עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

כוח השוויון בחינוך - שיתוף ושוויון הן מילות המפתח לפיענוח ההצלחה העצומה של מערכת החינוך בפינלנד

כוח השוויון בחינוך - שיתוף ושוויון הן מילות המפתח לפיענוח ההצלחה העצומה של מערכת החינוך בפינלנד

מאת פלג מור - 10.12.2007

בימים כתיקונם כלי התקשורת אינם מוצאים את מערכת החינוך מעניינת מספיק לדווח לציבור על הנעשה בה. מערכת זו אינה ספק חדשות ראוי, היא נחשבת יבשה ומשעממת, עליה לייצר אירוע יוצא דופן על מנת למשוך את תשומת לב התקשורתית, בדרך כלל אירוע בעל אופי שלילי. כך היא שביתת המורים.  כך פרשת אפליית האתיופים. כך תוצאות מבחני ההישגים הבינלאומיים, בהם משיגים תלמידי ישראל תוצאות גרועות יותר ויותר. 

 

אורך תשומת הלב התקשורתית הוא קצר בדרך כלל, מספיק לכותרות ואינו מספיק על מנת לקיים דיון ממשי בנושא עליו מדובר. והנה מצאתי בסוף החודש שעבר, מאמר מאיר עיניים מאת רועי מנדל ב-ynet  המשתדל לרדת לעומקם של דברים ולהרחיב את היריעה בנושא מבחני השוואת ההישגים הלימודיים בין התלמידים מהמדינות השונות. 

 

מאמרו של מנדל עוסק בפינלנד, בשאלה מדוע תלמידיה יוצאים ראשונים במבחנים אלה ובכך שעובדה זו אינה מקרית, יש קשר הדוק בינה לבין המדיניות החברתית הנוהגת שם .

 

שוויון ושיתוף, תתפלאו, הן מילות המפתח. המדינה מחזיקה מערכת חינוך שיתופית, לא מופרטת, הרואה את עיקר תפקידה באספקת שוויון הזדמנויות בחינוך לכל ילד – חינוך חינם מהגן, כיתות קטנות ורמת הכשרה גבוהה למורים, חינוך חינם שווה וזהה לכולם בכל מקום במדינה, מהגן ועד האוניברסיטה, חינוך שווה ללא קשר למעמדם הסוציו-אקונומי.

 

זהו שוויון ערך האדם ושוויון ההזדמנויות הנגזר ממנו על פי הדגם הפיני. כל אחד זכאי לו ובאחריותה המשותפת של המדינה.

 

***

 

אי אפשר שלא להשוות את הדברים למה שקורה במקומותינו, היכן שכבר מקובל וידוע שהפרטה היא שם המשחק.

 

לפי תפיסה זו שמעטים מערערים עליה, אם ברצונך להיות הישגי, יעיל, מודרני – תפריט! יצירת פערים בין בני אדם הוא הדבר הנכון לעשותו על מנת לעודד הישגים. שוויון ושיתוף הם ערכים ישנים שאינם ניתנים להגשמה, מעודדים עצלות ובינוניות.

 

והנה,לעומת זאת, הפינים. עם קשה עורף. אין הוא רואה חובה לעצמו להיסחף במסלול ההפרטה השוטף את מקומותינו ואינו מתבייש להיות הוא עצמו ולא לחקות מתוך התבטלות אורחות חיים של אחרים הנחשבים, כאילו, מתקדמים יותר.

 

הפינים אינם מתביישים להרים על נס אפילו בימינו אלה את צורת החיים שאנו כבר נטשנו, בטוחים שאינה יעילה ואינה אפשרית לביצוע, שאריות חלום תמים שמוטב להניחו מאחור.

 

קוד ההצלחה במערכת החינוך הפינית הוא  ה ש ת פ ה,  לא הפרטה. 

 

למאמרים של פלג מור

נכתב בתאריך
10/12/2007



הרשמה לניוזלטר שלנו