עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

עבודת בני נוער בקיבוץ כאתגר חינוכי - דוח מיום העיון שהתקיים ב-28/12 בחממה בעין שמר

 

טלפון:  03-6925418

פקס:03-6925417

shitufi@tkz.co.il

 

3.1.2010

עבודת בני נוער בקיבוץ כאתגר חינוכי
יום עיון ב-28.12.2009 בחממה בעין שמר

ביום העיון שנערך בחממה השתתפו 120 משתתפים. מתוכם 35 משתתפים מ-15 קיבוצים שיתופיים ו-32 משתתפים מ-23 קיבוצים דיפרנציאלים. השאר מתנועות נוער ומוסדות חינוכיים כגון : רעות, שומריה ומעלה הבשור.

 

לאורה מילא סיפרה שעקב הסתובבות בשטח עלתה הבעיה של עבודת נעורים, וכך תוכנן יום העיון. ציטוט של יגאל אלון מהספר "כלים שלובים" "העבודה הופכת לערך מוסרי" - מניע להשתייך למעגל היוצר. הבריחה מהעבודה היא ראש להתפוררות הבסיס החברתי.

 

אביטל גבע מבקש לא להתרפק רק על העבר, אלא להיות רלוונטיים בנושא העבודה כיום, התחממות גלובלית, מים, סביבה.

 

אילן שדה ראש מועצת מנשה אמר שחשוב מה תורמים ולא מה מקבלים, כדוגמת היישוב החדש "מצפה אילן", ישוב של משימות. המשימה החשובה: חינוך אחר לנוער בנוסף למסך המחשב.

 

דורון נדיב, רכז החינוך של המטה השיתופי סיפר על פעילות המחלקה ועל פרד"ס. קרא הרצאה מהכתב - עבודת הנוער וחינוך לעבודה. סיפר על פרויקט כרם הזיתים בשומריה. חשוב להנחיל עקרונות ונורמות לערכי עבודה. סקר את הירידה בנושא עבודת בני נוער בקיבוצים. כלכלת השוק חדרה לנושא עבודת הילדים - ביקוש והיצע.

פיתוח כשרים וערכים דרך העבודה. חשובה ההתנסות וחשוב הליווי התיאורטי והערכי: שוויון ערך האדם, ערך העבודה, ערבות הדדית וכו'.

גורדון ראה בעבודה דרך לתיקון מוסרי. שח"ל - תחיית האומה דרך תורה ועבודה. שוויון ערך האדם והעבודה - הערך הנשכח.

חשיבות יצירת פורום עבודה לבני הנוער בקיבוץ כמו במשמר העמק, רכז הענף הוא מחנך בתחום העבודה. העבודה מהווה חלק חשוב מהחינוך של הנוער.

 

מוקי צור - "למי תודה ולמי ברכה". סיפר על יום העבודה הראשון שלו במסיק הזיתים. בעבר היו מצטלמים בעבודה, כיום לא.

על מהות העבדה יש ויכוח של אלפי שנים. היוונים ראו בעבודה קללה, תוגת האדם העובד.

האזרח - פנוי מעבודה.

בחז"ל - "לעובדה ולשומרה בגן עדן". אחרי הגירוש העבודה קללה. בקיבוץ במשך עשרות שנים עד למשבר ב-1985, לא דברו על פרנסה, אלא על משק, לא על פרנסה. אבותינו התפרנסו, אנו עובדים.

מרקס הדגיש את החשיבות המוסרית של העבודה.

וולטר בנימין ביקש לעצור את רכבת הקדמה שמובילה את האדם לתהום.

גורדון טען שמי שמאמין בפטיש הטכנולוגיה, יעריץ את המלחמה. הוא היה האקולוג היהודי הראשון בהיסטוריה. העבודה יוצרת קשר לאדם פנימה, ואחריות לאדם ככלל, לטבע.

אצל גורדון העבודה מלווה ולא משנה את הטבע (כמו אצל מרקס). מבחן העבודה להפוך ליצירה. לשוב לתפיסה הראשונית והידיעה שטכנולוגיה חשובה אך גם מאיימת.

איך יוצרים מהעבודה - "חוויה" כדברי גורדון. גורדון המציא את המילה חוויה=חיה+הויה.

החממה בעין שמר היא שילוב של מרקס וגורדון תוך אחריות חברתית. יש להצמיח תרבות עבודה חדשה ומתחדשת. שותפות ולא היררכיה מנצלת.

 

כרם הזיתים ב"שומריה"

לפני 7 שנים מוסד הנעורים קיבל חלקה לשתילת עצי זיתים וכך זה הפך לענף.הענף שייך לחניכים, וכל החלטה בנוגע לענף תלויה בהסכמת החניכים וברצונם.

את השמן מחלקים למשפחות של המוסד ואת העודף נותנים לכלבו של משמר העמק. החליטו שגם כתות ה'-ו' צריכים לעבוד, אז הם מצטרפים לעבודה פעם בשבוע למשך שעה. במסיק כל החניכים משתתפים.

 

משק ילדים בקבוצת יבנה

מטרות משק הילדים - הקניית ערכים כמו אחריות, מוסר ועבודה. הקניית מיומנויות חברתיות בינאישיות, העצמה אישית, עיסוק וחשיבה בנושאים שבהם נתקלים חקלאים דתיים.

כל מה שקורה במשק הילדים הוא יחד עם הילדים, השקעות כספיות בשותפות עם הילדים. צוות העובדים הוא מכתות ה'-ו', נערים ונערות מהחטיבה ומהתיכון.

יש 4 ענפים קבועים, כל ילד מחובר לענף מסוים, ואפילו בתורנות של שבתות וחגים. בהפסקת 10 נערכים משחקים ואינטראקציות חברתיות. השילוב של כל ילד הוא תכנית ייחודית לכל אחד לפי יכולתי וכישוריו. ילד בוגר מנהל צוות ילדים, והם מתחלפים. כל הקומפוסט של הקיבוץ מיוצר ע"י משק הילדים וכך הם יודעים שהם חוסכים סכום כסף גדול לקיבוץ.

 

מוסד "מעלה הבשור"

העבודה היא תנאי חובה ללימודים במוסד הנעורים. יש כמה ענפים, וכל ענף מגדל או מייצר משהו. את התוצרת מוכרים והכסף הולך למוסד.

גן ירק מוכר את תוצרתו כגון: חסות, צנונים, מלפפונים וכדומה.

מאפיה שאופרה עוגיות ולחמים. מסגריה שבונה שולחנות, סככות, נדנדות למוסד. נוי כללי שדואג לטיפוח המוסד. כל הרווחים מגיעים למוסד, והנערים ונערות מחליטים במה להשקיע אותו. הילדים הבוגרים מרכזים את הענף וכך הם בונים מחויבות לאורך שנים מגיל חטיבת הביניים והלאה.

 

הפעילות בסדנה

מטרות:

1.      דיון סביב החשיבות של עבודת הנוער בקיבוץ - כחלק מתפיסה רחבה של "שוויון ערך האדם".

2.      הגברת המוטיבציה של מדריכי הנעורים להתמודד עם החניכים על נושא העבודה.

3.      במה לשיתוף בקשיים ובדילמות בנושא.

 

מהלך:

1.      סבב:

א.      כל אחד אומר את שמו, תפקידו ומה היחס של הנוער לנושא העבודה אצלו בקיבוץ. (לרשום על לוח). in/out עבודה בקיבוץ - כל אחד אומר על הקיבוץ. (ענף עבודה, יחס לעבודה,איך העבודה נתפסת, לאיזה מטרה החניכים עובדים? רישיון, פולין וכ'ו).

ב.      בסדנה הקרובה אנחנו הולכים לעסוק בחשיבות של ערך העבודה בקרב החניכים בקיבוצים.

 

היום

פעם

ב

 

 

עבודה נחשבת בקיבוץ

 

 

יחס לעבודה של הנערים

 

 

3 סיבות לקום בבוקר לעבוד

 

 

העובד מספר 1 בקיבוץ

 

2.      פיזור המשפטים על עבודת בני נוער:

א.      ביום בו תשוב המחרשה של האיכר היהודי - תיפתר שאלת היהודים (הרצל)

ב.      כי לא בחיל ולא בספסרות ולא ברוחניות כי אם בכוח עמל מפרך וברוח האדם העובד (ברנר)

ג.       בזיעת אפיך תאכל לחם (בראשית ג')

ד.      עדיפה העבודה בקיבוץ מהעבודה בחברה הסובבת אותה. מאחר שבקיבוץ אין עבודה שהיא טובה יותר או פחות - כל עבודה היא שוות ערך. (נדיב)

ה.      עובד אדמתו ישבע לחם (משלי)

ו.         העבודה היא חיינו.

ז.       לך לנמלה עצל ראה דרכיה וחכם.

ח.      לך לנמלה עצל ראה דרכיה ושב בצל.

ט.      כל עבודה מכבדת את בעליה.

י.         בשביל כבוד צריך לעבוד.

(א)   מה זה ערך העבודה?

(ב)   האם זה ערך שעומד בפני עצמו או שזה כלי להשגת מטרות/ערכים אחרים? אילו?

(ג)    האם זה ייחודי לקיבוץ? בכל חברה אנשים/ילדים צריכים לעבוד, כל הזמן יש חינוך לעבודה.

(ד)   למה דווקא בקיבוץ יש התעקשות על ערך העבודה?

3.      שוויון ערך האדם והעבודה:
"ערך השוויון בין בני האדם צריך להישען על זכותם השווה של בני האדם להיות שונים זה מזה, מבלי שהשונות בין הבריות תעניק זכויות יתר לאף אחד מן השונים"

א.      מה הקשר בין שוויון לבין עבודה בקיבוץ?

ב.      מה המשמעות של שוויון ערך העבודה עבור בני הנוער? לא משנה אם הם עובדים ברפת או בחינוך? איזה ערך זה מעניק להם? איך הם מגיבים לזה?

ג.       איך העובדה שאין קשר ישיר בין תמורה לתרומה משפיעה על בני הנוער?

ד.      האם הם מרגישים פראיירים?

ה.      עכשיו אנחנו נשמע שיר שמחבר אותנו לתפיסה הרווחת בחברה.

4.      "פראיירים" / הדג נחש (15 דקות)

א.      אז מה? החניכים שלנו פראיירים?!

ב.      מאיפה זה מגיע? תחושת ה"פראייר"? (בהקשר רחב של החברה המתפרקת, כל אחד עובד בשביל עצמו, תחושת הסולידריות הקיבוצית נחלשת ואיתה הרצון להתנדב.) האם זה מונח שהם משתמשים בו?

ג.       כיצד חברי הקיבוץ מתייחסים לערך העבודה ולשוויון ערך העבודה?

ד.      כיצד ההורים מתייחסים לרעיון העבודה?

ה.      ניתן לספר למדריכים שהמטה ופרדס העבירו יום סמינר להורים ונערים בגרופית בנושא העבודה ושהיה מאוד מוצלח.

ו.         למה אתה מרגיש פראייר - נוצר ניתוק בין הפרט לחברה? מה הקשר של הנער לקיבוץ שבו הוא חי?

ז.       עבודה כביטוי של הקשר בין הנוער לקיבוץ ולערכי הקיבוץ במובן הפיזי והערכי.

5.      שאלון אישי כמחנכים

א.      איזה דילמה מרכזית יש לך בתור מחנך בתחום העבודה?

ב.      מהו ערך העבודה כיום לפי דעתך?

ג.       כיצד העבודה מבטאת את הקשר של החניכים שלך לקיבוץ ולערכי הקיבוץ?

ד.      מה המוטיבציה שלך בנושא?

ה.      מה השלב הבא בתחום העבודה בקיבוץ שלך?

 

מצגת - עבודת ילדים גן יבנה
הירשם לקבלת עדכונים באימייל
     

     

    


נכתב בתאריך
4/1/2010



הרשמה לניוזלטר שלנו