עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

בעולם המפותח חוזרים לגלות את יתרונותיו של השיתוף

בעולם לומדים מה ששכחנו

מאת פלג מור – 7.5.2009

 

בשעה שבעולם המפותח חוזרים לגלות את יתרונותיו של השיתוף, בקיבוצים רבים משליכים אותו ככלי שאין חפץ בו

 

השיתוף הולך ונעשה מיותר בחלקים נרחבים בתנועה הקיבוצית. הוא נותר מאחור ככלי אין חפץ בו, נתפס כהסדר אנושי מיושן העומד כעצם בגרונה המודרני של ההתחדשות ואחת דתו, לסור מהדרך בפני הצורך בהתייעלות, בהתנהלות כלכלית "ריאלית", בפירוק הנכסים המשותפים לצורך שיוכם. כזו היא משנתם של אותם חברי קיבוץ הששים להוכיח לחבריהם כי האידיאולוגיה הקיבוצית, נעלה ככל שתהיה, בלתי ניתנת ליישום.

 

אך האם זה באמת כך ?

מתברר  שיש גורמים, שאין קשר בינם לבין קיבוץ, הסבורים שרעיון השיתוף בין בני אדם לא רק שלא אבד עליו כלח, להיפך,  הוא ישים, מודרני, יעיל ועונה בקטעים מסוימים על צרכי החברה בעולם המפותח, באופן נכון יותר מאשר הקפיטליזם האנוכי, המטיף לרעיון של כל אחד לעצמו.

 

***

חיפוש בגוגול מראה כי המונח רכב שיתופי אינו בהכרח קשור לקיבוץ. מתברר שרעיון הבעלות המשותפת על כלי רכב קונה לו אחיזה ברחבי העולם ונכנס עתה לאיטו גם לארץ.  

חברה ידועה בתחום, הפועלת בבריטניה וארה"ב, מחזיקה ב- 5000 מכוניות עבור כמאה אלף בעלים שאינם מתביישים להחזיק במשותף רכוש כמו רכב, מבלי שאיש יחשוד שהם אינם נוטלים אחריות על חייהם או שאינם אחראים לפרנסתם.

 

לבעלות המשותפת יתרונות רבים מצידה הפרקטי, לכן אינה מצריכה ויתור ממשי על הנאות החיים והנמקה אידיאולוגית, ואולם ברור שמאחריה קיימת נכונות  לריסון מסוים של תאוות הצריכה הפרטית והבעלות על נכסי חומר, בהנחה שהווייתו של בן אדם מורכבת יותר מאשר הצורך לשייך לעצמו עוד ועוד נכסים ו"לעשות לביתו". 

 

הבעלים בשיתוף מוגבלים אמנם בזמינות המכונית עבורם, אך מאידך הם חוסכים לעצמם הוצאה כבדה של אחזקת הרכב ועלויות נוספות הכרוכות בו. בספר הבדיחה והחידוד של דרויאנוב נוזף הרב קשות באפיקורס מקומי, העושה מה שעושה עם אחת מבנות העיירה, ללא חופה וקידושין. משיב הנזוף להגנתו: רבי, האם בשביל כוס חלב עלי לקנות את כל הפרה? 

 

שיטת הרכב השיתופי  עדיפה לחלק גדול מבעלי הרכבים שאינם זקוקים להם יותר מאשר בחלק קטן מהיום, או שאינם עושים במכוניתם  שימוש יומיומי. התשלום עבור הרכב  בשיטה זו חסכוני יותר  וזול, קרוב לרמת השימוש הריאלי שנעשה בו ובמונחי המעשה ההוא, אם תרצו, זה יותר כוס חלב מאשר פרה. 

נתונים על שיטת הרכב השיתופי מראים כי היא תורמת גם לירידה מסוימת, לא דרמטית, בשימוש ברכב בכלל. לירידה זו יש משמעות אקולוגית חיובית.

***

אין המאמר עוסק בחזיונות אחרית הימים ולכן, למרות כל האמור, אינו מניח שנראה במהרה בימינו את חבר הקיבוץ עובד המפעל, בעל הרכב הצמוד שהוענק לו לצרכי עבודה, ולמעשה משמש אותו לא מעט לצרכיו האישיים,  משתכנע ביתרונו של הרכב השיתופי ומסתפק בו.  להיפך, סביר כי נראה במקומותינו עוד ועוד כלי רכב שהם בבעלות קיבוצית משותפת אך בפועל מופקעים לשימושו של היחיד.

 

עידן ההפרטה בקיבוצים מנמיך את קומתו וערכו של השיתוף וגורם בין השאר לחיסולו של צי הרכב המשותף. זאת דווקא כאשר בעולם הגדול, אותו שואפים מפריטי הקיבוצים לחקות, מוצאים דווקא יתרונות בתחום זה לדרך השיתופית.

 

למאמרים של פלג מור

נכתב בתאריך
7/5/2009



הרשמה לניוזלטר שלנו