עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

מבחן לעושר - המבחן הפסיכומוטרי, שנולד כמבחן שלא נדרשת אליו הכנה, הפך למבחן שהסיכוי להצליח בו נתון בעיקר למי שיכול להוציא אלפי שקלים על קורס הכנה

מבחן לעושר
מאת יותם מנור, 11.6.2006

 

 

המבחן הפסיכומוטרי, שנולד כמבחן שלא נדרשת אליו הכנה, הפך למבחן שהסיכוי להצליח בו נתון בעיקר למי שיכול להוציא אלפי שקלים על קורס הכנה


לפני כחודש וחצי ניגשתי, יחד עם רבבות של גברים נשים וטף, למבחן הפסיכומטרי. ביטויים כגון "אילני סרק קולם הולך", ו"כלחוך השור" קישטו את אוצר לשוני, וההיגיון הפורמאלי שלי מעולם לא היה בריא יותר. עכשיו, אחרי שוך הסערה וקבלת הציון, התפניתי להעלות על הכתב כמה מהמחשבות שחלפו בראשי במהלך אותם ימים ולילות של רכינה מעל ספרי "קידום" היקרים.

 

הכמויות של הדיו והמילים שנשפכו על הפסיכומטרי (או שמא השקו אותו) מרשימים.  צריך – לא צריך, יעיל – לא יעיל, מפלה – לא מפלה (ואת מי), ועוד טיעונים רבים כל כך, עד כי נדמה שסיכויי להוסיף טיעון מקורי לרשימה הארוכה שווה לסיכויים של מכבי בכדורסל להפסיד את האליפות (גם אחרי ביטול שיטת הסדרה, בואו לא נשלה את עצמנו). בכל מקרה, לא שמעתי את טענתי לפני, אז אקח את הסיכון המחושב.

****

נתחיל בסיכום קצר. הפסיכומטרי מרכיב ביחד עם הבגרויות (שגם עליהן קיימים דיונים רבים, אך נוותר עליהן כעת) את ציון הקבלה לאוניברסיטאות בארץ. במהלך השנים הועלו כלפי הפסיכומטרי טענות בדבר  "אפליה מגזרית", בעיקר כלפי מזרחים וערבים, "אפלייה מעמדית" – ביחס לעיירות הפיתוח וביחס לכלל בני המעמד הנמוך, וטענות כלפי יעילותו וחשיבותו (כמו לדוגמא, האם יכולת חשיבה כמותית באמת חשובה ללימודים באוניברסיטה וכו'). לאורך השנים הפסיכומטרי בוטל והוחזר לשימוש מספר פעמים.

 

מכיוון שאינני איש חינוך מומחה ואף לא קרוב לכך, התייחסות שלי ליעילותו וחשיבותו העניינית של המבחן תהיה חסרת טעם. עם זאת, ישנה סוגיה נלווית וחשובה שלעיתים נוטה להישכח בלהט הויכוחים על המבחן עצמו: המדובר בקורסי ההכנה לפסיכומטרי. מאז שנות ה-80, ובאופן מובהק יותר משנות ה-90, חלקים גדולים מהאוכלוסייה נעזרים בקורסי הכנה למבחן, חרף העובדה שבמקור תוכנן להיות מבחן אליו אין להתכונן כלל. קורסי הכנה אלה, הם ללא ספק גורם מרכזי בהבדלי הציונים שמקבלים התלמידים. למעשה הפכו את המבחן לשקלול של יכולת ואמצעים (קורס פסיכומטרי עולה אלפי שקלים, וישנם אנשים העושים את הקורס אף יותר מפעם אחת), עובדה הפוגעת קשות באוכלוסיות במעמד סוציו-אקונומי נמוך.

 

בעבר נתקלתי בקטע (אשר לצערי לא מצאתיו) בו מתארת חברת קורסי הכנה בגאווה רבה כיצד ניהלה מאבק נגד "המרכז הארצי לבחינות והערכה" על הזכות להעביר קורסים. היא מספרת כי המרכז התעקש כי "לא ניתן ללמוד למבחן", ואותה חברה הוכיחה באותות ובמופתים ובציונים גבוהים כי אכן ניתן ללמוד למבחן. מרכז הבחינות והערכה הכירו בטעותם ואפשר למחדל להתרחש, מאז ועד היום.

****

שימו לב למה שהתרחש – למרכז הייתה אפשרות למנוע בושה זו, אשר פוגעת באלפי תלמידים כבר 25 שנה לפחות. עליהם היה  להגן על אמינות המבחן בטיעון ערכי – "אכן, אפשר ללמוד למבחן, כמו שאפשר ללמוד כל דבר – להטוטנות, הקלדה עיוורת וחשבון דיפרנציאלי – ומבחן הפסיכומטרי אינו שונה בכך. התרת קורסי הכנה כגון אלו תפגע בשוויוניות המבחן ובאפשרות  לשקף יכולת התלמיד בלבד. עקב כך, אנו מתנגדים למתן אישור להפעלת קורסי הכנה".

לו היו עושים כך, ייתכן והיו מצליחים למנוע את "הפרטת" ההכנה למבחן. ואם לא – לפחות היה מתחולל דיון ציבורי משמעותי סביב הנושא. דבר זה לא קרה וגם כיום, בחוברות ההרשמה, המרכז טורח לכתוב כי ניתן לקחת קורס אך "עזרתו מועטה" (ודרכם להוכיח זו לוקה בחסר). אין ולא הייתה התייחסות כגון זאת שהעליתי, שרבים היו שמחים לשמוע אותה מפי מי שממונים על שמירת שוויוניותם של המבחנים.

 

זוהי דוגמא חשובה נוספת למקרה בו הפסדנו בקרב על השוויון עוד לפני שהוא החל. המרכז לבחינות והערכה תמך למעשה בעמדתם של יזמי קורסים (אשר עשו ועושים הרבה מאוד כסף על חשבוננו). הוא נמנע מלומר את דברו וחבל שכך.

 

עלינו לקוות ולדאוג לכך שלא נשכח אף פעם על מה אנחנו נאבקים. ואם שכחנו, או חברינו שכחו, אז לדאוג מהר להזכיר להם. כדי שלא נפסיד עוד קרב.



נכתב בתאריך
13/6/2006



הרשמה לניוזלטר שלנו