עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

כשהשינוי יוצא משליטה

כשהשינוי יוצא משליטה

מאת אבישי גרוסמן, 4/3/2010

 

שינויים ארגוניים, הדורסים ברגל גסה את הקוד הקיבוצי הייחודי, עלולים לטלטל את הקיבוץ טלטלה עזה, ולעיתים גם לשבור את מפרקתו

 

כל הקיבוצים דומים וכל הקיבוצים שונים האחד מהשני, נוהגים לומר כמצוות אנשים מלומדה. הדמיון נובע מהסדרים פנימיים, ממחויבות חוקית של החבר לקיבוצו ושל הקיבוץ לחבריו ומהחזות הכללית המאפיינת קיבוץ באשר הוא קיבוץ. השוני בין הקיבוצים נובע מזרימה פנימית בלתי נראית, המכתיבה את הפרופורציה שבין הרצון להקפיד על שמירת הכללים המוסכמים, לבין הנכונות של מוסדות הקיבוץ לחרוג מהחלטות קיימות כדי לפתור בעיות אישיות קשות. רמת הנכונות לקיים בחיי היום יום את מימד הסליחה, לאפשר לחבר שנפל לקום מחדש, לעצב תרבות יחסים בין החברים, וכן הנכונות לפגוש את האחר בגובה העיניים, כל אלה מאפיינים את תרבות המקום שהתעצבה בחצרו של קיבוץ ויוצרת את ההבדלים בין הקיבוצים השונים.

 

במהלך השנים דברים רבים השתנו בקיבוצים. לא דומה קיבוץ של שנות התשעים לקיבוץ של תחילת שנות האלפיים. חשוב לדעת, שאל הקוד הקיבוצי הייחודי, המכיל את מה שמעבר למילים ולהגדרות, מגיע השינוי בשלב האחרון. שינויים ארגוניים, הדורסים ברגל גסה את הקוד המקומי הייחודי, עלולים לטלטל את הקיבוץ טלטלה עזה, ולעיתים גם לשבור את מפרקתו.

***

את הרוח המיוחדת הנושבת בחצרו של קיבוץ מפנימים חבריו במשך שנים רבות. בדרך כלל ללא שימוש במילים גבוהות, ובלי הגדרות מצוחצחות. כי ככה זה אצלנו, אומרים הם אחד לשני. והחיים נמשכים.

 

אבל, כאשר מתקיימים תהליכים, או מתקבלות החלטות הנוגדות את הקוד המקומי, חברי הקיבוץ מרגישים אי נוחות, שלעיתים קרובות הם מתקשים להגדיר את מקורה. על רבים משתלטת ההרגשה, שמשהו כאן משתבש, וההחלטות אינן מבטאות את המהות של המקום.

 

רכות מתחשבת בקיבוץ, שחבריו התרגלו להקפדה על קיום החלטות ונורמות שוויוניות לכולם, פוגעת בהרגשתם של רבים מחברי הקיבוץ. ולחילופין, קשיחות והקפדה על יישום החלטות, שהתקבלו במוסדות הקיבוץ הנבחרים מבלי להתחשב בייחודם של המקרים, פוגעת בהרגשת הביטחון הבסיסי של החברים, המצפים להתייחסות ייחודית כאשר ייפנו אל המוסדות הנבחרים כדי שיטפלו בפניותיהם המיוחדות.

 

***

קריאת המפה המקומית, הבנת הקוד ההתנהגותי המקובל, דורשות רגישות ומיומנות רבה.

 

לעיתים קרובות אורח לרגע, כדוגמת מנהל קהילה שכיר, יתקשה מאוד ללמוד תוך זמן קצר את ייחודו של הקיבוץ אותו הוא בא לנהל. הקושי נובע מהעובדה, שמיד עם כניסתו לתפקיד הוא אמור לקבל החלטות בנושאים, הנוגעים בעצבים רגישים ביותר של חברי הקיבוץ שאת קיבוצם הוא נקרא לנהל. החלטות קונקרטיות בנושאים אישיים פוגשות ברצון להוביל תהליכים חברתיים, שלעיתים עומדים בסתירה לקוד הייחודי של הקיבוץ אותו הם מנהלים. ההתנגשות הזאת יכולה להיות הרת אסון, לגרום לפירוק המערכות שתפקדו במשך שנים.

 

***

גם על קבלני העברת השינוי באורחות החיים מוטלת החובה ללמוד היטב את הקוד המיוחד של הקיבוץ בו הם מעבירים את התהליך. לא דומה תהליך חברתי, המתחולל בקיבוץ "נוקשה עקרונית" לתהליך שמטרתו לחולל שינוי חברתי בקיבוץ "רך".

 

אורגניזם חברתי הוא יצירה עדינה, שיש ללמוד את ייחודה היטב לפני שמניחים בפני החברים בה הצעות לשינוי אורחות חייהם. טכניקת קיומן של הצבעות ללא הגבלת מספרן, או פיתוי שכבות חברים מסוימות באמצעים שונים, דוחפות להכרעות מהירות, שלעיתים עומדות בניגוד לקוד הקיבוצי הייחודי. סתירה חריפה בין ההסדרים החדשים לבין עולמם הפנימי של רבים מחברי הקיבוץ, יכולה לגרום לכך שהנזק המתמשך יהיה גדול יותר מהתועלת הרגעית.

 

מתוך "במקום" מס' 13

 

למאמרים של אבישי גרוסמן
נכתב בתאריך
4/3/2010



הרשמה לניוזלטר שלנו