עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

מי שמתגונן
מי שמתגונן

מאת מיכה אשחר, 11/5/2010

 

צריך להזכיר כי "קיבוץ" הוא ארגון וולונטרי, כזה שאין שום חובה להשתייך אליו, המעמיד את האדם במרכז

 

מאמרו האחרון של אודי מנור ב"שווים" ("באין שפה משותפת") הצליח לעורר דיון בדבר התבונה וההצדקה שבשימוש בכוח (גם כן "כוח", נו). "כוחנות" וגם "כפייה", הם חלק מהתארים שבהם עדיין משתמשים כדי לתאר מה שקורה ב... קיבוץ. כן, אותה ישות שהסכין כבר איננה על גרונה, אלא מחתכת בפנים, זו שהפכה לשק החבטות של החברה הישראלית, וגם של חלק גדול מהמגיבים באתר זה.

 

צריך להזכיר כנראה, כי "קיבוץ" הוא ארגון וולונטרי, כלומר כזה שאין שום חובה להשתייך אליו, המעמיד את האדם במרכז - אדם ממשי, כזה שיש לו צרכים אמיתיים וקונקרטיים, כולל ביגוד, מזון, חשבון חשמל ובעיות בריאות.

 

לעומת הקיבוץ, מעמידה החברה שנוצרה בישראל - אדם משפטי שאינו קיים בשום מקום ואין לו צרכים קונקרטיים, אבל יש לו "זכויות". ואם טורח מישהו להעמיד בפני החברה את המראה הנוראה של הדילמה בין הזכות לבחור בתרופות, לבין הזכות לבחור במזון, אזי שולח אותו המוסד העליון הממונה על הזכויות, זה שדני גוטוויין קרא לו בצדק בשם "בג"ץ תאצ'ריסטי", לחפש את ישועתו במקום אחר.

 

נשאלת השאלה מי הוא שנוהג באלימות?

 

כדי להאיר את השאלה באור נוסף, הבאתי שני שירים שכתב ברטולט ברכט, שהיה כנראה אלים מטבעו, והתפרסמו במסגרת אסופת שירים בשם "גלות המשוררים" בהוצאת "הקיבוץ המאוחד" ובתרגומו של בנימין הרשב בשנת 1978. תקראו, תנוחו ותלכו לאכול.

 

מי שמתגונן

 

מִי שֶׁמִּתְגּוֹנֵן כִּי נוֹטְלִים מִמֶּנּוּ אֶת הָאֲוִיר

כְּשֶׁלּוֹחֲצִים אֶת צַוָּארוֹ, בִּשְׁבִילוֹ עוֹמֵד סָעִיף

וְזוֹעֵק, שֶׁפָּעַל לַהֲגָנָה עַצְמִית. אֲבָל

אוֹתוֹ סָעִיף עַצְמוֹ מְסוֹבֵב אֶת הַגַּב וְזָז הַצִּדָּה

כְּשֶׁאַתָּה מִתְגּוֹנֵן כִּי לוֹקְחִים מִמְּךָ אֶת הַלֶּחֶם.

וּבְכָל-זֹאת מֵת גַּם מִי שֶׁאֵינוֹ אֹכֵל, גַּם הָאֹכֵל מְעַט מִדָּי

אִם-כִּי לְאַט. וּבְמֶשֶׁךְ הַשָּׁנִים שֶׁהוּא הוֹלֵךְ וָמֵת

אָסוּר לוֹ לְהִתְגּוֹנֵן.

 

על האלימות

 

הַזֶּרֶם הַגּוֹרֵף נִקְרָא אַלִּים

אֲבָל לַאָפִיק הַמֵּצֵר אוֹתוֹ

אִישׁ לֹא יִקְרָא אַלִּים.

 

הַסּוּפָה הַמְּכוֹפֶפֶת אֶת עֲצֵי הַלִּבְנֶה

נֶחְשֶׁבֶת אַלִּימָה.

אֲבָל מַה בִּדְבַר הַסּוּפָה

הַמְּכוֹפֶפֶת אֶת גַּבּוֹת פּוֹעֲלֵי-הַכְּבִישׁ?

נכתב בתאריך
12/5/2010



הרשמה לניוזלטר שלנו