עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

קלקלת ההתייעלות - מה שקרוי 'התייעלות' הוא מסכה שמאחריה מסתתרת חלוקה רגרסיבית של העושר הלאומי והקיבוצי

קלקלת ההתייעלות

מאת עזרא דלומי

 

מה שקרוי "התייעלות" הוא מסכה שמאחריה מסתתר תהליך חלוקה רגרסיבי של העושר הלאומי (והקיבוצי). עיקרו: לתת הרבה למעטים, להשאיר מעט לרבים

 

ישנן מוסכמות שכל כך נתקבעו בתודעת הציבור עד כי מתעורר חשש לערער עליהן, גם אם פה ושם מקננת מחשבה שיש בהן פגם גדול. שהרי אם כולם חושבים כך ובאופן כל כך מובהק, אולי זו מוסכמה כה מוצקה שאין לחלוק עליה והרהורי הכפירה שצצים מעת לעת הם רק הרהורי סרק. עד שמגיע חיזוק סמכותי, מפתיע, להרהורים אלה, המרמז שלא מדובר במחשבה חסרת שחר.

 

***

"יעילות" (יהא מובנו של מושג זה אשר יהא)", פסקה השופטת ביניש בעתירה נגד הקמת בית הסוהר הפרטי, "אינה בבחינת ערך עליון כשמדובר בזכויות האדם הבסיסיות". או, אמרתי לעצמי, הנה הרמה להנחתה: עוד "מישהי" חושבת שיעילות איננה בבחינת ערך עליון. יש ערכים קודמים ליעילות. השופטת ביניש התייחסה לזכויות אדם, אבל לדעתי גם צדק קודם ליעילות וגם שוויון קודם ליעילות, שלא לדבר על כבודו של האדם. ואולי הבעיה איננה ביעילות עצמה, כי לא טוב להיות בלתי יעיל, אלא במשמעות ובפרשנות שהענקנו למונח הזה.

***

באופן בלתי מילונאי לחלוטין אני יכול לחשוב על יעילות כעל דרך להשגת תפוקה נוספת - וכנובע מכך תרומה כספית - מאותם אמצעי ייצור, באופן המיטיב עם כולם; או, למשל, השגת אותה תפוקה בפחות יזע. יש מן הסתם הגדרות יותר מדויקות, אך מה שחשוב הוא לטעמי העיקרון לפיו על היעילות - או תהליך ההתייעלות - לשרת את הכלל.

 

זה כמובן לא קורה, ולא רק בהקשר של הקמת בית סוהר פרטי. למה זה לא קורה? כי יעיל, בימינו, הוא לא מה שמיטיב עם הכלל, לא מה שמביא לרווחת הציבור; יעילות היא מה שעושה יותר כסף – קודם כל כסף לבעלים. עובד תאילנדי, המקבל פחות משכר מינימום, הוא יותר "יעיל" מחבר מובטל. הוא עולה פחות; סדנאות יזע בירדן ובהודו "יעילות" יותר ממפעלים בארצות בהן יש חוקים המחייבים מתן זכויות לעובדים; אסירים רבים יותר, הנשפטים לתקופות זמן ארוכות, הם מכונות מזומנים יעילות יותר עבור בעליהם של בתי הסוהר. הנה, רק לאחרונה דווח בעיתונות האמריקאית על שופט שקיבל שוחד כבד כדי שיחמיר בעונשיהם של נערים במטרה "לייעל" ולהגדיל את רווחיותם של כמה בתי סוהר פרטיים.

 

***

לפי הכללים האלה אמנות שנועדה להרחבת אופקיו של הפרט, היא מעשה לא יעיל; לימודים בפקולטות למדעי הרוח אינם מביאים תועלת; שטח קרקע ההופך לגן ציבורי ולא לגורד שחקים הוא ניצול לא יעיל של הקרקע. בקיצור: לא כסף ביד ומיד – לא יעיל. וכך, מרוב צורך להיות יעילים כי אחרת נפול; מתוך פרשנות צרה ואנוכית של מושג היעילות שכולה נועדה לשרת את תהליך ההפרטה - הפך האזרח הפשוט ממי שהיעילות נועדה לשרתו – עבד לתהליך המתקרא התייעלות. ממטרה חשובה הפך האדם למכונה הנזרקת למגרש הגרוטאות ברגע שהפחת השנתי עליה מוריד מעט מערכה.

 

***

השופטת בייניש תקפה את מושג היעילות מן ההיבט המשפטי, אך בעיקרו של דבר זו שאלה ערכית. למשל, אם נציג יעילות כדבר המאפשר יתר נגישות להשכלה גבוהה; או טיפול רפואי השווה לכל נפש, אזי נגלה שרבים מתהליכי ההתייעלות שאנו עוברים היום אינם יעילים כלל. ההתייעלות של רמת החינוך לא העלתה את רמת התלמידים; ההתייעלות של מערכת הבריאות מייקרת את שירותיה ומונעת אותם מחלק מן האוכלוסייה. הנשיא אובמה מבקש להקציב מאוד מיליארדים לשיקום מערכת בריאות "מיועלת" שהותירה עשרות מיליוני אזרחים לא מבוטחים. אז מה כלכלי ביעילות הזאת? אט-אט ובאיחור רב מתברר שמה שמכונה התייעלות הוא מסכה שמאחריה מסתתר תהליך חלוקה רגרסיבי של העושר הלאומי (והקיבוצי). עיקרו: לתת הרבה למעטים, להשאיר מעט לרבים. שום יעילות אין בזה, וזה גם לא כלכלי.

 

***

נ.ב. לבד מ"יעילות" יש עוד מונח מקודש הראוי לקריאת תגר: "התחרות". בפעם אחרת.

 

 

למאמרים של עזרא דלומי

נכתב בתאריך
1/12/2009



הרשמה לניוזלטר שלנו