עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

סיכום יום עיון בנושא שיוויון הזדמנויות בחינוך בקיבוץ ובישראל

סיכום יום עיון בנושא שיוויון הזדמנויות בחינוך בקיבוץ ובישראל

 סמינר אפעל - 6.12.07       

 

אלישע שפירא, רכז המטה השיתופי בתנועה הקיבוצית, פתח את יום העיון של המטה, וציין כי שביתת המורים העלתה שאלות רחבות ועמוקות, הנוגעות לחברה  בישראל וחורגות מעבר לתחום החינוך עצמו.

 

ד"ר נילי מארק, כלכלנית מאוניברסיטת ת"א, העוסקת שנים בכלכלת החינוך בישראל, תקפה במילים חריפות את השלטון, שמפריט כל דבר, כולל חינוך ובריאות, תמסורת הניאו-ליברליזם עליה הוא נשען.

 

מדיניות השלטון מתחלקת לשלושה שלבים:

קיצוץ דרסטי (ההוצאה לנפש לבריאות בישראל היא הנמוכה ביותר בעולם המערבי).

הסתה כנגד הישגיה העלובים של המערכת הציבורית.

הפרטה מוחלטת של המערכת הציבורית, תוך פירוק האיגודים המקצועיים וחיסול ההסכמים הקיבוציים. בדרך  זו יוצר השלטון את בשר התותחים של הגלובליזציה  -  במקום חינוך הומניסטי, מעלים על נס את האחריותיות .800,000  ילדים עניים הם הדור הבא שייכשל במאבק ובתחרות. לרוב ילדי ישראל אין הזדמנות. כשחצי מהאוכלוסיה זוכה רק ל- 14% מהכנסות המדינה, והעשירון העליון ל- 35%, אין שיוויון ואין הזדמנויות.

 

ד"ר אודי מנור מאוניברסיטת חיפה תקף גם הוא את הגישה הניאו-ליברלית ואת שרת החינוך, שאמורה היתה לתמוך בשובתים, והפנתה להם עורף. חינוך ציבורי דורש מיסוי דיפרנציאלי. רק חינוך שיוויוני יחזק אפשרות של חברה אזרחית ביקורתית של הכלכלה והפוליטיקה. האוצר ודו"ח דברת רוצים לשבור את איגודי העובדים.

 

ד"ר אבי אהרונסון, רכז מחלקת החינוך בתנועה הקיבוצית, בהרצאתו על החינוך הבלתי-פורמאלי בקיבוץ, ציין כי הקיבוצים המשתנים ערים היום לצורך לקבלת אחריות בתחום זה על כל ילדי הקיבוץ, ולסיבסוד החינוך הבלתי פורמאלי, שרובו נעשה ע"י תנועות הנוער בקיבוץ. בעין גדי יש סיבסוד של 50%, בכרמיה 60%, ויש דוגמאות נוספות.

 

יואל מרשק מאגף המשימות קבע כי שביתת המורים הצליחה, כי האוצר לא יעז לקצץ שוב בתקציבי החינוך. הוא העלה על נס את המורים והמדריכים שיצאו לצוותים וסייעו למאבק. יואל קבל על כך שרק בכנס של המטה השיתופי, ולא במוסדות התנועה, ניתן לדבר על השביתה.

 

ד"ר שושנה מירוצ'ניק, מנהלת בי"ס שקמה ביד מרדכי, הציגה בהרצאה מעמיקה מודל לשיוויון הזדמנויות, שעיקרו טיפוח האחריותיות החברתית של התלמיד. היא הציגה משולש שבסיסו שיוויון הדמנויות, טיפוח כישורי הפרט בתחומי עניין שונים וטיפוח שייכות, אחריות ומעורבות. בראש המשולש  -  התנסות בעשייה חברתית, שנמצאת במרכז כל העשייה הבית-סיפרית.בעידן של פוסטמודרניזם וזניחת אידיאלים חברתיים, היתה הרצאתה של מירוצ'ניק משב רוח מרענן.

 

בסיומו של היום נערך פאנל של תנועות הנוער בנושא פעולתן החינוכית בקיבוץ, בהנחייתו של מולי אקשטיין מאגף המשימות בתנועה  ובהשתתפות רכזי הקינים הקיבוציים - פז רונן מהנוע"ל, יותם דין מהמחנות העולים ומיכל סלמון מהשוה"צ.       

                

למצגת בנושא חינוך סלקטיבי לחץ כאן
לתמונות מהכנס לחץ כאן

נכתב בתאריך
18/12/2007



הרשמה לניוזלטר שלנו