עדכונים מהמטה השיתופי לחץ כאן!

רכב השטח כמשל - מובילי המודל המכונה במקומותינו "קיבוץ מתחדש" מזכירים במידה רבה את נהג רכב השטח הקפיטליסט ואת התנהגותו היהירה בכביש
רכב שטח כמשל
מאת פלג מור, 16.4.2006

 

 

מובילי המודל המכונה במקומותינו 'קיבוץ מתחדש' מזכירים במידה רבה את נהג רכב השטח  הקפיטליסט ואת התנהגותו היהירה בכביש

 


ג'יפ דוהר גרם למותם של אם ובנה בצומת בכניסה לתל אביב בשבוע שעבר (ynet 11.4.06 ). הוא פגע ברכבם שעמד באור אדום והפך אותו לגל גרוטאות. סיכוייהם של הנפגעים לצאת  בשלום מהתאונה או לפחות להיפצע בלבד היו מראש נמוכים עקב זהותו של הרכב הפוגע: מדובר ברכב  שטח, כלי רכב המיועד במקורו לנסיעה בתנאי דרך קשים, מצטיין בכוח מנוע חזק במיוחד , המשלב מסה של משאית קטנה עם יכולת הגעה למהירות גבוהה. רכב מסוג זה בוודאי שאיננו מיועד לנסיעה רגילה ושגרתית בתוך העיר. לנסיעות אלה, יציאה לעבודה וחזרה, הסעת הילד לחוג וקפיצה לחברים, אין צורך ביותר מאשר מכונית משפחתית רגילה מסוגה של אותה פיאט פונטו בה לא ייסעו יותר האם ובנה. תכונות נוספות של רכבי השטח: הם מזהמים יותר ממכונית נוסעים רגילה, צריכת הדלק שלהם גבוהה והם תופסים יותר שטח כביש מרכב פרטי אחר. במבחנים שנערכו עבור חברות ביטוח בארה"ב התברר שנוסעי רכבים אלה נפגעים יותר בתאונות דרכים, אם בגלל מרכז מסה גבוה מדי או התנהגות כביש פחות טובה מזו של המכוניות המשפחתיות (ynet 18.8.04 בטיחות). רכבי השטח  נחשבים יוקרתיים גם בגלל עלותם הגבוהה יחסית המרחיקה אותם מהישג ידם של האנשים הפשוטים.

 

****

 

למה ינהג אדם סביר שההגיון מדריך את פעולותיו ברכב מסוג זה כאשר תנאי השטח לא מחייבים זאת, הרכב יקר יחסית בקניה ובצריכת דלק,הוא בטוח פחות ומזהם יותר?  

התשובה יכולה ללמד אותנו משהו על ערכיה ודמותה של החברה הישראלית היום:  אין קשר בין קניית רכב מסוג זה לצרכי תחבורה אמיתיים. תפקידו העיקרי של הרכב אינו בתחום התנועה אלא בתחום סמלי הסטטוס והמעמד. הוא מעיד על בעליו ומשייך אותו לחוג חברתי מסוים. הנוהג בו מכריז כלפי סביבתו על הצלחתו הכלכלית ויוקרתו החברתית.

כקבוצה משתייכים בעלי רכבי השטח בישראל, הנוהגים בהם בערבות רמת אביב ומדבריות רמת השרון, לשכבת בעלי ההון שאינה מהססת יותר להפגין ברבים את עושרה, קרבתה למקבלי ההחלטות במדינה ואורח חייה הנהנתני. ההון היה קיים כמובן גם בעבר ואולם מאפייני החיים בארץ מנעו את הצגתו לראווה. סייגים חברתיים קבעו את דמותה של החברה בישראל כמשימתית ולאומית, הפרט לא מבליט את עצמו ולא מציג לראווה את רכושו, רמה גבוהה של סולידריות חברתית חייבה את העמדת הכלל ומטרותיו לפני מילוי שאיפותיו  של הפרט.

דמותה של החברה בישראל בעיצומו של תהליך ההפרטה השתנתה באורח קיצוני: היום עומד היחיד במרכז ההוויה. חלק ניכר מהסייגים החברתיים שתבעו מהפרט ריסון בהתנהגותו האישית והתחשבות בצרכי הכלל הוסרו ואנו מייבאים מארה"ב צורת חיים שניתן לכנותה ג'ונגל חברתי – כלכלי: שם המשחק הוא תחרות מתמדת בין הפרטים ובין המעמדות  על המשאבים הכלכליים. כל פרט לבדו במערכה זו, מנסה לצבור לעצמו ככל האפשר יותר נכסים ויוקרה. כתוצאה בעל ההון אינו חש כל הזדהות ושותפות עם מעמדות ופרטים שיש להם פחות, אינו מבחין בעוניים וסבלם  ומסיר מעצמו אחריות לגורלם.  בעל רכב השטח אינו מוטרד מכך שהוא מסכן את שאר המשתמשים בכביש כי פגיעה מרכבו עלולה להיות חמורה בהרבה מפגיעתה של מכונית רגילה. באותה מידה אינו מוטרד מזיהום האוויר המוגבר שהוא גורם. הרכב שבבעלותו הוא נכס יוקרתי המבדיל אותו מרוב האחרים והוא לא יוותר על רצונו להפגין זאת לעין כל .

 

****

 

אין כאן ניסיון לטעון שאם מחר ייעלמו רכבי השטח כליל לא יתרחשו יותר תאונות דרכים, זה לא יקרה לצערנו גם אם מחר יקרה נס והעולם כולו יהפוך סוציאליסטי. אולם יש כאן טענה ברורה שאפשר ללמוד מנושא רכבי השטח והתנהגות הכביש של הנוהגים בהם על ערכיה הנוכחיים של מדינת ישראל, משל על צבירת העושר והפגנתו ברבים שנעשתה עיקר, אפילו  החשש לחיי אדם אינו מהווה לה סייג.

הסוציאל דמוקרט והסוציאליסט נוהגים בדרכי החיים בהתחשבות ותוך מודעות לקיומו של האחר - שלומו, רווחתו ובטיחותו. הם מודעים לאחריותם החברתית לפרטים ולשכבות החלשות בחברה שגם להם זכות שימוש בטוחה ומכובדת באותן דרכים עצמן . הקפיטליסט נוהג בדרכי החיים באנוכיות הבוטה הדרושה לו להגדלת הונו  ולהפגנת עושרו, ביטחונם ורווחתם של אחרים אינם מעניינו, אחריות חברתית מחוץ לתחום עבורו.

מצער שהמודל המכונה במקומותינו 'קיבוץ מתחדש' מזכיר במידה רבה את נהג רכב השטח  הקפיטליסט והתנהגותו בכביש – השינוי שבו מדובר מכוון להטבת מצבה של קבוצת החברים היוזמת אותו והוא נעשה לעיתים על חשבון טובתם של חבריהם לקיבוץ.



נכתב בתאריך
16/4/2006



הרשמה לניוזלטר שלנו