עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

שיתופי-חדשני / רשת אי הביטחון - המשמעות המעבר ל'מודל רשת הביטחון', הוא הסרת מעטפת הביטחון האמיתי מעל החברים

שיתופי-חדשני / רשת אי הביטחון

מאת אורי הייטנר

 

בחברה שיתופית, המעניקה ביטחון אישי, כלכלי וחברתי אמיתי לכל חבריה, השימוש במונח "מעבר למודל רשת ביטחון" הוא סילוף, כיוון שמדובר בהסרת מעטפת הביטחון האמיתי מעל החברים

 

איך נקראת בעגה הקיבוצית הפגיעה המשמעותית ביותר בביטחונו האישי של חבר הקיבוץ? רשת ביטחון. ג'ורג' אורוול לא היה מנסח זאת טוב יותר.

 

כאשר אנו שומעים את המושג "רשת ביטחון", מיד אנו רואים לנגד עינינו לוליין הולך על חבל דק - מועד, אך רשת ביטחון בולמת את נפילתו החופשית ומצילה את חייו.

 

כאשר המושג "רשת ביטחון" מושאל לתחום הכלכלי / חברתי, אנו מבינים שמדובר בחברה קפיטליסטית, אולי אפילו בקפיטליזם הנגוע בשפעת, שהחליטה לרסן מעט עצמה, לגלות חמלה ולפרוש רשת ביטחון שתמנע מהחלשים ביותר שבה התרסקות. בסיטואציה כזו, מעבר למודל רשת ביטחון הוא קידומה של החברה, הפיכתה לדרוויניסטית פחות, לאנושית יותר, לראויה יותר.

 

אבל כאשר מדובר בחברה שיתופית, המעניקה ביטחון אישי, כלכלי וחברתי אמיתי לכל חבריה, השימוש במונח "מעבר למודל רשת ביטחון" הוא סילוף. מדובר בהסרת מעטפת הביטחון האמיתי מעל החברים, והורדת רף הביטחון לרשת שאמורה למנוע התרסקות.

 

לצורך הדיון, נתעלם מן העובדה שרשת הביטחון לא באמת מתקיימת במרבית הקיבוצים שבחרו במודל זה. נתעלם מן העובדה שברבים מאוד מן הקיבוצים המופרטים עמותות רווחה ומחלקות רווחה ברשויות האזוריות מעבירות מזון לחברים שהגיעו לפת לחם. שלא לדבר על חברים שאינם מסוגלים לשלוח את ילדיהם לחוגים או להעניק להם טיפולי שיניים.

 

לצורך הדיון, נתייחס לרשת הביטחון במיטבה - כלומר, לרשת שאכן מונעת את הנפילה וההתרסקות של החבר החלש אחרי ההפרטה. מה באמת קרה באותו קיבוץ שביצע מהלך כזה?

 

המהלך שהקיבוץ הזה ביצע, הוא מעבר מחברת שותפים לחברת סעד. חברת סעד עדיפה, כמובן, על ג'ונגל. ככל שקיבוץ מופרט קובע רף גבוה יותר של רשת ביטחון וגובה לשם כך מס פרוגרסיבי יותר - יש לברך על כך ולעודד זאת. אך בכל מקרה, כדאי להבין מה משמעות השינוי הזה.

 

בחברה של שותפים, שבה כל אחד תורם לפי יכולתו, אין מציאות של תומך ונתמך. העובדה שאני תורם יותר מחברי זה, ופחות מחברי האחר, אינה משנה את העובדה שכמו במשפחה כולנו תורמים לקופה המשותפת (בנוסף לתרומתנו החברתית, שאינה נמדדת בכסף) ומתחלקים בפירות באופן שוויוני, כי כל אחד מאיתנו מילא את מחויבותו החברתית, לפי יכולתו.

 

בחברת "רשת ביטחון" - בבוקר בהיר אחד חלק מן החברים הופכים לנתמכי סעד, בהגדרה. במרוץ של החברים אחרי הכסף, הם מפגינים חמלה ונותנים משלהם לנתמכים. מיותר לתאר מה משמעות הדבר לכבודם האנושי של אותם נתמכים, לביטחונם העצמי, לתדמיתם בעיני עצמם ובעיני ילדיהם.

 

... ואילו אותם חברים שכל השנים מטפטפים שבקיבוץ הם פראיירים שתומכים ב"פרזיטים" - כעת יהיה להם על מה לבסס את אמירתם.

 

למאמרים של אורי הייטנר

נכתב בתאריך
20/8/2009



הרשמה לניוזלטר שלנו