עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

משימה לתנועת הבוגרים - כדי ליצור מנוף להשפעה על החברה הסובבת, נחוצה זיקה משמעותית בין תנועות הבוגרים לבין סביבתן הציבורית המיידית, ובראשן עם

משימה לתנועת הבוגרים
מאת אודי מנור, 3.11.2006
מתוך אתר מעגח הקבוצות


 

כדי ליצור מנוף להשפעה על החברה הסובבת, נחוצה זיקה משמעותית בין תנועות הבוגרים לבין סביבתן הציבורית המיידית, ובראשן עם מה שנותר מהתנועה הקיבוצית

לפני הכל, חשוב לי להבהיר שכל מה שכתוב כאן אין לו קשר ישיר או הכרחי לסוגיית עתידו של הנח"ל שנדון באגף המשימות בפגישה עם האלוף אלעזר שטרן. אינני בקיא בפרטים, לא בתהליכים ולא באפשרויות.

רק שני דברים אני יודע בהקשר זה. האחד - למדתי מאנשי תנועות הבוגרים; והשני - מהתבוננות ארוכת שנים במציאות הישראלית.

 

אנשי תנועות הבוגרים לימדו אותי שמבחינתם הנח"ל הוא חולייה בשרשרת ההגשמה שלהם. אם הבנתי נכון, כל השאר הן הערות שוליים ואפשרויות לדיון.

אני משאיר את העניין עליו דיבר האלוף שטרן לו ולהם.

 

ומה למדתי בהקשר זה מהתבוננות ארוכת שנים במציאות הישראלית? שניתן לחלק את הגישות המגוונות והשונות מאד המתרוצצות בקרב החברה לשתיים מרכזיות: אלו המקבלות את שלטון ההון [ודוק: לא הקשר בין הון לשלטון, אלא שלטון ההון!], ואלו הדוחות אותו.

כמו כל הבחנה 'גדולה' יש להניח שהדברים לא תמיד מדויקים אבל, למיטב הבנתי, הם מספיקים.

 

***

מההבחנה הזו נגזרת מבחינתי מסקנה עקרונית: עדיף מתנגד פסיבי לשלטון ההון מאשר פעיל אקטיבי הממזער את נזקיו.

במה דברים אמורים.

במסגרת דבריו הרהוטים והנוקבים של האלוף שטרן, הוא רמז, או ממש אמר, שכל הפעולה המבורכת של תנועות הנוער ותנועות הבוגרים איננה נחלתם בלבד. שטרן הקפיד לשוב ולחזור על דוגמת ירוחם. לא רק תנועות הנוער יושבות שם, אלא גם חבורות של 'כיפות סרוגות' וגם אישים כמו מצנע.

שטרן צודק.

אבל הוא טועה.

 

הוא צודק כי רבים הגורמים הנוקטים פעולה חינוכית-חברתית הנובעת מההתקוממות כנגד מצוקות המתגלות בפריפריה לסוגיה [ופריפריות כידוע יש גם ברמת אביב, והן עשויות אותן פריפריות לעטות על גופן שמלות מלמלה בעלות ל 50 אלף ₪ לכבוד יום סיום הלימודים בתיכון 'אליאנס'].

 

הוא טועה כי בדרך כלל, ותכף ננסה לברר מה הוא אותו 'כלל', רוב הגורמים הללו הנוקטים פעולה חינוכית-חברתית כאמור, אינם מתייחסים כלל למעטפת. מבחינתם שלטון ההון [ומה שיוצא ממנו שהוא הקשר בין הון לשלטון] הוא עובדה נתונה. מי שרוצה סימוכין לכך מהמקורות מוצא את הפסוק הידוע מספר דברים: "כי לא יחדל אביון מן הארץ". והנה, אכן, הוא לא חדל, ולכן עלינו לנקוט בפסוק המופיע שם בסמיכות, "לא תקפוץ ידך".

 

כמובן שבדרך כלל יש נטייה להתעלם מפסוק נוסף המופיע ממש בסמיכות, ממש באותו פרק, המצווה כי "לא יהיה בך אביון".

אבל לא בדברי תורה באנו לדרוש כאן כי אם בענייני כלכלה, חברה, חינוך ופוליטיקה.

באשר לאותו 'כלל', רוב הגופים הפועלים בכנות מתוך לב שותת ורחום, אינם מתייחסים לכלל הברזל של האוליגרכיה, לפיו מותר לעשות הכל חוץ מלקרוא תיגר על 'השיטה'.

וזה לב ליבו של הענין.

 

ומיותר לציין שישנן עוד דרכים לקבל את שלטון ההון כנתון: לשקוע בסוג כזה או אחר של ניהיליזם; לברוח לכאן לשם; או הסוג הנפוץ ביותר: לרדוף, להשיג ולחלק שלל.

בין כל אלו לפעולתם של רוב הגורמים הנוקטים פעולה חינוכית כאמור, יש מרחק עצום. אבל על פי ההבחנה המוצעת כאן, אלו ואלו באותו הצד.

 

אין צורך שאדבר על הצד השני. גם כי מצבו רעוע וגם כי מלאכתו ברורה מאליה:

ראשית, עליו להבין תודעתית את המצב בו אנו נמצאים.

שנית, עליו להבין את היתכנותה של האפשרות ליצור חברה שאיננה מנוהלת על ידי אוליגרכית ההון'.

שלישית, עליו לומר זאת.

רביעית, עליו לחנך ברוח זאת.

 

חמישית, עליו ליצור מערכות חברתיות משמעותיות [קבוצים כפריים, קבוצות עירוניות וכיו"ב] העולות בקנה תפקודן והאתוס שלהן עם כל האמור.

שישית, עליו לפעול פוליטית על מנת ליצור כלים למאבק יעיל באוליגרכיה הזו ובמשרתיה הרחוקים והקרובים.

שביעית, עליו לטפח מקרבו אנשים שינהלו את הפוליטיקה הזו, וישבו אפילו יום אחד במשרד האוצר.

 

***

אינני משמש כדובר תנועות הבוגרים. רק אנשיהן יודעים בידיעה אינטימית שמטיבה וטיבעה שמורה רק ואך ורק להם, באיזה צד של המתרס הם נמצאים [כי מיותר להסתיר את העובדה שלא מעטות מפעולותיהן של תנועות הבוגרים נשענות על תרומותיהם של אוליגרכיות ההון על צורותיה השונות והמתוחכמות].

 

אך דבר אחד ברור לי. אם יש בכלל סיכוי של ממש למצוא גורמים חברתיים בישראל הנמצאים בצד הנכון של המתרס, הרי שהוא קשור בהן.

אך הסיכוי הזה נשען - הוא חייב להישען - על זיקה משמעותית והדדית באופייה וסגנונה בין תנועות הבוגרים לבין סביבתן הציבורית המיידית, ובראשן עם מה שנותר מהתנועה הקיבוצית, עם מי שנותר והאתוס של שלילת שלטון ההון עדיין משמש לו כנחמה וכמצפן.

 




נכתב בתאריך
3/11/2006



הרשמה לניוזלטר שלנו