עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

קללת הניהול בשלט רחוק - האינטרנט, הטלפון הסלולארי ושאר המכשור האלקטרוני, מעניקים למנהל תחושת שליטה מרחוק על הנעשה במפעל, אך בפועל הם מנתקים א

קללת הניהול בשלט רחוק
מאת רונן סנדר, 7.5.2006
שלט רחוק מודרני "שאר המכשור האלקטרוני"

 

האינטרנט, הטלפון הסלולארי ושאר המכשור האלקטרוני, מעניקים למנהל תחושת שליטה מרחוק על הנעשה במפעל, אך בפועל הם מנתקים אותו מן העובדים וממקורות אינפורמציה בלתי אמצעיים


לפני מספר שנים, בטיסה לאתונה, פגשתי מנהל מפעל קיבוצי מצליח בצפון הארץ. האיש מהגוורדיה הוותיקה של מנהלים בתנועה הקיבוצית, מחזיק במושכות המפעל כבר שנים רבות והביא אותו להישגים יפים.

מדוע אתה מטרטר את עצמך בנסיעות מהסוג הזה שאלתי אותו, אין לך משווק שיעשה את העבודה מול הלקוחות באירופה?

ההסבר שלו היה משכנע: הלקוחות באירופה מזמינים כמויות גדולות ביחס לכושר היצור של המפעל. בגלל התחרות, המחירים שניתן לדרוש גבוליים ביותר וחופש התמרון נע סביב פרומילים בודדים בין העלויות המשתנות לקבועות. טעות בחלקי סנט ליחידה יכולה לגרום להפסדים גדולים למפעל.

"האחריות כבדה", הוא אמר לי, "אני לא יכול להשאיר החלטה כזו לאיש השיווק."
 ברור לחלוטין, אחרי כל כך הרבה שנים ומעורבות בכול פרט ופרט במפעל, שהוא האיש היודע את גבולות התמחיר יותר טוב מכל אדם אחר. מבחינתו, הניהול  זו האחריות הכבדה כלפי עובדיו וחברי הקיבוץ שהפקידו בידיו את הנכס.

 

****

 

היום, מנהלים רבים רואים בניהול מקצוע גרידא, לא תפקיד מנהיגותי שמקומו בראש פירמידת הארגון שלהם, מקום בו עבדו והתפתחו עם השנים.

המנהל המודרני למד את מקצוע הניהול באוניברסיטה, הוא רואה בעיסוקו דבר הדומה לעיסוקו של  מהנדס או רופא. משקפי הראיה שלו הם המחשבון שאיתו בילה שעות בפיתרון תרגילי בית ספר בקורס מימון המתיימר להפוך את קבלת ההחלטות למדע מדויק ואת הארגון לפציינט שהטיפול בו נעשה במרשמים קבועים מראש.

בעוד הרופא נשבע אמונים לחוליו, נשבע המנהל המודרני לשולחו, אבל בעיקר לעצמו ולמטרותיו קצרות הטווח. העובדים בארגון, אלה שרואים בו את ביתם, הגיעו הרבה לפניו, ואם יתמזל מזלם ויחמקו מאזמל הניתוחים של המנהל, הם ישרתו את הארגון זמן רב, הרבה לאחר שהנ"ל ילך לפציינט הבא. דרך משקפיו רואה המנהל בעובדים הוצאה כספית מעצבנת בתהליך הייצור. לו רק ניתן, היה נפטר ממנה בשמחה, שהרי בניגוד לחומרי גלם ומכונות היצור, לעובדים יש מנהג מגונה - הם פותחים את הפה, ולא רק כדי לאכול.

פעם, נשקו הסודי של מרכז המשק היה הטוסטוס. על הכלי הזה הוא היה טס מבוקר עד ערב בין הפעילויות השונות כדי לראות מקרוב איך מתנהלים הדברים. מרכז המשק היה נוחת ליד הטרקטור בשדה, בבריכות הדגים, בפרדס או במפעל, שואל שאלות ולומד את הפרטים באופן בלתי אמצעי.

בעסקים רבים משתמשים המנהלים בצינורות מידע לא פורמאליים כגון רכילות ושיחות מדרכה. כדי לקבל את המידע באופן חופשי המנהל חייב ליצור אווירה נוחה שתאפשר לעובד או עובדים לדבר בביטחון וחופשיות. אווירה כזו יכולה להתקיים בנסיעה משותפת, בשתיית קפה במטבחון המפעל או בחדרו של העובד שם הוא מרגיש בטוח יותר. אני מכיר מנהל שזו הייתה דרך קבלת המידע העיקרית שלו וכשלא הצליח להתעדכן מבעוד מועד בנעשה, לא היה יכול להירגע במשך זמן רב.

 

***

 

אויבו הגדול של המנהל היא רשת האינטרנט של העסק והטלפון הסלולארי. אמנם נדמה למנהל שהוא מעודכן בזמן אמת, אבל מנהלים הצפונים במשרדם שהם מוקפים בגאג'טים ובתמונות של בני משפחתם, שנועדו להראות לאורחים שהם במשרד יום וליל, מנהלים כאלה מקבלים שפע של מידה מסונן, מצונזר ובלתי רלוונטי.

בישיבות עבודה המנוהלות באופן פורמאלי, בחדר ישיבות מפואר, כשכל אחד מהמשתתפים מתואם ומתוכנן על הזווית המדויקת שבה תוצג האינפורמציה – קטנים סיכויו של המנהל ללמוד על המצב האמיתי.

כשלא ערים למצב הדברים אפשר תמיד לישון טוב בלילה, לשרוף קילומטרים של העסק ולטוס לחופשות משפחתיות. כשהעסק מתמוטט ביום בהיר אחד, רבים מהמנהלים לא לוקחים אחריות. הם תמיד ימצאו כוחות טבע בלתי צפויים שהביאו את הרעה.

שינוי ההתנהלות, הכלכלית לכאורה,  של הקיבוץ המתחדש, מביאה הרבה רעיונות רעים מהניהול המופקר בישראל. שפע של הטבות מעניקים מנהלי עסקים בקיבוצים לעצמם ולעובדיהם כאילו קיבלו את הנכס בירושה. הטלפונים שם הם ללא הגבלת שיחות, המכוניות צמודות עם קילומטרז' חופשי ובכרטיסי האשראי אין פיקוח והפרדה ראויים בין הוצאה פרטית להוצאה עסקית.

יהיו מי שיחשבו שהטבות כאלה לגיטימיות ועלותן בטלה בשישים, אבל זו טעות. אלפי קילומטרים בחודש של נסיעות פרטיות, כפול עשרות רכבים, עולים עשרות עלפי שקלים. כך גם שיחות הסרק בטלפונים האלחוטיים.

ואולם הנזק הגדול ביותר לעסק נגרם בשל אבדן תחושת השייכות של העובדים, הרואים את המתרחש וליבם נחמץ. בסופו של דבר זה מתבטא בירידת המוטיווציה שלהם באופן המשקף את ערעור האמון שלהם בהנהלה. מכאן ועד להתדרדרות כללית של המפעל – הדרך קצרה.     

 


נכתב בתאריך
7/5/2006



הרשמה לניוזלטר שלנו