עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

תנועת העדר - בעוד התנועה האנושית הכללית מתפתחת לכל הכיוונים בו זמנית, מתאפיינת בריבוי פנים וגוונים, משתנה המבנה הפנימי של הקיבוצים רק בכיוון

תנועת העדר
מאת פלג מור

 

 

 

 

 

 

 

בעוד התנועה האנושית הכללית מתפתחת לכל הכיוונים בו זמנית, מתאפיינת בריבוי פנים וגוונים, משתנה המבנה הפנימי של הקיבוצים רק בכיוון אחד: משיתופי – שוויוני לעירוני – דיפרנציאלי


 

יותר מחצי יובל שנים חלפו מאז הוציא העתידן אלווין טופלר לאור את ספרו "הלם העתיד". על סמך מהלכי התפתחותה של החברה האנושית עד זמנו ניסה טופלר לחזות את קווי התפתחותה בעתיד ולהסיק מכך על מצבו של האדם - איך יראו חייו במאות הבאות, מה תהיה השפעת ההתפתחות הטכנולוגית פורצת הגבולות על האדם כפרט והחברה האנושית בכלל.

טופלר חזה, עוד לפני עידן האינטרנט, לווין התקשורת, הטלפון הנייד והמחשב האישי, ובלא להזדקק למושגים שהפכו בימינו לחובקי עולם, כמו רב-תרבותיות, גלובליזציה והפרטה, חברת עתיד המצטיינת בריבוי ובגיוון היצע האפשרויות העומדות לבחירה בפני האדם בכל תחום שהוא ובשפע שלא ידענו כמותו בעבר. ואמנם, כעבור שלושים שנה התברר שצדק. כמעט אפשר לאפיין את האדם המודרני כ"האדם הבוחר". כל פעולה שאנו עושים מתחילה בבחירה של אפשרות אחת מתוך השפע הנגיש והזמין לנו בכל תחום, בניסיון למפות ולסנן את מה שמתאים ועונה לצרכינו מתוך היצע אדיר של  מוצרים ושירותים שיכולנו לבחור גם בכל אחד מהם.

***

רבים מפנים אל הקיבוץ, צריך היום להוסיף - המסורתי, אצבע מאשימה בטענה כי אינו מעניק חופש מספיק לפרט לערוך את הבחירות של חייו ושמעצם טבעו יש בו נטייה לדיכוי כל מה שהוא מיוחד, יצירתי ושונה. נטען כלפי צורת החיים הזו - קהילה לא גדולה שבמהותה יש גם מרכיב אידיאולוגי משמעותי - כי היא אינה מותירה מקום להתפתחות החורגת מהזרם המרכזי הנורמטיבי ומעדיפה בתוכה אנשים רגילים ההולכים בתלם, ללא ייחוד ואופי משל עצמם.

***

חזונו של טופלר מבוסס על ביטול ההאחדה והאחידות ומעבר של החברה האנושית אל מה שהוא מכנה הרב שונות. את כל חיינו,להערכתו, יאפיינו מעתה והלאה הגיוון, ההתפצלות והריבוי, כאשר חופש הבחירה יינתן לאדם בכל תחום מתחומי חייו. החזון התגשם במידה רבה. המחשה טובה לכך נמצאת בתחום הצריכה האישית, בריבוי המסחרר של סוגי הסחורות על המדפים בחנויות הכלבו הגדולות, ואולם גם בכל תחום אחר המעיד על היותה של חברת ימינו עתירת פיצול ומורכבות: גיוון צורות החיים, ריבוי האמונות והדתות, שפע אפשרויות הבידור, בילויי הפנאי, היצע אפשרויות הלימוד, סוגי המזון השונים, אפשרויות התקשורת והתנועה.

תופעה משלימה היא שבחנויות סופרמרקט מציבות החברות הגדולות מעין מקדמי מוצרים: הצרכן הסובב והולך לאורך המדפים,עייף משפע האפשרויות ויגע מהצורך המתמיד לבחור ביניהן, אינו יכול לערוך אבחנה והשוואה אמיתית בין כל המוצרים המונחים לפניו והוא נוטה להוריד לעגלתו את הראשונים הזמינים לו, כלומר את אותם מוצרים המונחים בקדמת המדף; בתוך כך הוא מזניח את המונחים מאחור. תפקידו בעולמנו של אותו מקדם מוצרים הוא לשוב ולהציב בקדמת המדף את מוצרי החברה ששכרה את שירותיו ולהרחיק אחורה את  מוצרי המתחרים.

***

והנה, במרכול הקיבוצי אין בעיה כזו. דווקא בתקופה זו דלות בו אפשרויות הבחירה להחריד: בעוד התנועה האנושית הכללית מתפתחת לכל הכיוונים בו זמנית, מתאפיינת במורכבות וריבוי פנים וגוונים חסר תקדים, מדפי האנושות, נאמר, מלאים וגדושים באפשרויות בחירה, מהות אחת עדיין נותרה בעולמנו המתאפיינת בתנועה לכיוון אחד בלבד - הקיבוץ. כבר כעשרים שנה משתנה המבנה הפנימי של הקיבוצים רק בכיוון אחד, משיתופי - שוויוני לעירוני - דיפרנציאלי ומכאן, כנראה, לעבר התפוגגות מוחלטת של כל אופי וייחוד ומעבר להיות כמו כולם, סוג של שכונה בפריפריה.

משני ומחדשי הקיבוץ בימינו, רבים מהם בנים ונכדים לדור מייסדיו, דווקא הם מובילים את צורת החיים הקיבוצית, שהצטיינה בעבר בייחודה בכל תחום כמעט, בדרך אחת זהה ואחידה שעיקרה חיקוי צורת החיים העירונית ללא כל חידוש אמיתי או שמץ יצירתיות ומקוריות.

היכן הם מקדמי המוצרים של המרכול הקיבוצי שיביאו לקדמת המדף רעיונות שינוי ותמורה מסוג אחר, האם באמת יש רק כיוון תנועה אחד ואחיד לקיבוץ בימינו?


עוד מאמרים של פלג מור


נכתב בתאריך
27/12/2006



הרשמה לניוזלטר שלנו