היה הרעיון הכי רע. נכון, ליצמן - כמו כל חבר אחר בקואליציית הימין הנוכחית שלנו - אינו ס"ד, אבל ביחס לרוב חברי הממשלה האחרים, ליצמן עושה, לצד הדברים הרעים (חוות דעת נוספת על שדה בריר, הוצאות מיותרות על דלתות שבת בבתי חולים, או פרשת הקברים באשקלון), גם כמה דברים חיוביים. אם יצליח במאבקו זה נגד האוצר ולמען הציבור, ייזכר שמו לטובה בהיסטוריה של מערכת הבריאות בישראל.


מס הבריאות בישראל איננו גבוה במיוחד, 4.8% לבעלי הכנסה חודשית שהיא מחצית השכר הממוצע במשק ומעלה. בגרמניה, לשם השוואה, מס הבריאות למבוטח בקופה ציבורית מגיע לכ-10% מהמשכורת, לכל הכנסה. אבל הכיסוי בישראל, למרות כל התלונות שלנו, הוא מהטובים בעולם.


האמת היא שאם אני הייתי סגן שר הבריאות, הייתי מעלה את הגביה לא בחצי אחוז אלא בכפול מכך - לסביבות ה-6% - וכך הייתי מרחיב את סל השירותים והתרופות ומכניס לתוכו גם את מה שניתן היום רק לבעלי ביטוחים משלימים, אבל אני לא סגן שר הבריאות. וכך, כל עוד ימשיך ליצמן להיאבק למען הכנסת שירותי הסיעוד לסל, יש לציינו לטובה.


משרד האוצר - מתוך קיבעון פבלובי - מיד הצהיר שהוא נגד. הסיבה: משרד האוצר תומך בהפחתת נטל המס ובכלל זה גם בהפחתת מס הבריאות שהוא מס רגרסיבי. מאחורי הצהרה זו מסתתרים שני שקרים ואמת מרה אחת. האמת המרה היא שמשרד האוצר תומך בהפחתת נטל המס הפרוגרסיבי, אבל לא בהפחתת הנטל על כיסם של האזרחים. הורדת מס פרוגרסיבי תמיד תפגע בכיסו של האזרח, שכן במקום לקחת ממנו באופן מידתי עבור שירותים מסוימים, המדינה תשאיר בכיסו עוד כמה שקלים ותאלץ אותו להוציא מיד יותר שקלים בשביל לרכוש בעצמו את אותם שירותים בעבור אותם צרכים.


השקרים ברורים כל כך שאני מציע לפקידי האוצר - מתוך דאגה כנה לשמו הטוב של האוצר - לחשוב לפני שהם פולטים שטויות:
א. בזמן שמעלים את המיסוי הרגרסיבי על הדלק לדבר על הורדת נטל המס זה די טיפשי.
ב. לטעון שמס הבריאות הוא מס רגרסיבי רק בגלל ששיעורו נקוב באחוזים זה מטומטם, האחוזים נגבים באופן שווה מהכנסתם השונה של משלמי המס, לכן מדובר במס פרוגרסיבי לחלוטין, החלש משלם פחות והעשיר משלם יותר בעבור אותם שירותים.


תעשייה שלמה תעמוד לצד פקידי האוצר ונגד ליצמן: זו תעשיית הביטוח שהתרגלה למכרה הזהב של הביטוח הסיעודי. כמו כל צורה אחרת של ביטוח גם כאן המחיר לצרכן גבוה והאותיות הקטנות מקשות על מימוש. בהעלאת מס זו ליצמן איננו מבקש להגדיל את נכסי המדינה אלא להרחיב את השימוש במס הבריאות ככלי צרכני מהמדרגה הראשונה. מס הבריאות הוא לא בלו ולא מס הכנסה ששימושיהם עשויים להיות עלומים. מס הבריאות הוא למעשה ביטוח קבוצתי של אזרחי ישראל. כמו בכל ביטוח, ככל שהמבוטחים שחוברים יחדיו רבים יותר - כך המחיר נמוך יותר. מס הבריאות מאפשר לאזרחי ישראל - שבתחומים הולכים ורבים מתרחקים מהעולם הראשון ומרמת חיים של מדינה מפותחת - רמת נגישות לבריאות המעוררת קנאה בחלקים גדולים של העולם כולל חלקים מהעולם הראשון.


ושוב המון בהצלחה לליצמן: הגדלת מס הבריאות בתמורה להכנסת הביטוח הסיעודי לתוך הביטוח הממלכתי מהווה צעד מהפכני וחשוב שיוריד מהאזרח דאגה אחת משלל דאגותיו. אם וכאשר תהיה לנו מפלגה ס"ד גדולה וחזקה ולצידה מפלגה סוציאליסטית קטנה יותר אבל גם בועטת יותר, כדאי לנו שמנהיגינו העתידיים יאמצו את קו המחשבה הזה של ליצמן, ויפעלו להורדת הנטל הכלכלי על כלל האזרחים באמצעות העלאת המסים הפרוגרסיביים והרחבת השירותים שהמדינה נותנת.
 

המאמר מתוך עבודה שחורה.

נכתב בתאריך
1/2/2011



הרשמה לניוזלטר שלנו