עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

שומריה הוא רק משל - השאלה איננה אם הנהגת התנועה הקיבוצית מוותרת על קיבוץ זה או אחר, אלא האם היא מוותרת על הקיבוץ בכלל. את זה, לצערנו, היא כבר עש

שומריה הוא רק משל
מאת יזהר בן נחום, 4.5.2006

השאלה איננה אם הנהגת התנועה הקיבוצית מוותרת על קיבוץ זה או אחר, אלא האם היא מוותרת על הקיבוץ בכלל.

את זה, לצערנו, היא כבר עשתה מזמן


עם פינויים של כל חברי קיבוץ שומריה מבתיהם תמה הפרשה העגומה, אך לא תמו הויכוחים אודותיה. איכה, שואלים שוחרי הטוב והצדק, ויתרה הנהגת התנועה וגברי בראשה על אחד מקיבוצינו מבלי להביא את הנושא להכרעתה של מועצת התנועה? איש, משום מה, אינו שואל שאלה דומה לגבי בית קמה. בית קמה? על מה אתה מדבר? הרי קיבוץ בית קמה חי, נושם ומתפקד ומעמדו של הקיבוץ הארצי לגביו אינו עומד כלל בסימן שאלה.

 

האומנם? כבר היום כמחצית מהמבוגרים המתגוררים בבית קמה ושלושה רבעים מהילדים אינם משתייכים לקיבוץ הארצי. מן הראוי גם לציין שהמחצית המשתייכת לקיבוץ הארצי חצתה ברובה את קו החמישים והמחצית השניה נמצאת כולה מתחתיו. וכל זאת לפני הגעתם של משתכני ההרחבה הקהילתית. בהנחה שבעשר השנים הקרובות לא תישאל הנהגת התנועה האם היא מוותרת על בית קמה, מה תהיה, בעוד עשר שנים, המשמעות המעשית שמאחורי המשפט "בית קמה משתייך לתנועה הקיבוצית"? אם היום יש בבית קמה אחד עשר חברי קיבוץ שגילם צעיר מ-49, משמע שבעוד עשר שנים לא יהיו כאן יותר מאחד עשר חברי קיבוץ שגילם צעיר מ-59 ואם היום אין לחברי בית קמה ילדים שגילם צעיר משמונה, בעוד עשר שנים לא יהיו לחברי הקיבוץ ילדים מתחת גיל 18. ההרחבה הקהילתית, כך מקווים כולנו, תפרח ותשגשג ובצילה יוכלו אותם כמה עשרות קשישים המתקראים "חברי קיבוץ" לחיות באושר ובשלווה.

 

אז מה בעצם ההבדל, מבחינתו של הקיבוץ הארצי, בין מהלך ההרחבה הקהילתית בבית קמה והמהלך של כניסת קהילת עצמונה למקום שהיה עד אתמול קיבוץ שומריה? ההבדל העיקרי הוא בכך שחברי שומריה לא רצו להשתלב בקהילה דתית והעדיפו לעזוב את המקום. ואילו היה יונתן בשיא שולח לשומריה קהילה חילונית ו-13 המשפחות של קיבוץ שומריה היו נשארות בבתיהן ומשתלבות בה? האם גם אז היה גברי מואשם שוויתר על קיבוץ של התנועה? הרי זה בדיוק מה שאנחנו עומדים לעשות בבית קמה.

 

"בינתיים הכל בסדר", הודיע האיש שנפל מהקומה ה-102 לאנשים מקומה שמונה שהתעניינו מה שלומו. בינתיים גם קיבוץ בית קמה הוא קיבוץ "תנועתי" על פי כל קריטריון. השיתוף עדיין נשמר, תוצאות הבחירות ודאי אינן פחות "תנועתיות" מאלה של משמר העמק ואפילו החגים, שבהם הולכת וגוברת התופעה המבורכת של מעורבות התושבים, נחגגים עדיין ברוח השומר הצעיר.

אתם יודעים מה? יכול להיות שכל זה יישמר גם בעוד עשר שנים. לפחות בנושא התרבותי, אני כמי שעוסק בכך אישית, בהחלט רואה אתגר בטיפוח תרבות קהילתית חילונית, המבוססת על פעילות התנדבותית ותקציב תרבות משותף, גם בקהילה העתידית של בית קמה. לפי מה שקורה היום, יש לזה בהחלט סיכוי. גם מבחינה פוליטית, לפי ההרכב המסתמן של ההרחבה הקהילתית, יש מקום להניח שהימין לא יעשה פה חיל ואשר לשיתוף – אין סיבה לדאגה. כשממילא אין ילדים, אין סכנה שיפריטו את החינוך וגם שכר דיפרנציאלי הוא לא ממש issue במקום שבו כולם פנסיונרים. כאשר מסתכלים על דהירתם המואצת של רוב הקיבוצים בארץ לעבר היישוב הקהילתי, אפשר להניח שאם להם יימצא מקום תחת כנפיה של התנועה הקיבוצית, גם לנו לא תהיה בעיה, מה גם שבעוד עשר שנים, הקשר בין התנועה הקיבוצית לבין שמה יהיה בערך כמו הקשר בין בנק הפועלים וג. יפית לבין שמותיהם.

 

השאלה איננה אם הנהגת התנועה הקיבוצית מוותרת על קיבוץ זה או אחר, אלא האם היא מוותרת על הקיבוץ בכלל ואת זה, לצערנו, היא כבר עשתה מזמן.

 



נכתב בתאריך
5/5/2006



הרשמה לניוזלטר שלנו