עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

השביתה כמנוף דמוקרטי וחינוכי

השביתה כמנוף דמוקרטי וחינוכי

מי שחפץ בשימורה של מדינת ישראל כמדינת תרבות נאורה וסולידארית, חייב לתמוך בסירובם של מורים לעבוד בשכר זעום מול כיתות של 30-40 תלמידים

מאת ניר הרבורגר, מגדל העמק

השבוע ישבתי עם מנהל בית ספר תיכון וקיימנו דיון סיכום שנה בתוכניות אשר פועלות בבית הספר. המנהל הסביר על אחת התוכניות, אשר איננה מתוקצבת באופן ישיר ממשרד החינוך ואף מתקיים עבורה גיוס משאבים מגופים פילנתרופיים, כי יתרונה של תוכנית זו הוא שעות העבודה הרבות שנותנים מורי התוכנית. בשעות אלו מלבד הוראת הכיתה, מורי התוכנית מעבירים שעורי תגבור והשלמה פרטניים, מבקרים בבתי התלמידים, מתקשרים להורי התלמידים ומדווחים על מצבם ועל התקדמותם בחומר, מבצעים שיחות אישיות עם התלמידים ועוד.

 

מנהל בית הספר הסביר כי על-אף ההצלחות המוכחות של התוכנית ולמרות רצונו, הוא איננו יכול לפתוח תוכניות כאלו מתקציבי משרד החינוך.

מנהל בית הספר מעוניין שמוריו יוכלו להעניק לכל תלמידיהם את מה שניתן בתוכנית אחת. כלומר, שתלוש השכר שלהם יכיר בעבודה פרטנית, בביקורי בית, בטלפונים להורים, בעבודת צוות אינטנסיבית ועוד ועוד.

 

שיחה זו עוררה בי מחשבה לגבי רוחבה ועומקה של שביתת המורים.

אינני יודע עם ציבור המורים כולו ער לקריאה העומדת מאחורי מאבקם. קריאה זו איננה נעצרת רק בהעלאת משכורתם או ביכולת שלהם לעבוד עבודה פרטנית עם תלמידים.

 

קריאת המאבק של המורים מתמקדת בעיניי בשני נושאים מרכזים: מדינת רווחה וחינוך.

ציבור המורים קורא להפסיק ולהפריט את מערכת החינוך. ציבור המורים קורא למדינה לחזור ולהשקיע במערכת הציבורית. ציבור המורים קורא לחיזוק הדמוקרטיה בישראל, דמוקרטיה הנשענת על מדיניות ציבורית נאורה. ציבור המורים קורא לחזק את יסודותיה של מדינת הרווחה.

 

עוד קוראים המורים ואומרים: "תנו לנו לחנך!". העידן בו בית הספר הפך להיות מכונת ייצור צריך להסתיים או לפחות להתמתן. אנו רוצים לקיים עם תלמידינו מפגש של חינוך, חינוך מתוך דיאלוג. אנו אומרים המורים, רוצים להקשיב לצרכים המשתנים והמתפתחים של תלמידינו.

שני נושאים אלו הם ענייננו גם כאשר אנחנו לא מורים או הורים שילדיהם נמצאים במערכת החינוך.

 

מי שחפץ לשמור על מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית חייב לתמוך במאבק אשר מנסה לשים קץ להפרטת מערכת החינוך. מדוע שהמדינה לא תממן חינוך איכותי לאזרחיה? מדוע שהאזרחים לא יקבלו חינוך איכותי על פי דין ולא כנדבה פילנתרופית.

 

מי שחפץ לשימורה של מדינת ישראל כמדינת תרבות נאורה בה למילה "חברה" יש משמעות של שיתוף פעולה מתוך רצון ועניין בזולת, חייב לתמוך ברצונם של המורים שלא לעמוד בשכר זעום מול כיתות של 30-40 תלמידים. אנו צריכים להסכים לתת למורים זמן לחנך. אנו צריכים לתמוך בכך שבני נוער וילדים יקבלו יחס אישי מתוך הכרות עמוקה ושיח רחב שהתקיימו בינם לבין מוריהם.

לשם כך אנחנו צריכים להבין את השביתה כמנוף לחיזוק הדמוקרטיה באמצעות מערכת החינוך. אנו צריכים להבין כי השביתה הזו היא למען החברה של כולנו.

 

 


נכתב בתאריך
16/11/2007



הרשמה לניוזלטר שלנו